Coops kunder har reddet 2 millioner måltider på fem år
Siden 2017 har kunderne i Coops butikker i Kvickly-SuperBrugsen og Irma kunnet købe og hente de såkaldte lykkeposer med dagens overskudsmad via Too Good To Go-appen.
Det er blevet til i alt 2 million måltider. Dermed er Coop den virksomhed, hvis kunder har reddet flest måltider via Too Good To Go.
”Danskerne er blevet meget mere bevidste omkring madspild, siden vi begyndte at arbejde mere systematisk med det for ca. 10 år siden, og interessen for at købe mad, der er ved at løbe på datoen, er kun vokset. Med den nuværende inflationsudvikling forventer vi, at interessen vokser yderligere,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
29. september er det international madspildsdag. I den anledning sætter Kvickly-SuperBrugsen og Dagli´Brugsen fokus på madspild resten af måneden med kampagnen ”Ud med madspild. Ind med madansvar”.
Madens Hospice
Selv om der stadig er for stort madspild i butikkerne, er langt den største andel af fødevarer, som smides ud, hjemme hos forbrugerne selv.
”Vores hjemlige køleskabe fungerer i alt for høj grad som et hospice for fødevarer. Der er et meget stort potentiale for at spare penge og reducere spild, hvis vi bliver dygtigere til at bruge de varer, vi har derhjemme, inden de bliver for gamle,” siger Signe D. Frese.
Derfor lancerer Coop et smart værktøj ”Red resterne”, der skal hjælpe kunderne med at få tømt køleskabet for rester. Det kan ved hjælp af kunstig intelligens genere opskrifter med lige netop de ingredienser, som er tilovers derhjemme
Kunden vælger nemt de råvarer, som er i overskud, eller som nærmer sig udløbsdatoen, og får på den baggrund genereret lækre opskrifter, med de valgte ingredienser. Det er godt for både klimaet og madbudgettet
Værktøjet findes her: www.udmedmadspild.dk
Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246
Facts om madspild i tal:
I Danmark går der hvert år 814.000 tons mad til spilde[1]
Det svarer til et værditab på 8,4 mia. kr. eller 1,8 mio. tons CO2 på tværs af fødevareværdikæden
Når vi smider mad ud, så spilder vi både selve fødevaren og alle de ressourcer, der er brugt til at fremstille den. Madspild er derfor også spild af energi, vand, arealforbrug, næringsstoffer og sprøjtemidler
Coops madspild ligger på 1,1% (opgjort i % af omsætning)
[1] Kilde: Miljøstyrelsen. Madspildet er fordelt således: Primærproduktion: 44.000, Fødevareindustri: 385.000, Detail og engros: 96.000, Restaurationsbranchen: 42.000, Husholdninger: 247.000
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum