Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Med Co-creation vil Coop skabe en ny CSR-plan sammen med kunderne

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

For første gang involverer Coop direkte sine medlemmer i beslutningen om, hvad koncernen skal gøre for skabe en mere bæredygtig fremtid og en grønnere hverdag.

Co-creation er navnet på den form for aktivisme, hvor virksomheder involverer kunderne i at udvikle sig.

Hvad synes du, at Coop skal gøre for at sikre en grønnere hverdag for alle danskere?

Det spørgsmål stiller Coop nu til alle dets 1,8 millioner medlemmer i et nyt stort initiativ kaldet ’Grønne Veje’.

”Vi står over for en af de største udfordringer som samfund: Den grønne omstilling. Vi skal derfor være parate til hele tiden at finde nye grønne løsninger, som virker i hverdagen. Vi er 1,8 mio. medlemmer i Coop, og hvis vi alle gør noget, så batter det virkelig. Så indsatsen er også et opråb, som skal indgyde os en tro på, at vi kan udrette meget sammen.”

Sådan siger Coops formand, Lasse Bolander, som håber, at mange medlemmer vil være med.

En ny måde at lave strategi på

Coops nuværende ansvarlighedsstrategi skal fornyes i 2020, og det er i den anledning, at Coop nu åbner for, at medlemmer kan få direkte indflydelse på hele koncernens indsatser for en grønnere fremtid. Alle Coops 1,8 mio. medlemmer vil blive inviteret til at deltage i udviklingen af den nye strategi og være med til at prioritere de vigtigste grønne dagsordener for Coop fremover.

”Over de seneste år har vi set, at bæredygtighed og klima er rykket op som nogle af de vigtigste dagsordener hos danskerne. Mange har et brændende ønske om at gøre en forskel i deres egen hverdag, men det kan svært at vide, hvad man skal gøre som forbruger. Her er en helt konkret mulighed for at gøre en forskel,” siger ansvarlighedsdirektør i Coop Signe D. Frese, som skal implementere den nye strategi, når den er færdig.

”Ved at være med i udviklingen af vores strategi kan hvert enkelt medlem være med til at sætte et aftryk. Og så håber vi også, at alle, der deltager, kan inspirere hinanden på kryds og på tværs, og får mod på at leve grønnere,” siger hun.

Sådan fungerer det

Alle Coops 1,8 millioner medlemmer bliver inviteret til at deltage i uge 42-44 via Coops egne kanaler og eksterne medier.

Det foregår ved, at medlemmerne tilmelder sig et digitalt involveringsforløb, hvor der bliver konkrete spørgsmål, mulighed for at komme med forslag og for at dele idéer til konkrete grønne løsninger med andre.

Deltagerne vil løbende blive orienteret om resultaterne af indsatsen og blive inviteret med til lanceringen af den nye strategi. Medlemmerne kan deltage i forløbet via www.grønneveje.dk og dele idéer under #grønneveje. De ansvarlighedsemner, Coop arbejder med lige nu, fortsætter, og kan ses på www.ansvarlighed.coop.dk

Yderligere oplysninger:

Signe D. Frese, ansvarlighedsdirektør i Coop, 30 91 92 46

Lasse Bolander, formand for Coop, 22 44 74 44

FDB Møbler ansætter international salgschef4.6.2020 12:45:21 CESTPressemeddelelse

FDB Møbler har ansat Helle Maibohm i en nyoprettet stilling som international salgschef. Helle Maibohm, 50 år, har arbejdet mange år i design og interiørbranchen, blandt andet hos By Lassen, Rosendahl Design Group og Menu. Hun har bl.a. arbejdet med agenter og distributører, og har stor erfaring i det strategiske, taktiske og operationelle salg både i Danmark og på de internationale markeder. Helle har arbejdet mange år med retail, online, koncession og B2B markeder. Hos FDB Møbler skal hun videreudvikle FDB Møbler’s stigende omsætning, salgsstrategier og salgsredskaber både nationalt og internationalt. FDB Møbler planlægger ekspansion på eksportmarkederne, herunder de nordiske lande og på de europæiske markeder, ikke mindst i Tyskland. Yderligere information: Adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler A/S, 5159 2942 Ole.kiel@fdbmobler.dk Foto af Helle Maibohm til fri brug

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020. Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid. Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere). ”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet. De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er: Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001) Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker Central tilstan

SuperBrugsens kædedirektør stopper26.5.2020 12:15:00 CESTPressemeddelelse

Jesper K. Andersen, kædedirektør for SuperBrugsen, har besluttet at stoppe i Coop. Han fratræder med udgangen af denne måned. "Det er en stor karriere, der slutter i Coop. Jesper begyndte for over 30 år siden som flaskedreng, og har arbejdet sig op gennem systemet i kraft af stærke resultater. Varehuschef i Kvickly, salgschef i SuperBrugsen, varehusdirektør i Helsinge Brugsforening, kædedirektør for Dagli´Brugsen og har altså de seneste knap tre år stået i spidsen for vores største kæde med flotte resultater," siger koncerndirektør Stina Glavind. Om baggrunden for sin beslutning siger Jesper K. Andersen: "Vi har netop leveret et af de bedste resultater i SuperBrugsens historie, og jeg nærmer mig nu de 50 år. Så hvis jeg skal prøve noget andet i mit arbejdsliv, er tiden den helt rigtige. Hvad det bliver, må tiden vise. Men jeg har været meget taknemmelig for alle de muligheder, jeg har fået i Coop-familien og alle de dygtige kolleger, jeg har arbejdet sammen med". Som kædedirektør for S