Coop vil hjælpe dansk landbrug
Coops 1,7 million medlemmer får nu via Coop Crowdfunding mulighed for at hjælpe dansk landbrug med at blive mere økologisk og med at generationsskifte.
Coop Crowdfunding har indgået aftale med Økologisk Landsforening og Danmarks Naturfredningsforening om at skaffe penge til den nystiftedeDanmarks Økologiske Jordbrugsfond.
Målet er at fastholde og øge det økologiske landbrugsareal i Danmark. Gennem opkøb af jorde og gårde skal Fonden medvirke til, at det opfyldes.
Foreløbig har Fonden samlet 21,5 millioner kr. ind. Men nu bliver det muligt at købe en slags ”økologiske folkeaktier” ned til 500 kr. styk for at bidrage til at sikre rene fødevarer uden pesticidrester, at bevare jordens frugtbarhed og grundvandet og at værne om biodiversiteten mv.
”Vi går ind på opfordring fra en række lokale formænd for vores butikker og brugsforeninger. Vi synes, landbruget og vi har en fælles interesse. Landbruget har en udfordring med at generationsskifte, i Coop har vi en udfordring med at få økologiske råvarer nok i fremtiden,” siger projektleder Nicolai Jæpelt, Coop.
”Vi er glade for at Coop kommer med denne mulighed. Jo bredere folkelig opbakning, jo bedre mulighed for at bidrage til et systemskifte i dansk landbrug. Et skifte med større hensyn til miljøet, klimaet og naturen,” siger direktør Kim Qvist, Danmarks Økologisk Jordbrugsfond.
Alle Coops medlemmer kan via www.crowdfunding.coop.dk købe en aktie på 1000 kr. eller en halv aktie for 500 kr. For det får man et certifikat, der dokumenterer støtten. Investerer man 25.000 kr. eller derover får man mulighed for at udøve indflydelse ved en årlig generalforsamling. Salget af aktier begynder 18.12. og kører til 31. 1. 2018
Yderligere information:
Coop: Projektleder Nicolai Jæpelt, 29 13 76 65 / Nicolai.Jaepelt@Coop.dk
Jordbrugsfonden; Direktør Kim Qvist: 40 36 03 09/ kim@jordbrugsfond.dk
Læs mere:
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Nye direktører for Kvickly/SuperBrugsen og Kunder, Marketing og Digital19.9.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
To vigtige brikker i udviklingen af Coop er nu plads. To nye direktører indtræder i løbet af de kommende måneder i Coops øverste ledelse. I den ledige stilling som direktør for Danmarks største supermarkedskæde, Kvickly/SuperBrugsen tiltræder Rikke Krause pr. 18. november. Rikke Krause, 36 år, kommer fra en stilling som adm. direktør for DUOS A/S, der er en dansk, familieejet virksomhed inden for health care med ca. 5.000 medarbejdere fordelt over hele landet. Tidligere har hun haft en række ledende stillinger i Coloplast. Før det har hun været rådgiver i Boston Consulting Group, hvor hun bl.a. har arbejdet med koncept- og kategori-udvikling inden for detailhandel. ”Jeg kender Rikke som en meget dygtig leder, der har dokumenteret stærke resultater, er særdeles god til at forenkle komplekse problemstillinger og har gode evner til at skabe følgeskab i en stor organisation. Jeg glæder mig derfor meget til samarbejdet med Rikke omkring vores to store kæder, som selvfølgelig spiller en helt
Coop satser på Brugsen17.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med ny kampagne på alle medieplatforme slår Coop et slag for sine lokalt forankrede butikker, Brugsen. Det er samtidig premiere på nyt kampagneunivers, der skal leve i mange år
Coop stopper salg af alle stegepander med PFAS16.9.2024 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop har engageret sig i kampen mod PFAS siden 2014 ved løbende at udfase varer med PFAS fra sortimentet.
Vinderne af Sol over Gudhjem Produktprisen 2024 er fundet6.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 11. år i træk blev dansk madiværksætteri sat i højsæde, da vinderne af Produktprisen 2024 blev kåret i samarbejde mellem Sol over Gudhjem, SuperBrugsen og Kvickly.
Coop lancerer i dag hakkekød i pose som de første i dansk detailhandel13.8.2024 10:04:43 CEST | Pressemeddelelse
I maj meldte Coop ud, at man ville gå fra at sælge hakkekød i bakke til at sælge det i pose. Og i dag er flowpack-emballagen så landet i Coops butikker. Med flowpack fjerner Coop årligt 169 ton plast fra køledisken og reducerer CO2-udledningen med 539 ton.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum