Coops 1,9 millioner medlemmer kan bestemme noget hjemmefra via Coop app’en

Coops medlemmer kan for første gang deltage i den lokale butiks årsmøde eller generalforsamling hjemmefra.

Mange steder kan medlemmerne for første gang være med hjemmefra via Coop app’en, når Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen holder årsmøder og generalforsamlinger dette forår.

”Vi har lavet en rigtig god løsning, så butikkerne kan involvere medlemmerne gennem Coop app’en, og vi gør lige nu en kæmpe indsats for at uddanne lokale bestyrelsesmedlemmer i det digitale medlemsdemokrati. Lige nu går vi og venter på en ketchup-effekt, og forlænges restriktionerne er vores forventning, at bestyrelser i hele landet vil invitere medlemmerne via Coop app’en,” fortæller foreningsdirektør i Coop Mike Dranov.

Foreningssekretariatet har sammen med Coops nye softwareselskab Lobyco udviklet en digital platform, som giver bestyrelserne mulighed for at invitere butikkens medlemmer til årsmøde eller generalforsamling via Coop app’en, så de kan deltage hjemmefra. Det er med til at sikre, at medlemsdemokratiet i andelsforeningen Coop fortsat står stærkt i en svær tid.

Som medlem kan man holde øje med ”Din butik” i Coop app’en for nærmere information.

”Som mange andre steder er den digitale omstilling også i Coop gået meget stærkt, og mange lokale bestyrelser har været meget kreative og inviteret til digital dialog og aktiviteter med butikkens medlemmer i tiden med corona. Jeg er glad for, at vi er lykkedes med at nytænke vores medlemsdemokrati, så medlemmerne kan deltage digitalt og få indflydelse på vores fælles virksomhed og deres egen butik på en sikker og tryg måde,” siger Coops formand Lasse Bolander.

Medlemmer kan finde et årsmøde eller generalforsamling i deres butik på bestemnoget.coop.dk.

Fejrer demokratiet i den samme uge
Ikke nok med, at de traditionelle fysiske møder i år bliver suppleret med en digital løsning, så samler Coop og brugsforeningerne som et helt nyt initiativ de årlige årsmøder og generalforsamlinger i den samme uge fra den 19. – 25. april. Her inviterer flere hundrede lokale bestyrelser Coops tilsammen 1,9 mio. medlemmer til at få noget at skulle have sagt.

”Fællesskabet har altid fyldt meget i andelsforeningen Coop. Nu hylder vi det en hel uge, hvor vi sammen med medlemmer rundt om i landet fejrer meningen med at være en del af fællesskabet og styrken ved vores medlemsdemokrati. Vi håber, at rigtig mange af vores 1,9 mio. medlemmer og medejere vil gribe muligheden for at bestemme lidt mere og bruge mødet til at få svar på deres spørgsmål og til at komme med deres ideer til Coop og deres egen butik,” siger Lasse Bolander, formand for Coop.

Fakta om demokratiet i Coop

• Coop er en demokratisk virksomhed, som 1,9 million medlemmer ejer i fællesskab. Engagement og medlemsdemokrati er Coops livsnerve og har formet både den danske dagligvarehandel og samfundet i mere end 150 år.
  • Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Kvickly har tilsammen mere end 500 lokale bestyrelser med ca. 3.700 medlemsvalgte.
  • Butikkernes bestyrelser er valgt af medlemmerne. Det er personer, som også arrangerer madfællesskaber og debat- og forbrugeraftener. Bestyrelsen arbejder for at styrke fællesskabet i byen, butikken som indkøbssted, medlemmernes indflydelse på butikken og Coops arbejde med ansvarligt forbrug.
  • Alle medlemmer kan stille op til bestyrelsen og gøre en forskel for sin butik og for sit lokalområde.
  • Man skal vælges af Coops medlemmer for at blive en del af butikkens bestyrelse. Det sker på et møde for medlemmerne af butikken. For Coop-ejede butikker hedder mødet et årsmøde, og for de selvstændige butikker hedder det en generalforsamling.
  • Hvert år involverer årsmøderne og generalforsamlingerne medlemmerne omkring butikken ved at invitere dem til at komme med deres idéer og udvikle nye aktiviteter.
  • Medlemmer kan finde et årsmøde eller generalforsamling i deres butik på bestemnoget.coop.dk

Kontakter

Foreningsdirektør og adm. direktør i Coop amba, Mike Dranov, tlf. 52 21 32 54, mike.dranov@coop.dk

Formand Lasse Bolander - via June Risum Scheibel, tlf. 22 53 68 75