Coop Danmark A/S

Coops kunder har reddet 1 mio. måltider fra skraldespanden med Too Good To Go

Del

Siden 2017 har brugerne af Too Good To Go-appen kunnet købe og hente såkaldte ’lykkeposer’ med overskudsmad fra Coops butikker. Det har indtil videre skånet 1. mio. måltider fra at ryge i biocontaineren. Omregnet til CO2 svarer det til 2,5 tons – eller fx 10.926 flyture mellem København og London.

Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, ser samarbejdet med Too Good To Go som en vigtig del af arbejdet med at reducere madspild og oplever stor opbakning fra kunderne:

”Vores kunder har, igennem efterhånden mange år, været optaget af at reducere madspild. Derfor er det naturligt for os at samarbejde med Too Good To Go. Her er et fælles projekt, der virkelig giver mening, og det har været fantastisk at se, hvordan både kunder og butikker fra første færd har taget konceptet til sig. Derfor er der også hele tiden flere af vores butikker, der kommer med i ordningen, og mere mad der bliver reddet.”

Hos Too Good To Go er landechef Heidi Boye fuld af beundring for Coops indsats mod madspild:

”En million reddede måltider er en virkelig imponerende milepæl. Coop var den første repræsentant fra dagligvarehandlen i appen, og de deltagende butikker har nu stået for næsten en femtedel af al den mad, der er blevet reddet i Too Good To Gos fireårige levetid. Det giver vist sig selv, at vi er meget glade for det samarbejde.”

I praksis tjekker medarbejderne i flere end 400 Coop-butikker landet over hver dag kølemontre og hylder for varer, der nærmer sig sidste salgsdato. Det kan være brød bagt om morgenen, som ikke må sælges dagen efter, to-go-salater med kort holdbarhed eller frugt og grønt, der skal spises nu. Men i stedet for at blive sendt til bioforgasning, bliver varerne pakket i de såkaldte ’lykkeposer’, som brugere af Too Good To Go-appen kan afhente i butikken.

Coop har arbejdet systematisk med at reducere sit madspild siden 2013. Kampen for at reducere madspild er også en del af Coops CSR-strategi, Tid til at handle. Læs mere her: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-tilgang/vores-tilgang/ 

1 mio. måltider er reddet fra skraldespanden. Det svarer i sparet CO2 til:

  • 272 danskeres årlige CO2-forbrug eller
  • 152 års uafbrudt brusebad eller
  • 10.926 flyture mellem København og London

Kort om madspild

  • Madspild udgør i dag 8% af det samlede globale CO2-udslip
  • 1/3 af al mad i verden går til spilde
  • Coop har i sin 2030-strategi forpligtet sig på at nedbringe madspild. Det skal bl.a. ske ved uddannelse af medarbejderne, donation af datovarer, fortsat samarbejde med Too Good To Go og optimering af butikkernes vareindkøb.
  • Too Good To Go-app’en har i dag næsten 2 mio. brugere

Om Too Good To Go

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i 2016, og de nu over 23 mio. brugere har siden da reddet mere end 41 mio. måltider, hvilket svarer til over 104.000 tons sparet CO2. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 15 lande, hvor appen er aktiv.

I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. supermarkeder, restauranter, caféer og bagerier.

Too Good To Go har sideløbende iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og står bag en omfattende datomærkningskampagne, som har fået en række af de største danske fødevareproducenter til at føje ”ofte god efter” til ”bedst før-datomærkningen.

Læs mere om Too Good To Go her

Kontakter

Signe Frese, CSR-direktør Coop. tlf. 30 91 92 46 

Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop-kunder kan nu samle mærker til store rabatter på FDB Møbler21.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For første gang nogensinde bliver det muligt for kunderne i SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Irma og Coop.dk at købe en række af FDB Møblers klassikere – og nogle helt nye designs – med store rabatter ved at samle mærker fra deres indkøb. FDB Møbler er for første gang i sin historie gået ind i en samlemærkekampagne i samarbejde med Coop. ”Vi gør det for at markere, at vi er kommet så langt med vores bæredygtighedscertificering, at vi kan kalde os Danmarks mest ansvarlige møbelvirksomhed. Derfor vil vi gerne give Coop-kunderne denne unikke mulighed, så endnu flere lærer os at kende,” siger adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler. Alle varer, der er med i samlemærkekampagnen, har markedets mest ambitiøse miljøcertificering, det fælles nordiske mærke, Svanen. Målet er, at hovedparten af vores produkter i 2025 skal være Svanemærket. Alt træ har fra starten været FSC certificeret. FDB Møbler er det første brand i Danmark der har haft alt træ FSC-certificeret. Desuden arbejder FDB Møbler hve

Kvickly Slagelse inviterer trængte familier i biografen i efterårsferien18.10.2021 10:31:37 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 18. oktober kl. 13 har Kvickly Slagelse inviteret omkring 50 børnefamilier, der særligt har brug for en god ferie, en tur i biografen. Her skal de hygge sig med én af feriens største familiefilm, Familien Adams 2. Initiativet er del af Kvicklys ”Gode naboer er Guld værd”-indsats. Under Corona-nedlukningen kunne Kvickly sælge varer, som specialforretningerne ikke kunne sælge i den periode. Derfor besluttede Kvickly i februar 2021, at overskuddet af det ekstra salg skulle bruges på at sætte gang i handelslivet lokalt efter genåbningen. Hvert Kvickly-varehus beslutter selv, hvordan pengene bruges lokalt. Det er varehuschef i Kvickly Slagelse Mark Gunst, der har taget initiativ til at invitere familierne i biografen. ”Med ”Gode naboer er Guld værd”-indsatsen har Kvickly givet mig en fantastisk mulighed for at gøre en stor forskel lokalt. Og jeg vil gerne bruge pengene et sted, hvor det virkelig kan mærkes. Derfor har jeg valgt at give børn og familier, der særligt har brug for d

Coop Trading og Carrefour udvider sit samarbejde7.10.2021 18:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den franske dagligvaregigant Carrefour og det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading udvider deres samarbejde til også at omfatte Carrefours internationale mærker. De to virksomheder annoncerede i maj et strategisk samarbejde, der var fokuseret på egne mærker (private labels). Nu udvides samarbejdet, så det også kommer til at omfatte globale mærkevareproducenter. Carrefour World Trade (CWT) har fået mandat til at definere og udvikle Coop Tradings internationale partnerskab med globale mærkevareleverandører fra 1. januar 2022. Partnerskabet er underskrevet CWT og Coop Trading, og dækker Coop i Finland (SOK), Danmark (Coop Danmark), Norge (Coop Norge) og Sverige (Coop Sverige). Carrefours Merchandise Executive Director, Guillaume de Colonges: “Vi er glade for at byde Coop Trading velkommen som ny international partner i Carrefour World Trade. Coop i de nordiske lande har vist stærk vækst og en flot drift på deres hjemmemarked, og passer godt ind i CWTs geografiske dækning. Det nye p

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum