Coop vil hjælpe mindre fødevarevirksomheder til salg via crowdfundingkanal

Coronakrisen rammer de små og mellemstore danske fødevareproducenter, som plejer at sælge via restauranter og kantiner, hårdt. Nu stiller Coop sin crowdfundingplatform til rådighed for dem, der ønsker at sælge varer direkte til forbrugerne, men lige nu er pressede og måske står uden en reel salgskanal.

”Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation, som mange små og mellemstore fødevarevirksomheder står i lige nu. Vi har talt med over 50 af de virksomheder, og selv med de nyeste hjælpepakker er beskeden klar: Virksomhederne er pressede og oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning. Udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer,” siger Lasse Bolander, formand for Coop.

”Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal – og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareproducenter via crowdfunding, og vi tror på, at den nye måde at sælge varer på, kan være en god løsning for mange af de mindre producenter og iværksættere,” siger han.

Coop Crowdfunding er i fuld gang med at udvikle og implementere flere tiltag, som kan hjælpe de små og mellemstore danske fødevarevirksomheder, så vi også har glæde af dem på den anden side af Corona-krisen. Denne udvidelse af platformen er første tiltag.

Frankly Juice tager imod initiativet med åbne arme

Der er allerede stor interesse for at benytte platformen til direkte salg, og de første ti virksomheder er snart klar til at sælge deres varer på Coop Crowdfunding. En af de virksomheder, der er klar til at afprøve den nye salgskanal, er Frankly Juice, som producerer koldpressede ingefærshots og juicer og lige nu står til at miste halvdelen af deres omsætning.

”Vi sælger vores produkter til en hel del virksomheder, kantiner, institutioner og cafeer rundt om i landet, og da denne del er lukket ned nu, har vi mistet hele den del af omsætningen. Vi er en vækstvirksomhed, som har budgetteret med en vis vækst, og når vi mister omsætning på dette niveau fra den ene dag til den anden, har det naturligvis kæmpe betydning,” siger Christian Bowall, co-founder hos Frankly Juice, og fortsætter:

”Ligesom så mange andre virksomheder er vi derfor nødt til at gøre noget ekstra for at klare os igennem den her krise. Alle, der normalt drak juice på arbejdspladsen eller købte vores produkter på caféer, har nu muligheden for at bestille produkterne online og få dem leveret til døren. Vi har ikke selv en webshop, så det er en virkelig god mulighed for os at kunne bruge Coop Crowdfunding som salgskanal. Forhåbentlig kan vi indhente noget af det tabte den vej igennem,” siger han.

Coop stiller sit crowdfundingteam til rådighed, der kan hjælpe virksomhederne ombord på platformen og ud til forbrugerne. I den forbindelse afholder Coop Crowdfunding online sessioner for interesserede fødevarevirksomheder, der vil have sparring på deres projekt. Det første afholdes fredag den 27. marts kl. 13, og man kan tilmelde sig via Coop Crowdfunding. Derefter afholdes de hver tirsdag og fredag kl. 13.00.

For yderligere oplysninger kontakt:

Lasse Bolander, formand for Coop, tlf. 22 44 74 44

Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding, tlf. 29 13 76 65

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde