Coop Danmark A/S

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Del
Med Co-creation vil Coop skabe en ny CSR-plan sammen med kunderne

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

For første gang involverer Coop direkte sine medlemmer i beslutningen om, hvad koncernen skal gøre for skabe en mere bæredygtig fremtid og en grønnere hverdag.

Co-creation er navnet på den form for aktivisme, hvor virksomheder involverer kunderne i at udvikle sig.

Hvad synes du, at Coop skal gøre for at sikre en grønnere hverdag for alle danskere?

Det spørgsmål stiller Coop nu til alle dets 1,8 millioner medlemmer i et nyt stort initiativ kaldet ’Grønne Veje’.

”Vi står over for en af de største udfordringer som samfund: Den grønne omstilling. Vi skal derfor være parate til hele tiden at finde nye grønne løsninger, som virker i hverdagen. Vi er 1,8 mio. medlemmer i Coop, og hvis vi alle gør noget, så batter det virkelig. Så indsatsen er også et opråb, som skal indgyde os en tro på, at vi kan udrette meget sammen.”

Sådan siger Coops formand, Lasse Bolander, som håber, at mange medlemmer vil være med.

En ny måde at lave strategi på

Coops nuværende ansvarlighedsstrategi skal fornyes i 2020, og det er i den anledning, at Coop nu åbner for, at medlemmer kan få direkte indflydelse på hele koncernens indsatser for en grønnere fremtid. Alle Coops 1,8 mio. medlemmer vil blive inviteret til at deltage i udviklingen af den nye strategi og være med til at prioritere de vigtigste grønne dagsordener for Coop fremover.

”Over de seneste år har vi set, at bæredygtighed og klima er rykket op som nogle af de vigtigste dagsordener hos danskerne. Mange har et brændende ønske om at gøre en forskel i deres egen hverdag, men det kan svært at vide, hvad man skal gøre som forbruger. Her er en helt konkret mulighed for at gøre en forskel,” siger ansvarlighedsdirektør i Coop Signe D. Frese, som skal implementere den nye strategi, når den er færdig.

”Ved at være med i udviklingen af vores strategi kan hvert enkelt medlem være med til at sætte et aftryk. Og så håber vi også, at alle, der deltager, kan inspirere hinanden på kryds og på tværs, og får mod på at leve grønnere,” siger hun.

Sådan fungerer det

Alle Coops 1,8 millioner medlemmer bliver inviteret til at deltage i uge 42-44 via Coops egne kanaler og eksterne medier.

Det foregår ved, at medlemmerne tilmelder sig et digitalt involveringsforløb, hvor der bliver konkrete spørgsmål, mulighed for at komme med forslag og for at dele idéer til konkrete grønne løsninger med andre.

Deltagerne vil løbende blive orienteret om resultaterne af indsatsen og blive inviteret med til lanceringen af den nye strategi. Medlemmerne kan deltage i forløbet via www.grønneveje.dk og dele idéer under #grønneveje. De ansvarlighedsemner, Coop arbejder med lige nu, fortsætter, og kan ses på www.ansvarlighed.coop.dk

Yderligere oplysninger:

Signe D. Frese, ansvarlighedsdirektør i Coop, 30 91 92 46

Lasse Bolander, formand for Coop, 22 44 74 44

Nøgleord

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye