Coops første el-lastbil er på gaden

Lastbiler skal i fremtiden køre på strøm i stedet for diesel, men omstillingen går ikke hurtigt nok, mener Coop, der sender den første el-lastbil på gaden.

Coops første eldrevne lastbil til tung godstransport trillede mandag ud fra lageret i Brøndby med varer til de københavnske butikker. Strømmen kommer blandt andet fra solceller, der er monteret på taget af lageret.

Administrerede direktør Kræn Østergaard Nielsen er stolt af Coops nye lastbil, og dét den står for:

”Vi vil gerne gå forrest i den grønne omstilling - også inden for transportsektoren. Med den nye el-lastbil vil vi vise, at det også kan lade sig gøre i praksis,” siger Kræn Østergaard Nielsen.

Der er tale om en 18 pallers forvogn med køl, som skal levere varer til butikker i Københavnsområdet. Den kan køre 140 kilometer på en opladning, og det tager cirka én time at lade den op. Lastbilen er leveret af Scania.

Med 140 kilometer i batteriet kan lastbilen dække Københavnsområdet, og den nye el-lastbil bliver en klar fordel for de beboere, der bor i lejlighederne ovenpå butikkerne, fortæller direktør for transport og indkøb i Coop Logistik, Jakob Birk.

”Lastbiler, der kører på el, larmer ikke. Så de tidligere morgenleveringer, hvor man i dag er nødt til at have motoren kørende for at kunne betjene liften, vil kunne gennemføres uden at støje så meget og uden at udlede dieselpartikler,” siger Jakob Birk.

Den nye el-lastbil er en del af Coops klimastrategi, hvor målet er blive klimapositive 2030.

Direktør for transport og indkøb i Coop Logistik, Jakob Birk: 4111 0077
Administrerende direktør i Coop, Kræn Østergaard Nielsen (via Jens Juul): 5159 4468

Dagli´Brugsen byder nye kunder velkomne med dialekt og kendt influencer i nyt kommunikationsunivers20.5.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af nærbutikker, Dagli´Brugsen, har premiere på et nyt kommunikationsunivers og helt nye medievalg. Det sker for at kommunikere klarere og konkret til kunder i de mange lokalsamfund, hvor Dagli´Brugsen er et naturligt mødested. Det nye pay-off for kæden hedder ”Langt fra byen, tæt på hinanden.” ”Det skal tydeliggøre vores strategi, der handler om, at vi vil være med gøre de steder, hvor vi har butikker, til et godt sted at bo. Med vores kommunikation vil vi gøre det tydeligere for kunderne, hvad de kan forvente af os,” siger kædedirektør Maria Beck-Tange. ”Nærhed og fællesskab er nøgleord for os. Og det er det også for den voksende gruppe af yngre familier, der i disse år flytter fra de større byer og ud i de mindre lokalsamfund. Med det nye kommunikationsunivers vil vi vise, at de kan forvente at møde nogle mere personlige, mere lokale butikker, end de måske er vant til. Samtidig handler det også om at understrege det unikke i vores butikker for de kunder, som all