Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Med Co-creation vil Coop skabe en ny CSR-plan sammen med kunderne

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

For første gang involverer Coop direkte sine medlemmer i beslutningen om, hvad koncernen skal gøre for skabe en mere bæredygtig fremtid og en grønnere hverdag.

Co-creation er navnet på den form for aktivisme, hvor virksomheder involverer kunderne i at udvikle sig.

Hvad synes du, at Coop skal gøre for at sikre en grønnere hverdag for alle danskere?

Det spørgsmål stiller Coop nu til alle dets 1,8 millioner medlemmer i et nyt stort initiativ kaldet ’Grønne Veje’.

”Vi står over for en af de største udfordringer som samfund: Den grønne omstilling. Vi skal derfor være parate til hele tiden at finde nye grønne løsninger, som virker i hverdagen. Vi er 1,8 mio. medlemmer i Coop, og hvis vi alle gør noget, så batter det virkelig. Så indsatsen er også et opråb, som skal indgyde os en tro på, at vi kan udrette meget sammen.”

Sådan siger Coops formand, Lasse Bolander, som håber, at mange medlemmer vil være med.

En ny måde at lave strategi på

Coops nuværende ansvarlighedsstrategi skal fornyes i 2020, og det er i den anledning, at Coop nu åbner for, at medlemmer kan få direkte indflydelse på hele koncernens indsatser for en grønnere fremtid. Alle Coops 1,8 mio. medlemmer vil blive inviteret til at deltage i udviklingen af den nye strategi og være med til at prioritere de vigtigste grønne dagsordener for Coop fremover.

”Over de seneste år har vi set, at bæredygtighed og klima er rykket op som nogle af de vigtigste dagsordener hos danskerne. Mange har et brændende ønske om at gøre en forskel i deres egen hverdag, men det kan svært at vide, hvad man skal gøre som forbruger. Her er en helt konkret mulighed for at gøre en forskel,” siger ansvarlighedsdirektør i Coop Signe D. Frese, som skal implementere den nye strategi, når den er færdig.

”Ved at være med i udviklingen af vores strategi kan hvert enkelt medlem være med til at sætte et aftryk. Og så håber vi også, at alle, der deltager, kan inspirere hinanden på kryds og på tværs, og får mod på at leve grønnere,” siger hun.

Sådan fungerer det

Alle Coops 1,8 millioner medlemmer bliver inviteret til at deltage i uge 42-44 via Coops egne kanaler og eksterne medier.

Det foregår ved, at medlemmerne tilmelder sig et digitalt involveringsforløb, hvor der bliver konkrete spørgsmål, mulighed for at komme med forslag og for at dele idéer til konkrete grønne løsninger med andre.

Deltagerne vil løbende blive orienteret om resultaterne af indsatsen og blive inviteret med til lanceringen af den nye strategi. Medlemmerne kan deltage i forløbet via www.grønneveje.dk og dele idéer under #grønneveje. De ansvarlighedsemner, Coop arbejder med lige nu, fortsætter, og kan ses på www.ansvarlighed.coop.dk

Yderligere oplysninger:

Signe D. Frese, ansvarlighedsdirektør i Coop, 30 91 92 46

Lasse Bolander, formand for Coop, 22 44 74 44

Coop vil forvandle den danske vinbranche med nyt online-univers1.11.2019 07:03:55 CETPressemeddelelse

VinCooperativet er navnet på gigantisk online satsning fra Coop.På Coop.dk åbner det i dag med en helt ny måde at købe vin og alt, hvad dertil hører, inklusive rejser, smagninger og tilbehør. Det er et nyt univers for ”vinøse og spirituøse oplevelser.” Udvalget omfatter fra starten ca. 1100 forskellige vine og spirituosa fra hele verden. Det er dels de bedste vine, som i dag kan fås i Irma og Kvickly, dels flere hundrede vine, både store kendte klassiske vine, og nye ukendte vine, som Coop importer enten direkte fra producenten eller med parallelimport. En stor del findes allerede på det danske marked, men VinCooperativet vil sælge dem til markant lavere priser. ”Vi er i dag Danmarks største forhandler af vin, og sælger ca. 44 procent af al den vin, der sælges i dagligvarehandelen. Med den indkøbsstyrke er målet, at vi skal have samme position på nettet i løbet af de kommende fire år,” siger vinchef i Coop, Brian Karstens. VinCooperativet adskiller sig fra andre online-vinbutikker ved

Ny fond skal skabe møder mellem mennesker og madkulturer24.10.2019 13:54:12 CESTPressemeddelelse

Irma og Meyers går sammen om Verdenskøkkeninitiativet, en ny fond som fejrer mangfoldigheden i Danmark ved at støtte projekter der fremmer samtaler og samvær på tværs af kulturer. Pengene kommer fra salget af færdigretter i et utraditionelt samarbejde mellem Meyers og Irma Siden august er det blevet muligt at støtte op om en mangfoldig madkultur i Danmark, når man handler ind til aftensmaden. Små klistermærker på en række nye verdenskøkkenretter fra Meyers,gør nemlig handlende i Irma opmærksomme på, at de støtter med 2 kr., når de hiver en portion libanesisk kafta tahin, marokkansk kyllingetagine eller persisk gryderet ned i kurven. Pengene går til den nystiftede fond, Verdenskøkkeninitiativet, hvis styregruppe består af medlemmer fra ledelsen i Irma, Meyers og foreningen Mino Danmark. "Med Verdenskøkkeninitiativet har vi mulighed for at styrke de gode kulturmøder mellem mennesker, og samtidig give synlighed til en bred og mangfoldig folkegruppe der er ivrige efter at byde ind til samf