Coop Danmark A/S

Coops klimaplan får internationalt kvalitetsstempel

Del

Som den første i dansk dagligvarehandel har Coop fået godkendt sin klimahandlingsplan af det internationale Science Based Targets initiative (SBTi). Dermed er det dokumenteret, at Coops klimamål lever op til Parisaftalen.

Coops samlede plan for at nå klimamålene er blevet gransket og nu godkendt af det uafhængige internationale klimapartnerskab, SBTi. Klimaplanen dikterer bl.a., at Coop skal reducere sine CO2 udledninger fra egen drift med 75 pct. i 2025 og reducere med 91 pct. i 2030.

Klimaplanen indeholder også en reduktion for hele Coops værdikæde på 1 million tons om året. Her indregnes ikke alene Coops egen CO2-udledning fra kølediske, transport, bygninger osv., men også de udledninger, som alle Coops leverandører og kunder udleder under produktion og forbrug af hver enkelt vare.

Godkendelsen er et vigtigt skridt for Coop, forklarer koncerndirektør i Coop, Per Thau. Og den målrettede klimaindsats er kun blevet mere relevant ovenpå den netop afsluttede COP26:

”COP26 har med al tydelighed vist, at klimakrisen ikke kan løses af verdens ledere alene. Virksomheder verden over har et kæmpe ansvar for at reducere deres klimaaftryk. I Coop anerkender vi vores ansvar og forpligter os på at overholde Parisaftalens målsætninger. Det koster hårdt arbejde og det er bestemt ikke gratis, men der er ikke noget alternativ,” siger Per Thau.

I Coop besluttede man for år tilbage, at virksomhedens klimaindsats altid skal baseres på videnskab, og at klimainitiativer skal kunne måles og tjekkes efter af uafhængige tredjeparter, som det nu er sket med godkendelsen fra SBTi. Det forklarer Coops ansvarlighedsdirektør, Signe Frese:

”Det er vigtigt for os, at vores klimaindsats er baseret på videnskab. Vi skal gøre det, der gør en reel forskel for klimaet, og ikke bare det, der måske ser godt ud i butikkerne. Med godkendelsen fra SBTi ved vi, at vi er på rette vej og er ambitiøse. Samtidig gør vi det muligt for alle interesserede - vores kunder, leverandører, samarbejdspartnere - at kigge os efter i kortene. Transparens bør være et krav, der stilles til alle aktører - særligt på klima,” siger Signe Frese.

I 2020 blev Coops klimaregnskab vurderet af den internationale nonprofit-organisation CDP, der vurderer virksomheders klima-indsats. Dette vil ske hvert år fremover.

CDP vurderede i 2020 Coop i topfeltet af internationale virksomheder, der arbejder for at indfri Parisaftalens målsætninger.

Fakta: For at reducere sit CO2-udslip har Coop bl.a.

  • Flyttet transport af frugt og grønt fra lastbiler til tog, hvilket foreløbig har reduceret med 660 tons CO2
  • Opbygget en flåde af 23 eldrevne varebiler og foreløbigt den første el-lastbil i Danmark
  • Bygget solcelleanlæg på lagerbygninger og butikker, der samlet dækker 15.000 m2 og siden 2019 har genereret strøm svarende til 730 husstandes årsforbrug.
  • Optaget ESG godkendte lån med udgangspunkt i klimaplanens målsætninger
  • Indgået aftale med OK om at opstille 500 el-ladestandere ved Coops butikker overalt i Danmark
  • Gjort foreløbigt 350.000 kunder klogere på deres personlige klimaaftryk med ’Mit klimaaftryk’-funktionen i Coop appen
  • Årligt sendt 155.000 børn i køkkenet på landets skoler for at lære at lave klimavenlig mad
  • Indført pantdonation på ca. 900 pantmaskiner, så kunderne kan donere deres flaskepant til skovplantning
  • Plantet den første af ti folkeskove, som i 2030 vil udgøre et samlet areal på 1000 hektar nyplantet skov

Læs mere om Coops arbejde med klima her https://ansvarlighed.coop.dk/hjertesager/klima/

Fakta om SBTi

Science Based Targets initiative (SBTi) er et partnerskab mellem den international non-profit organisation CDP, FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden (WWF).

SBTi vurderer virksomheders mål for reduktion af drivhusgasser. Vurderingen er baseret på den nyeste videnskab og hvad videnskaben vurderer nødvendigt for at nå målene i Parisaftalen. Parisaftalen kræver, at den globale opvarmning ikke overstiger 2°C, men at man bestræber sig på at holde sig under 1,5°C.

Fakta om CDP

CDP er en international nonprofit organisation, som hvert år gennemgår tilmeldte virksomheders klimaarbejde og uddeler en score. Scoren medregner hele virksomhedens arbejde med klima og fokuserer både på CO2 udledninger, governance og risikovurdering. I 2021 rapporterede over 13.000 virksomheder til CDP. CDP vurderer virksomheders klimaindsats på en score fra A til D-, hvor A er bedst.

Coop modtog i 2020 scoren B af CDP, hvilket er bedre end 91% af alle årets førstegangsrespondenter og placerer Coop i den bedste tredjedel af alle bedømte virksomheder i verden.

