Coop vil hjælpe mindre fødevarevirksomheder til salg via crowdfundingkanal
Coronakrisen rammer de små og mellemstore danske fødevareproducenter, som plejer at sælge via restauranter og kantiner, hårdt. Nu stiller Coop sin crowdfundingplatform til rådighed for dem, der ønsker at sælge varer direkte til forbrugerne, men lige nu er pressede og måske står uden en reel salgskanal.
”Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation, som mange små og mellemstore fødevarevirksomheder står i lige nu. Vi har talt med over 50 af de virksomheder, og selv med de nyeste hjælpepakker er beskeden klar: Virksomhederne er pressede og oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning. Udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer,” siger Lasse Bolander, formand for Coop.
”Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal – og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareproducenter via crowdfunding, og vi tror på, at den nye måde at sælge varer på, kan være en god løsning for mange af de mindre producenter og iværksættere,” siger han.
Coop Crowdfunding er i fuld gang med at udvikle og implementere flere tiltag, som kan hjælpe de små og mellemstore danske fødevarevirksomheder, så vi også har glæde af dem på den anden side af Corona-krisen. Denne udvidelse af platformen er første tiltag.
Frankly Juice tager imod initiativet med åbne arme
Der er allerede stor interesse for at benytte platformen til direkte salg, og de første ti virksomheder er snart klar til at sælge deres varer på Coop Crowdfunding. En af de virksomheder, der er klar til at afprøve den nye salgskanal, er Frankly Juice, som producerer koldpressede ingefærshots og juicer og lige nu står til at miste halvdelen af deres omsætning.
”Vi sælger vores produkter til en hel del virksomheder, kantiner, institutioner og cafeer rundt om i landet, og da denne del er lukket ned nu, har vi mistet hele den del af omsætningen. Vi er en vækstvirksomhed, som har budgetteret med en vis vækst, og når vi mister omsætning på dette niveau fra den ene dag til den anden, har det naturligvis kæmpe betydning,” siger Christian Bowall, co-founder hos Frankly Juice, og fortsætter:
”Ligesom så mange andre virksomheder er vi derfor nødt til at gøre noget ekstra for at klare os igennem den her krise. Alle, der normalt drak juice på arbejdspladsen eller købte vores produkter på caféer, har nu muligheden for at bestille produkterne online og få dem leveret til døren. Vi har ikke selv en webshop, så det er en virkelig god mulighed for os at kunne bruge Coop Crowdfunding som salgskanal. Forhåbentlig kan vi indhente noget af det tabte den vej igennem,” siger han.
Coop stiller sit crowdfundingteam til rådighed, der kan hjælpe virksomhederne ombord på platformen og ud til forbrugerne. I den forbindelse afholder Coop Crowdfunding online sessioner for interesserede fødevarevirksomheder, der vil have sparring på deres projekt. Det første afholdes fredag den 27. marts kl. 13, og man kan tilmelde sig via Coop Crowdfunding. Derefter afholdes de hver tirsdag og fredag kl. 13.00.
For yderligere oplysninger kontakt:
Lasse Bolander, formand for Coop, tlf. 22 44 74 44
Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding, tlf. 29 13 76 65
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop relancerer ikoniske kaffemærker30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stolt og mere end 100 år lang historie inden for kaffe, tager Coop nu et stort skridt for at styrke sine kaffebrands og øge salget. Det gælder to af Danmarks mest kendte kaffebrands, Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe. Fælles er, at alle kaffer relanceres med ny og forbedret kvalitet i et nyt design.
Ny direktør skal stå i spidsen for Coop Tradings nordiske indkøbssamarbejde23.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Anders Kind er udnævnt som ny CEO for Coop Trading A/S og det nordiske indkøbssamarbejde. Anders tiltræder officielt rollen i oktober 2025 og overtager posten fra Michael la Cour, der – som tidligere annonceret – har accepteret en ny international stilling hos IKEA i Sydøstasien. Med udnævnelsen af Anders Kind som ny direktør går Coop Trading og det nordiske indkøbssamarbejde ind i et nyt og spændende kapitel i arbejdet med at levere private brand produkter af højeste kvalitet til den lavest mulige pris. Coop Trading spiller en central rolle i udviklingen og indkøbet af private brands til de mange nordiske forbrugere på vegne af Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge og SOK i Finland. Anders har solid ledelseserfaring fra detailbranchen og stærke resultater med at skabe og drive vækst, forbrugervækst og -værdi og samarbejde på tværs af landegrænser. Anders kommer fra rollen som CEO i DollarStore & Big Dollar og har 20 års erfaring med indkøb, kategori og logistik fra Rusta AB, ICA, Coo
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:20:56 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum