Coop.dk skærper kamp mod madspild

Overskudmad fra Coop.dk MAD doneres til udsatte borgere og Zoo. Men inden da kan kunderne bestille varer til nedsatte priser

Kommerciel direktør Lars Rasmussen

Coop.dk MAD forstærker nu sin indsats mod madspild.

”Vores holdning er, at ingen mad må gå til spilde. Madspild er både en belastning for klimaet og for vores økonomi.  Og så er det dejligt, at det vi ikke kan sælge, kan komme andre til glæde,” siger kommerciel direktør Lars Rasmussen, Coop.dk MAD.

Lige som de fysiske butikker har en ”Red Maden-køler” har Coop.dk MAD oprettet en sådan online, hvor kunderne kan købe varer til stærk nedsat pris, inden de overskrider dato for Coop.dk´s holdbarhedsgaranti. Denne sikrer kunderne, på samme måde som hvis de selv handlede i en fysisk butik. Alle varer tjekkes dagligt og der fjernes varer som ikke er friske nok. Fx sikres kunder minimum 7 dage på æg og pålæg og 3 dage på alt brød. Oftest vil varerne have flere dages holdbarhed end dette.

Skulle der alligevel være varer fra terminal, som ikke bliver solgt i Red Maden køler, donerer Coop.dk MAD overskudsmaden til FødevareBanken, som kommer udsatte borgere til gode

”I FødevareBanken sørger vi for, at overskudsmad fra Coop.dk bliver til måltider for udsatte børn og voksne i Danmark. Når Coop har varer, de ikke kan sælge, så ringer de til os. Vores frivillige henter varerne og sørger for, at overskudsmaden kommer ud til over 300 forskellige sociale organisationer i hele landet - herunder herberger, væresteder, krisecentre og bosteder. På den måde er Coop med til at bekæmpe madspild og madfattigdom sammen med os. Dét kalder vi fra madspild til måltider,” siger Lea Gry von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken

Endelig donerer Coop.dk MAD grøntsager til dyrene i Københavns Zoo:

”Overskydende grøntsager og frugt fra Coop.dk sparer os for mange penge årligt og bidrager samtidig til, at vi kan tilbyde vores 4000 dyr en varieret kost hver dag. Kvaliteten er høj, og vi er glade for, at madvarerne ikke går til spilde,” siger Peter Jensen, foderkøkkenet i Zoologisk Have København

Ca. 20 % af den gennemsnitlige danskers CO2-udledning stammer fra det, vi spiser. Og her handler det ikke bare om bøf versus gulerod, men om at maden ikke går til spilde.

Yderligere information: Kommerciel direktør Lars Rasmussen, 5221 3510

Kommerciel direktør Lars Rasmussen

Ny HR-chef i Irma19.11.2021 13:13:06 CET | Pressemeddelelse

Maria Hamm er tiltrådt som ny HR-chef for Irma pr. 1. november. Hun kommer fra en stilling som Head of People & Culture i ISS Danmark, hvor hun har været siden 2018. Tidligere har Maria arbejdet hos Mærsk og DHL, også internationalt, og boet i Schweiz og Sverige. "Jeg har en stor passion for at skabe relationer og opnå resultater gennem mennesker, og jeg glæder mig meget til samarbejdet med alle kollegerne i såvel Irma som resten af Coop,” siger Maria Hamm. ”Vi har et ambitiøst mål om at øge trivslen som fundament for positive resultater i Irma. Samtidig ønsker vi at styrke fællesskabsfølelsen og udvikle Irma til Danmarks ​mest moderne retail arbejdsplads. Så der er nok at kaste sig over, og heldigvis skal vi bygge videre på et rigtig godt fundament og ikke starte fra scratch,” siger Maria Hamm. Hun har en executive MBA fra Henley Business School i London. Irma består af 68 butikker, der alle ligger i hovedstadsområdet. Kædedirektør Charlotte Nilsson Norby har netop offentliggjort stra