Coops Grønne veje udgiver digital håndbog om at mindske madspild

Fra madspild til måltid – tips og viden der redder maden. 8500 Coop-medlemmer omsætter i Grønne veje aktuelle klimaudfordringer til konkrete handlinger, mens huskok Claus Holm redder resterne med dejlig mad og god samvittighed

Den 29. oktober udgiver Coops Grønne veje håndbogen ’Fra madspild til måltid – tips og viden der redder maden’. Bogen er kommet til verden i bedste kooperative ånd og udgives på klimavenlig manér kun digitalt. Flere end 400 Coop-medlemmer har hjulpet bogen til verden ved at indsende opskrifter og tips, deltage i undersøgelser og afstemninger og bidrage til dialog og debat. Coops huskok Claus Holm er også med ombord. ’Fra madspild til måltid’ fås gratis til download på grønneveje.dk.

”Det er sådan, at detailhandlen står for knap 12 procent af det samlede danske madspild, mens de private husholdninger står for cirka 30 procent. Det giver derfor rigtig god mening at hjælpes ad, så vi sammen kan minimere madspildet betydeligt. Coop er en andelsforening og er ejet af medlemmerne. Sammen vælger vi de grønne veje, vi vil gå, og de lokale initiativer, vi vil sætte i gang,” siger Coops formand Lasse Bolander.

Madspild er en udfordring, som både danskerne og detailhandlen skal gøre en ekstra indsats for at løse. Det giver ikke mening for nogen af os at smide mad ud – hverken for klimaet eller for økonomien. Derfor arbejder Coop hele tiden på at finde nye måder at redde maden på i regi af både forening og forretning.

Coop har en stærk tradition for at have bæredygtige varer på hylderne i virksomhedens mere end 1.000 butikker. Flere og flere varer bliver fragtet med tog i stedet for lastbiler. Butikkerne har ’red maden-kølere’ til mad, der er tæt på holdbarhedsdatoen, og Coop samarbejder med Stop Spild Lokalt og Too Good To Go, der sikrer, at overskudsmad kommer til gavn og glæde i stedet for at blive smidt ud.

Udgivelsen af ’Fra madspild til måltid – tips og viden der redder maden’ afspejler den demokratiske forretning og forening, Coop er, når flere hundrede medlemmer engagerer sig i bogens tilblivelse og sætter et digitalt aftryk for foreningen, fællesskabet og klimaet. Sammen med Coops Grønne veje har medlemmerne skabt en oplysende, kreativ og overskuelig håndbog, der vil gøre læseren klogere på klimaforandringerne og inspirere endnu flere til at mindske madspild. Bogen demonstrerer, hvordan vi rent praktisk kan sætte ind for at redde maden, før den ender i skraldespanden.

Fakta:

-          ’Fra madspild til måltid – tips og viden der redder maden’ udkommer digitalt den 29. oktober 2021

-          Gratis download på grønneveje.dk

-          Håndbogen er co-created med flere end 400 Coop-medlemmer

-          8500 Coop medlemmer er en del af Coops Grønne veje

Kontakt:
Michala Kofoed, projektleder, Coops Grønne veje
Michala.kofoed@coop.dk / Tlf. 3156 1766

Ny HR-chef i Irma19.11.2021 13:13:06 CET | Pressemeddelelse

Maria Hamm er tiltrådt som ny HR-chef for Irma pr. 1. november. Hun kommer fra en stilling som Head of People & Culture i ISS Danmark, hvor hun har været siden 2018. Tidligere har Maria arbejdet hos Mærsk og DHL, også internationalt, og boet i Schweiz og Sverige. "Jeg har en stor passion for at skabe relationer og opnå resultater gennem mennesker, og jeg glæder mig meget til samarbejdet med alle kollegerne i såvel Irma som resten af Coop,” siger Maria Hamm. ”Vi har et ambitiøst mål om at øge trivslen som fundament for positive resultater i Irma. Samtidig ønsker vi at styrke fællesskabsfølelsen og udvikle Irma til Danmarks ​mest moderne retail arbejdsplads. Så der er nok at kaste sig over, og heldigvis skal vi bygge videre på et rigtig godt fundament og ikke starte fra scratch,” siger Maria Hamm. Hun har en executive MBA fra Henley Business School i London. Irma består af 68 butikker, der alle ligger i hovedstadsområdet. Kædedirektør Charlotte Nilsson Norby har netop offentliggjort stra

Dagli’Brugsen vinder på jobglæde i detailbranchen17.11.2021 16:25:04 CET | Pressemeddelelse

I ny stor undersøgelse fra Jobindex bliver Dagli’Brugsen kåret som det bedste sted at arbejde, blandt 18 kæder. Resultatet er baseret på besvarelser fra knap 7.000 nuværende og tidligere medarbejdere, der i undersøgelsen evaluerer deres jobglæde på arbejdspladsen. - Jeg er ekstremt stolt over vi vinder på jobglæde i detailbranchen. Specielt fordi det er vores egne kolleger i butikkerne, der anerkender Dagli’Brugsen som en god arbejdsplads. Resultatet kommer ovenpå en pandemi, der har sat ekstra krav til vores kolleger i butikkerne. De har ydet en indsats udover det sædvanlige for at servicere og sikre kundernes behov og myndighedernes retningslinjer. Kollegerne i butik fortjener den største anerkendelse for den indsats, de har gjort både før, under og efter, at vi blev udfordret af en pandemi, siger kædedirektør i Dagli’Brugsen Maria Beck Tange. Undersøgelsen fra Jobindex konkluderer at et kundeorienteret arbejdsmiljø er kilde til stolthed i branchen. Ligesom det at gøre karriere og mu