Coop Danmark A/S

Coops kunder har reddet 1 mio. måltider fra skraldespanden med Too Good To Go

Del
Siden 2017 har brugerne af Too Good To Go-appen kunnet købe og hente såkaldte ’lykkeposer’ med overskudsmad fra Coops butikker. Det har indtil videre skånet 1. mio. måltider fra at ryge i biocontaineren. Omregnet til CO2 svarer det til 2,5 tons – eller fx 10.926 flyture mellem København og London.

Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, ser samarbejdet med Too Good To Go som en vigtig del af arbejdet med at reducere madspild og oplever stor opbakning fra kunderne:

”Vores kunder har, igennem efterhånden mange år, været optaget af at reducere madspild. Derfor er det naturligt for os at samarbejde med Too Good To Go. Her er et fælles projekt, der virkelig giver mening, og det har været fantastisk at se, hvordan både kunder og butikker fra første færd har taget konceptet til sig. Derfor er der også hele tiden flere af vores butikker, der kommer med i ordningen, og mere mad der bliver reddet.”

Hos Too Good To Go er landechef Heidi Boye fuld af beundring for Coops indsats mod madspild:

”En million reddede måltider er en virkelig imponerende milepæl. Coop var den første repræsentant fra dagligvarehandlen i appen, og de deltagende butikker har nu stået for næsten en femtedel af al den mad, der er blevet reddet i Too Good To Gos fireårige levetid. Det giver vist sig selv, at vi er meget glade for det samarbejde.”

I praksis tjekker medarbejderne i flere end 400 Coop-butikker landet over hver dag kølemontre og hylder for varer, der nærmer sig sidste salgsdato. Det kan være brød bagt om morgenen, som ikke må sælges dagen efter, to-go-salater med kort holdbarhed eller frugt og grønt, der skal spises nu. Men i stedet for at blive sendt til bioforgasning, bliver varerne pakket i de såkaldte ’lykkeposer’, som brugere af Too Good To Go-appen kan afhente i butikken.

Coop har arbejdet systematisk med at reducere sit madspild siden 2013. Kampen for at reducere madspild er også en del af Coops CSR-strategi, Tid til at handle. Læs mere her: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-tilgang/vores-tilgang/ 

1 mio. måltider er reddet fra skraldespanden. Det svarer i sparet CO2 til:

  • 272 danskeres årlige CO2-forbrug eller
  • 152 års uafbrudt brusebad eller
  • 10.926 flyture mellem København og London

Kort om madspild

  • Madspild udgør i dag 8% af det samlede globale CO2-udslip
  • 1/3 af al mad i verden går til spilde
  • Coop har i sin 2030-strategi forpligtet sig på at nedbringe madspild. Det skal bl.a. ske ved uddannelse af medarbejderne, donation af datovarer, fortsat samarbejde med Too Good To Go og optimering af butikkernes vareindkøb.
  • Too Good To Go-app’en har i dag næsten 2 mio. brugere

Om Too Good To Go

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i 2016, og de nu over 23 mio. brugere har siden da reddet mere end 41 mio. måltider, hvilket svarer til over 104.000 tons sparet CO2. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 15 lande, hvor appen er aktiv.

I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. supermarkeder, restauranter, caféer og bagerier.

Too Good To Go har sideløbende iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og står bag en omfattende datomærkningskampagne, som har fået en række af de største danske fødevareproducenter til at føje ”ofte god efter” til ”bedst før-datomærkningen.

Læs mere om Too Good To Go her

Kontakter

Signe Frese, CSR-direktør Coop. tlf. 30 91 92 46 


Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye