Coop Danmark A/S

Coops kunder har reddet 1 mio. måltider fra skraldespanden med Too Good To Go

Del

Siden 2017 har brugerne af Too Good To Go-appen kunnet købe og hente såkaldte ’lykkeposer’ med overskudsmad fra Coops butikker. Det har indtil videre skånet 1. mio. måltider fra at ryge i biocontaineren. Omregnet til CO2 svarer det til 2,5 tons – eller fx 10.926 flyture mellem København og London.

Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, ser samarbejdet med Too Good To Go som en vigtig del af arbejdet med at reducere madspild og oplever stor opbakning fra kunderne:

”Vores kunder har, igennem efterhånden mange år, været optaget af at reducere madspild. Derfor er det naturligt for os at samarbejde med Too Good To Go. Her er et fælles projekt, der virkelig giver mening, og det har været fantastisk at se, hvordan både kunder og butikker fra første færd har taget konceptet til sig. Derfor er der også hele tiden flere af vores butikker, der kommer med i ordningen, og mere mad der bliver reddet.”

Hos Too Good To Go er landechef Heidi Boye fuld af beundring for Coops indsats mod madspild:

”En million reddede måltider er en virkelig imponerende milepæl. Coop var den første repræsentant fra dagligvarehandlen i appen, og de deltagende butikker har nu stået for næsten en femtedel af al den mad, der er blevet reddet i Too Good To Gos fireårige levetid. Det giver vist sig selv, at vi er meget glade for det samarbejde.”

I praksis tjekker medarbejderne i flere end 400 Coop-butikker landet over hver dag kølemontre og hylder for varer, der nærmer sig sidste salgsdato. Det kan være brød bagt om morgenen, som ikke må sælges dagen efter, to-go-salater med kort holdbarhed eller frugt og grønt, der skal spises nu. Men i stedet for at blive sendt til bioforgasning, bliver varerne pakket i de såkaldte ’lykkeposer’, som brugere af Too Good To Go-appen kan afhente i butikken.

Coop har arbejdet systematisk med at reducere sit madspild siden 2013. Kampen for at reducere madspild er også en del af Coops CSR-strategi, Tid til at handle. Læs mere her: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-tilgang/vores-tilgang/ 

1 mio. måltider er reddet fra skraldespanden. Det svarer i sparet CO2 til:

  • 272 danskeres årlige CO2-forbrug eller
  • 152 års uafbrudt brusebad eller
  • 10.926 flyture mellem København og London

Kort om madspild

  • Madspild udgør i dag 8% af det samlede globale CO2-udslip
  • 1/3 af al mad i verden går til spilde
  • Coop har i sin 2030-strategi forpligtet sig på at nedbringe madspild. Det skal bl.a. ske ved uddannelse af medarbejderne, donation af datovarer, fortsat samarbejde med Too Good To Go og optimering af butikkernes vareindkøb.
  • Too Good To Go-app’en har i dag næsten 2 mio. brugere

Om Too Good To Go

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i 2016, og de nu over 23 mio. brugere har siden da reddet mere end 41 mio. måltider, hvilket svarer til over 104.000 tons sparet CO2. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 15 lande, hvor appen er aktiv.

I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. supermarkeder, restauranter, caféer og bagerier.

Too Good To Go har sideløbende iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og står bag en omfattende datomærkningskampagne, som har fået en række af de største danske fødevareproducenter til at føje ”ofte god efter” til ”bedst før-datomærkningen.

Læs mere om Too Good To Go her

Kontakter

Signe Frese, CSR-direktør Coop. tlf. 30 91 92 46 

Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Irma kommet hjem til Kartoffelrækkerne15.1.2021 00:05:00 CETPressemeddelelse

Det har været et længe næret ønske hos såvel Irma som kunderne i Kartoffelrækkerne på Østerbro i København at få en Irma lige der. Lige før jul opstod muligheden, og på rekordtid er der opbygget en lille Irma på Øster Farimagsgade 28. Den slog i al stilfærdighed dørene op 7. januar, men er fra starten nærmest blevet løbet over ende. Nu er butikken blevet fyldt op igen og er klar med alle de klassiske Irma-varer i den 117 kvm. store butik. Det er den 8. butik, som Irma har på Østerbro. ”Irma og Østerbro har altid passet godt sammen, og intet sted i bydelen er der langt til den nærmeste butik. Alligevel har vi drømt om at få en butik ved Kartoffelrækkerne, og vi har gennem årene fået talrige opfordringer til at åbne der. Derfor er det dejligt at se, at kunderne har taget så godt imod os her,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma. Butikken ledes af Daniél Ingvardtsen, der også har ansvaret for to andre Irma-butikker i det centrale København, nemlig Irma i Illum (der i øjeblikket er

