Coops klimaplan får internationalt kvalitetsstempel

Coops samlede plan for at nå klimamålene er blevet gransket og nu godkendt af det uafhængige internationale klimapartnerskab, SBTi. Klimaplanen dikterer bl.a., at Coop skal reducere sine CO2 udledninger fra egen drift med 75 pct. i 2025 og reducere med 91 pct. i 2030.
Klimaplanen indeholder også en reduktion for hele Coops værdikæde på 1 million tons om året. Her indregnes ikke alene Coops egen CO2-udledning fra kølediske, transport, bygninger osv., men også de udledninger, som alle Coops leverandører og kunder udleder under produktion og forbrug af hver enkelt vare.
Godkendelsen er et vigtigt skridt for Coop, forklarer koncerndirektør i Coop, Per Thau. Og den målrettede klimaindsats er kun blevet mere relevant ovenpå den netop afsluttede COP26:
”COP26 har med al tydelighed vist, at klimakrisen ikke kan løses af verdens ledere alene. Virksomheder verden over har et kæmpe ansvar for at reducere deres klimaaftryk. I Coop anerkender vi vores ansvar og forpligter os på at overholde Parisaftalens målsætninger. Det koster hårdt arbejde og det er bestemt ikke gratis, men der er ikke noget alternativ,” siger Per Thau.
I Coop besluttede man for år tilbage, at virksomhedens klimaindsats altid skal baseres på videnskab, og at klimainitiativer skal kunne måles og tjekkes efter af uafhængige tredjeparter, som det nu er sket med godkendelsen fra SBTi. Det forklarer Coops ansvarlighedsdirektør, Signe Frese:
”Det er vigtigt for os, at vores klimaindsats er baseret på videnskab. Vi skal gøre det, der gør en reel forskel for klimaet, og ikke bare det, der måske ser godt ud i butikkerne. Med godkendelsen fra SBTi ved vi, at vi er på rette vej og er ambitiøse. Samtidig gør vi det muligt for alle interesserede - vores kunder, leverandører, samarbejdspartnere - at kigge os efter i kortene. Transparens bør være et krav, der stilles til alle aktører - særligt på klima,” siger Signe Frese.
I 2020 blev Coops klimaregnskab vurderet af den internationale nonprofit-organisation CDP, der vurderer virksomheders klima-indsats. Dette vil ske hvert år fremover.
CDP vurderede i 2020 Coop i topfeltet af internationale virksomheder, der arbejder for at indfri Parisaftalens målsætninger.
Fakta: For at reducere sit CO2-udslip har Coop bl.a.
- Flyttet transport af frugt og grønt fra lastbiler til tog, hvilket foreløbig har reduceret med 660 tons CO2
- Opbygget en flåde af 23 eldrevne varebiler og foreløbigt den første el-lastbil i Danmark
- Bygget solcelleanlæg på lagerbygninger og butikker, der samlet dækker 15.000 m2 og siden 2019 har genereret strøm svarende til 730 husstandes årsforbrug.
- Optaget ESG godkendte lån med udgangspunkt i klimaplanens målsætninger
- Indgået aftale med OK om at opstille 500 el-ladestandere ved Coops butikker overalt i Danmark
- Gjort foreløbigt 350.000 kunder klogere på deres personlige klimaaftryk med ’Mit klimaaftryk’-funktionen i Coop appen
- Årligt sendt 155.000 børn i køkkenet på landets skoler for at lære at lave klimavenlig mad
- Indført pantdonation på ca. 900 pantmaskiner, så kunderne kan donere deres flaskepant til skovplantning
- Plantet den første af ti folkeskove, som i 2030 vil udgøre et samlet areal på 1000 hektar nyplantet skov
Læs mere om Coops arbejde med klima her https://ansvarlighed.coop.dk/hjertesager/klima/
Fakta om SBTi
Science Based Targets initiative (SBTi) er et partnerskab mellem den international non-profit organisation CDP, FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden (WWF).
SBTi vurderer virksomheders mål for reduktion af drivhusgasser. Vurderingen er baseret på den nyeste videnskab og hvad videnskaben vurderer nødvendigt for at nå målene i Parisaftalen. Parisaftalen kræver, at den globale opvarmning ikke overstiger 2°C, men at man bestræber sig på at holde sig under 1,5°C.
Fakta om CDP
CDP er en international nonprofit organisation, som hvert år gennemgår tilmeldte virksomheders klimaarbejde og uddeler en score. Scoren medregner hele virksomhedens arbejde med klima og fokuserer både på CO2 udledninger, governance og risikovurdering. I 2021 rapporterede over 13.000 virksomheder til CDP. CDP vurderer virksomheders klimaindsats på en score fra A til D-, hvor A er bedst.
Coop modtog i 2020 scoren B af CDP, hvilket er bedre end 91% af alle årets førstegangsrespondenter og placerer Coop i den bedste tredjedel af alle bedømte virksomheder i verden.
Kontakter
Signe Frese, Ansvarlighedsdirektør i Coop, 3091 9246
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