Kontakter

Signe Frese, Ansvarlighedsdirektør i Coop, 3091 9246

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Kvaliteten vandt til jul20.1.2022 11:18:29 CET | Pressemeddelelse

Mens en række kæder solgte flæskesteg til historisk lave priser til jul, gik Irma den stik modsatte vej og satsede på kvalitet. Irmas slagtilbud var en økologisk flæskesteg af Poppelgris til 59,95 kr. pr ½ kilo. Resultat: En stigning i antal solgte med 20 procent i forhold til december 2020. En økologisk ribbensteg blev der solgt 50 procent flere af. Det var også muligt at købe en konventionel flæskesteg i Irma. Den blev der solgt 11 procent færre af i forhold til året før. Og det samlede salg af den var beskedent. ”Vi må dermed konstatere, at kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden sejrer i Irma. En tendens vi også har set på vores andre kvalitets- julevarer som for eksempel Irmas økologiske risengrød og Irmas økologiske æbleskiver, selv når vi sammenligner med rekordåret 2020. Så der er ingen tvivl om, at det er vores satsning på kvalitet, som var medvirkende til, at vi fik vores bedste julehandel nogensinde,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma. Salget af økologiske æbleskiver v

Irma-kunder sætter rekord: Over to millioner kr. til Mødrehjælpen19.1.2022 11:30:00 CET | Pressemeddelelse

I alt 2.290.000 kr. har kunderne i Irma støttet Mødrehjælpen med i 2021. Det er en stigning på 11 procent i forhold til året før. Dermed er støtten mere end fordoblet over de seneste tre år. Det betyder, at 688 familier, der lever under økonomisk vanskelige forhold, har fået julehjælp i kraft af donationer fra Irmas kunder. Dertil kommer ca. 1300 familier der har fået rådgivning. Irma har gennem en årrække samarbejdet med Mødrehjælpen, hvor kæden har gennemført forskellige aktiviteter til fordel for organisationens vigtige arbejde for udsatte familier. De største indtægtskilder er pantautomaterne, hvor kunderne kan vælge at donere deres pant til Mødrehjælpen, og ikke mindst kunstplakater skabt specielt til formålet af en række af tidens førende kunstnere: Idaholm, Kunstsalonen, Martin Jørgensen , Line Jensen, HuskMitNavn ogMormor. De har alle gerne ville støtte mennesker, hvor livet har taget en drejning og givet særlige udfordringer. ”Irmas kunder vil gerne hjælpe medborgere, der har

Coop laver intern ledelsesrokade14.1.2022 12:10:00 CET | Pressemeddelelse

Coop gennemfører en række ændringer i sin koncernledelse i forbindelse med sin strategi om at blive Danmarks mest kundeorienterede dagligvarevirksomhed. Målet er enklere og mere effektive beslutningsgange, tættere på butikker og kunder. Kommerciel direktør i Coop, Kenneth Pedersen, bliver ny kædedirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen Kæden har ambitiøse vækstmål for de kommende fem år. For at nå det skal beslutningerne tages så tæt på kunderne som muligt. Ledelsen af SuperBrugsen får derfor fremover det fulde ansvar for kundetilfredsheden, den kommercielle udvikling samt for udviklingen af deres eget brand. ”Med Kenneth Pedersen får vi en af de mest erfarne detailhandlere i Danmark tilbage i spidsen for vores største kæde. Kenneth har haft en mere end 25 år lang karriere i Coop og nyder stor respekt i hele Coop-familien,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen. Som følge af denne organisationsændring fratræder kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring. Og jobbet

Amerikanske kæder vil lære af dansk IT-selskab13.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops teknologiselskab, Lobyco, skal tale på verdens største detailhandelskonference, NRF 2022, i New York City. 16. januar vil selskabets adm. direktør Jan Madsen i Javits Center på Manhattan fortælle om den digitale transformation, som Coop i Danmark har været igennem samt dele ud af Lobycos internationale erfaringer med digitale loyalitetsprogrammer. Centralt her er udviklingen af Coop appen, der er blevet den digitale kommunikationskanal mellem virksomheden og dens 1,9 million medlemmer samt øvrige kunder. ”Digital transformation handler ofte om e-handel, men en McKinsey-undersøgelse viser at 2/3 af alle amerikanere er utilfredse med de loyalitetsprogrammer, de er medlemmer af. Med det rette program og digitale værktøjer kan loyaliteten øges betydeligt. Det har vi vist i Danmark, og det har siden skabt den store interesse fra kæder fra hele verden. Og nu oplever vi kolossal interesse efter den ”vindende formel”, udtaler Jan Madsen. Lobyco blev stiftet 1. september 2020 og har siden

Irma klar med billig økologi hver søndag til københavnerne12.1.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Irma vil være den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. For at nå det vil der komme flere nye varer, mere markedsføring – og som det første her og nu: Billigere varer. Med 20 procent rabat på alle 2.400 forskellige økologiske varer hver søndag i januar tester Irma, hvor meget så stor en rabat vil rykke på københavnernes lyst til at købe mere økologi. ”Det er en stor investering for os, fordi det omfatter 1/3 del af vores samlede omsætning. Men vi kommer til at vise mange konkrete tiltag som dette for at dokumentere, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være verdens første supermarkedskæde, hvor økologien står for over halvdelen af salget,” siger marketingchef Lise Hørdam, Irma. I dag er 33 procent af alle de fødevarer, Irma sælger, økologiske mod landsgennemsnittet, der er under det halve, ca. 15 procent. En del af forklaringen på Irmas store økologi-salg er det store udvalg. Det er ca. fire gang så stort som i de største discoun

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum