Coop.dk skærper kamp mod madspild

Overskudmad fra Coop.dk MAD doneres til udsatte borgere og Zoo. Men inden da kan kunderne bestille varer til nedsatte priser

Kommerciel direktør Lars Rasmussen

Coop.dk MAD forstærker nu sin indsats mod madspild.

”Vores holdning er, at ingen mad må gå til spilde. Madspild er både en belastning for klimaet og for vores økonomi.  Og så er det dejligt, at det vi ikke kan sælge, kan komme andre til glæde,” siger kommerciel direktør Lars Rasmussen, Coop.dk MAD.

Lige som de fysiske butikker har en ”Red Maden-køler” har Coop.dk MAD oprettet en sådan online, hvor kunderne kan købe varer til stærk nedsat pris, inden de overskrider dato for Coop.dk´s holdbarhedsgaranti. Denne sikrer kunderne, på samme måde som hvis de selv handlede i en fysisk butik. Alle varer tjekkes dagligt og der fjernes varer som ikke er friske nok. Fx sikres kunder minimum 7 dage på æg og pålæg og 3 dage på alt brød. Oftest vil varerne have flere dages holdbarhed end dette.

Skulle der alligevel være varer fra terminal, som ikke bliver solgt i Red Maden køler, donerer Coop.dk MAD overskudsmaden til FødevareBanken, som kommer udsatte borgere til gode

”I FødevareBanken sørger vi for, at overskudsmad fra Coop.dk bliver til måltider for udsatte børn og voksne i Danmark. Når Coop har varer, de ikke kan sælge, så ringer de til os. Vores frivillige henter varerne og sørger for, at overskudsmaden kommer ud til over 300 forskellige sociale organisationer i hele landet - herunder herberger, væresteder, krisecentre og bosteder. På den måde er Coop med til at bekæmpe madspild og madfattigdom sammen med os. Dét kalder vi fra madspild til måltider,” siger Lea Gry von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken

Endelig donerer Coop.dk MAD grøntsager til dyrene i Københavns Zoo:

”Overskydende grøntsager og frugt fra Coop.dk sparer os for mange penge årligt og bidrager samtidig til, at vi kan tilbyde vores 4000 dyr en varieret kost hver dag. Kvaliteten er høj, og vi er glade for, at madvarerne ikke går til spilde,” siger Peter Jensen, foderkøkkenet i Zoologisk Have København

Ca. 20 % af den gennemsnitlige danskers CO2-udledning stammer fra det, vi spiser. Og her handler det ikke bare om bøf versus gulerod, men om at maden ikke går til spilde.

Yderligere information: Kommerciel direktør Lars Rasmussen, 5221 3510

Kommerciel direktør Lars Rasmussen

Bestil og Hent madbokse har premiere i Kvickly Næstved7.7.2021 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Coop begynder nu en test af de første Bestil & Hent skabe. De ligner umiddelbart almindelige pakkebokse, men de er indrettet med forskellige kølezoner, der gør, at fødevarer holdes ved korrekte temperaturer, ind til kunderne henter varerne. Testen foregår i Kvickly Næstved. ”For kunderne i Kvickly betyder det større fleksibilitet og frihed i en travl hverdag. De kan bestille varerne på Coop.dk MAD, så pakker vi dem og kunderne kan afhente varerne, når det passer dem,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Kvickly. Systemet er meget udbredt i Sverige, og det er samme koncept, Coop tester i Danmark. ”Online-handel med dagligvarer oplever et sandt boom i øjeblikket. Vi forventer, at det vil fortsætte med uformindsket styrke i takt med, at flere og flere oplever bekvemmeligheden. Med Bestil & Hent skabene tilføjer vi en ekstra mulighed for at spare tid og gøre indkøbsturen meget kortere,” siger digital direktør Morten Viktor, Coop. For at benytte Bestil & Hent skal kunderne bestille varer