Coops Grønne veje udgiver digital håndbog om at mindske madspild
Den 29. oktober udgiver Coops Grønne veje håndbogen ’Red maden - Tips til mindre madspild’. Bogen er kommet til verden i bedste kooperative ånd og udgives på klimavenlig manér kun digitalt. Flere end 400 Coop-medlemmer har hjulpet bogen til verden ved at indsende opskrifter og tips, deltage i undersøgelser og afstemninger og bidrage til dialog og debat. Coops huskok Claus Holm er også med ombord. ’Red maden - Tips til mindre madspild’ fås gratis til download på grønneveje.dk.
”Det er sådan, at detailhandlen står for knap 12 procent af det samlede danske madspild, mens de private husholdninger står for cirka 30 procent. Det giver derfor rigtig god mening at hjælpes ad, så vi sammen kan minimere madspildet betydeligt. Coop er en andelsforening og er ejet af medlemmerne. Sammen vælger vi de grønne veje, vi vil gå, og de lokale initiativer, vi vil sætte i gang,” siger Coops formand Lasse Bolander.
Madspild er en udfordring, som både danskerne og detailhandlen skal gøre en ekstra indsats for at løse. Det giver ikke mening for nogen af os at smide mad ud – hverken for klimaet eller for økonomien. Derfor arbejder Coop hele tiden på at finde nye måder at redde maden på i regi af både forening og forretning.
Coop har en stærk tradition for at have bæredygtige varer på hylderne i virksomhedens mere end 1.000 butikker. Flere og flere varer bliver fragtet med tog i stedet for lastbiler. Butikkerne har ’red maden-kølere’ til mad, der er tæt på holdbarhedsdatoen, og Coop samarbejder med Stop Spild Lokalt og Too Good To Go, der sikrer, at overskudsmad kommer til gavn og glæde i stedet for at blive smidt ud.
Udgivelsen af ’Red maden - Tips til mindre madspild’ afspejler den demokratiske forretning og forening, Coop er, når flere hundrede medlemmer engagerer sig i bogens tilblivelse og sætter et digitalt aftryk for foreningen, fællesskabet og klimaet. Sammen med Coops Grønne veje har medlemmerne skabt en oplysende, kreativ og overskuelig håndbog, der vil gøre læseren klogere på klimaforandringerne og inspirere endnu flere til at mindske madspild. Bogen demonstrerer, hvordan vi rent praktisk kan sætte ind for at redde maden, før den ender i skraldespanden.
Fakta:
- ’Red maden - Tips til mindre madspild’ udkommer digitalt den 29. oktober 2021
- Gratis download på grønneveje.dk
- Håndbogen er co-created med flere end 400 Coop-medlemmer
- 8500 Coop medlemmer er en del af Coops Grønne veje
Kontakt:
Michala Kofoed, projektleder, Coops Grønne veje
Michala.kofoed@coop.dk / Tlf. 3156 1766
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
