Coop vil hjælpe dansk landbrug

Coop Crowdfunding går i samarbejde med Danmarks Økologiske Jordbrugsfond om salg af "folkeaktier", der skal hjælpe med generationsskifte og skaffe flere økologiske landbrug

Coops 1,7 million medlemmer får nu via Coop Crowdfunding mulighed for at hjælpe dansk landbrug med at blive mere økologisk og med at generationsskifte.

Coop Crowdfunding har indgået aftale med Økologisk Landsforening og Danmarks Naturfredningsforening om at skaffe penge til den nystiftedeDanmarks Økologiske Jordbrugsfond.

Målet er at fastholde og øge det økologiske landbrugsareal i Danmark. Gennem opkøb af jorde og gårde skal Fonden medvirke til, at det opfyldes.

Foreløbig har Fonden samlet 21,5 millioner kr. ind. Men nu bliver det muligt at købe en slags ”økologiske folkeaktier” ned til 500 kr. styk for at bidrage til at sikre rene fødevarer uden pesticidrester, at bevare jordens frugtbarhed og grundvandet og at værne om biodiversiteten mv.

”Vi går ind på opfordring fra en række lokale formænd for vores butikker og brugsforeninger. Vi synes, landbruget og vi har en fælles interesse. Landbruget har en udfordring med at generationsskifte, i Coop har vi en udfordring med at få økologiske råvarer nok i fremtiden,” siger projektleder Nicolai Jæpelt, Coop.

”Vi er glade for at Coop kommer med denne mulighed. Jo bredere folkelig opbakning, jo bedre mulighed for at bidrage til et systemskifte i dansk landbrug. Et skifte med større hensyn til miljøet, klimaet og naturen,” siger direktør Kim Qvist, Danmarks Økologisk Jordbrugsfond.

Alle Coops medlemmer kan via www.crowdfunding.coop.dk købe en aktie på 1000 kr. eller en halv aktie for 500 kr. For det får man et certifikat, der dokumenterer støtten. Investerer man 25.000 kr. eller derover får man mulighed for at udøve indflydelse ved en årlig generalforsamling. Salget af aktier begynder 18.12. og kører til 31. 1. 2018

Yderligere information:

Coop: Projektleder Nicolai Jæpelt, 29 13 76 65 / Nicolai.Jaepelt@Coop.dk

Jordbrugsfonden; Direktør Kim Qvist: 40 36 03 09/   kim@jordbrugsfond.dk

www.jordbrugsfond.dk

Coop og Cofoco bag fremtidens færdigretter22.10.2018 07:10pressemeddelelse

Med en ny serie af italienske retter vil Cofoco Food og Coop sammen sætte en ny standard for, hvordan færdigretter kan smage, se ud og opleves. De fire første retter i serien kan nu fås i Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Coop.dk MAD. ”Efter utallige tests, smagninger og forsøg er vi nået et resultat, som vi er meget stolte over. Et resultat hvor alt fra emballagens udtryk til madens udseende og smag er af den højeste kvalitet og er med til at sikre, at måltidet virkelig kommer til sin ret,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen, Cofoco Food. ”Den moderne forbruger stiller stadig større krav til den mad, de køber færdig i supermarkedet. Det er ikke længere nok, at det er nemt og hurtigt at tilberede. Smagen skal også være i orden, og det er den i den grad i denne serie,” siger Sylvester Vantore, kategoriplanlægger i Coop. Serien består i første omgang af 4 retter: Svamperisotto kogt på Arborio ris rørt med Grand Padano og cremet mascarpone samt stegte svampe, Spaghetti med sicilianske kød

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f