Coop.dk skærper kamp mod madspild

Coop.dk MAD forstærker nu sin indsats mod madspild.
”Vores holdning er, at ingen mad må gå til spilde. Madspild er både en belastning for klimaet og for vores økonomi. Og så er det dejligt, at det vi ikke kan sælge, kan komme andre til glæde,” siger kommerciel direktør Lars Rasmussen, Coop.dk MAD.
Lige som de fysiske butikker har en ”Red Maden-køler” har Coop.dk MAD oprettet en sådan online, hvor kunderne kan købe varer til stærk nedsat pris, inden de overskrider dato for Coop.dk´s holdbarhedsgaranti. Denne sikrer kunderne, på samme måde som hvis de selv handlede i en fysisk butik. Alle varer tjekkes dagligt og der fjernes varer som ikke er friske nok. Fx sikres kunder minimum 7 dage på æg og pålæg og 3 dage på alt brød. Oftest vil varerne have flere dages holdbarhed end dette.
Skulle der alligevel være varer fra terminal, som ikke bliver solgt i Red Maden køler, donerer Coop.dk MAD overskudsmaden til FødevareBanken, som kommer udsatte borgere til gode
”I FødevareBanken sørger vi for, at overskudsmad fra Coop.dk bliver til måltider for udsatte børn og voksne i Danmark. Når Coop har varer, de ikke kan sælge, så ringer de til os. Vores frivillige henter varerne og sørger for, at overskudsmaden kommer ud til over 300 forskellige sociale organisationer i hele landet - herunder herberger, væresteder, krisecentre og bosteder. På den måde er Coop med til at bekæmpe madspild og madfattigdom sammen med os. Dét kalder vi fra madspild til måltider,” siger Lea Gry von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken
Endelig donerer Coop.dk MAD grøntsager til dyrene i Københavns Zoo:
”Overskydende grøntsager og frugt fra Coop.dk sparer os for mange penge årligt og bidrager samtidig til, at vi kan tilbyde vores 4000 dyr en varieret kost hver dag. Kvaliteten er høj, og vi er glade for, at madvarerne ikke går til spilde,” siger Peter Jensen, foderkøkkenet i Zoologisk Have København
Ca. 20 % af den gennemsnitlige danskers CO2-udledning stammer fra det, vi spiser. Og her handler det ikke bare om bøf versus gulerod, men om at maden ikke går til spilde.
Yderligere information: Kommerciel direktør Lars Rasmussen, 5221 3510
Billeder

Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop klar til at donere kød efter ny forenkling af regler8.12.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
null
Slut med usikkerheden: Ny modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer hver gang i Coops butikker1.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49.
Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop tager endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton plast.
Coop lancerer Irma-kollektion af boligtekstiler10.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nostalgi er navnet på den nye kollektion, der er skabt i krydsfeltet mellem tradition og innovation.
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
