Coop vinder igen kopisag

Sø- Og Handelsrettet har i dag afsagt dom i en sag anlagt af virksomheden Ferm Living mod Coop.

Firmaet mente, at en plantekasse, som Coop solgte i sine butikker, var en kopi af Ferm Livings.

Sø- og Handelsretten har frifundet Coop for samtlige de påstande, som Ferm Living havde nedlagt.

”Det er en klar og meget tilfredsstillende dom. For den beskytter den frie konkurrence og giver forbrugerne et frit valg og muligheden for at spare penge, når der er tale om varer, der ikke har et unikt design og hvor funktionaliteten er det afgørende,” siger senioradvokat Per Sjøqvist, Coop.

Blomsterkasserne består af en aflang, lakeret metalkasse, som er placeret på et stativ. Både Coops og Ferm Livings udgaver findes i forskellige farver. Coop har købt kassen af virksomheden Wolly & Co A/S. De blev første gang solgt i 2017. De er solgt for mellem 129 og 299 kroner. Ferm Livings plantekasser med navnet "Plant Box" er stadig i handlen og koster mellem 1200 og 1500 kroner.

Af de ca. 25 sager, som firmaer gennem de seneste 25 år har anlagt mod Coop med påstand om produktkrænkelse, har Coop vundet de 23.

Ferm Living havde påstået Coop dømt til at betale en erstatning på 1,5 mio. kr. og Wolly & Co. A/S 250.000 kroner.

Sø- og Handelsretten har i stedet bestemt, at Ferm Living skal betale sagsomkostninger til Coop og Wolly & Co. A/S på i alt 225.000 kr. plus udgifter til skønsmand på ca. 80.000 kr.

Yderligere information: Senioradvokat Per Sjøqvist, Coop, 5159 4410

Frivillige åbner ny butik med Coop-varer i Feldballe22.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et nyt samarbejde vil Coop gøre det nemmere for borgerne i mindre lokalsamfund at drive en dagligvarebutik. I to år har de cirka 1000 borgere i landsbyerne Feldballe og Tåstrup på Djursland været uden en lokal dagligvarebutik. En gruppe ildsjæle fra lokalområdet har nu taget sagen i egen hånd, og den 24. september åbner borgerbutikken Kooperativet i Feldballe. Det sker i samarbejde med Coop, som skal levere butikkens dagligvaresortiment. Den fysiske butik vil have et basisudvalg af dagligvarer, som Coop leverer fra sit store sortiment, og lokale varer fra foreløbigt ti forskellige leverandører i lokalområdet. Kooperativet Feldballe er ansvarlig for driften af butikken, som også bliver et fælles udleveringssted for online dagligvarer fra Coop.dk Mad. Samarbejdet mellem Coop og Kooperativet Feldballe er en ny måde for Coop at understøtte, at de mindre lokalsamfund kan bevare deres lokale brugs som både indkøbssted og samlingspunkt for et stærkt fællesskab i byen. ”Coops butikker er j