Irma fordobler salg af varer fra små leverandører5.1.2021 05:00:00 CETPressemeddelelse

Under Corona-krisen er de mindste producenter af både drikke- og fødevarer blevet hårdt ramt, da restauranter og cafeer blev lukket. Men i København har kunderne bakket dem kraftigt op. Således har Irma i to forskellige kampagner fordoblet salget af varer fra sine mindste leverandører. I foråret indledte kæden kampagnen #Tænksmåt, hvor man bl.a. lavede nogle hjælpepakker med varer fra en række af de små producenter. Dem blev der solgt over 700 af. I den anden Corona-bølge åbnede Irma Bar22, hvor man solgte drikkevarer fra producenter, der ikke længere havde salg til cafeer og restauranter. Det medførte også en stigning på 100 procent. En af dem, der har nydt godt af begge kampagner, er Bybi. "Bybi handler i stor grad om fællesskaber. Trods vi ikke har kunne afvikle events, markeder og invitere indenfor i Bybi, har vi alligevel mærket fællesskabsånden mere end nogensinde før. Vi vil gerne sige stor tak til Irma og Irmas kunder for at nyde honning og andre lækkerier fra Bybi. Kampagnerne

Digitale betalinger sætter rekord i Coop4.1.2021 05:50:00 CETPressemeddelelse

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt - det vil sige ved hjælp af Coop app’en på deres telefon. I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coop-butikkerne. Det er en stigning på 237 procent i forhold til 2019. ”2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark,” siger digital direktør i Coop, Morten Viktor. Det kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.000 butikker været muligt med Scan & Betal selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen. Det er øget med 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af i år. ”Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse en

Irma donerer julemad til udsatte københavnske familier23.12.2020 09:37:22 CETPressemeddelelse

For første gang har Irma indgået aftale med nonprofit organisationen Nordic Community, som skal sikre julemad til borgere i København, der selv har svært ved at få råd til det. Nordic Community henter mad i de Irmabutikker, der holder lukket i juledagene, og dermed har varer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter jul. ”I Nordic Community er vi rigtig glade for samarbejdet med Irma her i julen. Partnerskabet vil medføre en betydelig reduktion af madspildet fra Irmas butikker hen over juledagene, og maden vil blive fordelt blandt økonomisk trængte borgere rundt omkring i Storkøbenhavn. Samarbejdet omkring fødevarer er især vigtigt i denne tid, hvor pandemien har øget antallet af mennesker, der har brug for hjælp. Sammen kan vi styrke fællesskabet og en bæredygtig fremtid,” siger Saimon Skurichin, stifter og formand, Nordic Community Nordic Community er en nonprofit organisation, som har eksisteret i to år. Deres primære aktivitet er at afhente overskudsmad, som ellers v

300 Coop-butikker donerer julemad til udsatte familier23.12.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Flere tusinde familier over hele Danmark får nu en håndsrækning i form af gratis julemad. Det er foreningen Stop Spild Lokalt og Coop, som for 3. år i træk har et samarbejde, hvor Stop Spild Lokalt henter overskudsvarer i ca. 300 af Coops butikker. Det er først og fremmest de butikker i Kvickly og SuperBrugsen, der holder lukket i juledagene, og dermed har mange varer, som ikke kan holde sig, til de åbner igen efter jul. Stop Spild Lokalt har oaser i det meste af Danmark og omfordeler overskudsvarer til mennesker med få ressourcer, og hjælper dem på den måde med at få en god jul. Foreningen blev stiftet for tre år siden af den dengang kun 17-årige Rasmus Erichsen. Han har siden organiseret flere tusinde frivillige over hele landet, der hjælper med at hente overskudsvarerne i butikker og dele det ud til de udsatte medborgere. ”Den danske befolkning har fået flere arbejdsløse, flere deprimerede og ensomme hen over de seneste mange måneder og den danske økonomi hos de private bløder mange

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum