Coop vil hjælpe mindre fødevarevirksomheder til salg via crowdfundingkanal

Coronakrisen rammer de små og mellemstore danske fødevareproducenter, som plejer at sælge via restauranter og kantiner, hårdt. Nu stiller Coop sin crowdfundingplatform til rådighed for dem, der ønsker at sælge varer direkte til forbrugerne, men lige nu er pressede og måske står uden en reel salgskanal.

”Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation, som mange små og mellemstore fødevarevirksomheder står i lige nu. Vi har talt med over 50 af de virksomheder, og selv med de nyeste hjælpepakker er beskeden klar: Virksomhederne er pressede og oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning. Udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer,” siger Lasse Bolander, formand for Coop.

”Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal – og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareproducenter via crowdfunding, og vi tror på, at den nye måde at sælge varer på, kan være en god løsning for mange af de mindre producenter og iværksættere,” siger han.

Coop Crowdfunding er i fuld gang med at udvikle og implementere flere tiltag, som kan hjælpe de små og mellemstore danske fødevarevirksomheder, så vi også har glæde af dem på den anden side af Corona-krisen. Denne udvidelse af platformen er første tiltag.

Frankly Juice tager imod initiativet med åbne arme

Der er allerede stor interesse for at benytte platformen til direkte salg, og de første ti virksomheder er snart klar til at sælge deres varer på Coop Crowdfunding. En af de virksomheder, der er klar til at afprøve den nye salgskanal, er Frankly Juice, som producerer koldpressede ingefærshots og juicer og lige nu står til at miste halvdelen af deres omsætning.

”Vi sælger vores produkter til en hel del virksomheder, kantiner, institutioner og cafeer rundt om i landet, og da denne del er lukket ned nu, har vi mistet hele den del af omsætningen. Vi er en vækstvirksomhed, som har budgetteret med en vis vækst, og når vi mister omsætning på dette niveau fra den ene dag til den anden, har det naturligvis kæmpe betydning,” siger Christian Bowall, co-founder hos Frankly Juice, og fortsætter:

”Ligesom så mange andre virksomheder er vi derfor nødt til at gøre noget ekstra for at klare os igennem den her krise. Alle, der normalt drak juice på arbejdspladsen eller købte vores produkter på caféer, har nu muligheden for at bestille produkterne online og få dem leveret til døren. Vi har ikke selv en webshop, så det er en virkelig god mulighed for os at kunne bruge Coop Crowdfunding som salgskanal. Forhåbentlig kan vi indhente noget af det tabte den vej igennem,” siger han.

Coop stiller sit crowdfundingteam til rådighed, der kan hjælpe virksomhederne ombord på platformen og ud til forbrugerne. I den forbindelse afholder Coop Crowdfunding online sessioner for interesserede fødevarevirksomheder, der vil have sparring på deres projekt. Det første afholdes fredag den 27. marts kl. 13, og man kan tilmelde sig via Coop Crowdfunding. Derefter afholdes de hver tirsdag og fredag kl. 13.00.

For yderligere oplysninger kontakt:

Lasse Bolander, formand for Coop, tlf. 22 44 74 44

Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding, tlf. 29 13 76 65

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre29.6.2020 04:00:00 CESTPressemeddelelse

Alle har brug for ferie og et pusterum fra hverdagen. Men for en stor gruppe udsatte børn i Danmark, er ferie ikke en del af sommerens planer. Familierne har hverken råd eller overskud til de ferieoplevelser, vi andre kan glæde os til, og børnene får derfor ikke den tiltrængte pause fra hverdagens problemer. Derfor indleder Coop nu en landsdækkende indsamling i ca. 1000 butikker i SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli´Brugsen til fordel for Dansk Røde Kors´ sommerlejre for sårbare familier. ”Sommerlejrene er lyspunkter for disse familier, men Coronakrisen har gjort det vanskeligere og dyrere for os at afholde lejrene i år, p.g.a. mange af de nye sikkerhedskrav. Støtten fra Coops kunder hjælper os med at sende familier på ferielejr til sommer, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Marie-Louise Gotholdt, chef for national afdeling i Røde Kors. Røde Kors’ ferielejre har eksisteret i 15 år og byder hvert år sårbare familier velkomne i perioden fra juli til og med efterårsferien. Lejr

Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer26.6.2020 09:06:58 CESTPressemeddelelse

Økologien stortrives i Danmark, og selvom økologiske fødevarer er populære som aldrig før, har økologien stadig sit at bokse med. Dyrevelfærd og klimabelastning er bare to af udfordringerne, skriver Samvirke. Nej, økologi er ikke automatisk lig med bedre dyrevelfærd. Det afhænger nemlig af, hvordan man definerer dyrevelfærd. Og det er en af mange fejlslutninger omkring økologien, som i år får ekstra fokus på grund af det statslige røde Ø-mærkes 30-års fødselsdag. Det skriver Samvirke, som i juli-magasinet ser nærmere på 30 påstande og myter om økologien. I økologien er det fortsat et problem, at fjerkræ tages af rovdyr i det fri, og at søer ligger smågrise ihjel, fordi de ikke fikseres i farebøjler. Økologiske kalve tages også tidligt fra deres mor, selvom de får lov at blive dobbelt så længe som konventionelle kalve. Økologien arbejder videre med disse udfordringer, som også tæller, at cirka halvdelen af æglæggerkyllingerne er haner, som ikke kan bruges i ægindustrien, og derfor afliv