Coop vil hjælpe dansk landbrug

Coop Crowdfunding går i samarbejde med Danmarks Økologiske Jordbrugsfond om salg af "folkeaktier", der skal hjælpe med generationsskifte og skaffe flere økologiske landbrug

Coops 1,7 million medlemmer får nu via Coop Crowdfunding mulighed for at hjælpe dansk landbrug med at blive mere økologisk og med at generationsskifte.

Coop Crowdfunding har indgået aftale med Økologisk Landsforening og Danmarks Naturfredningsforening om at skaffe penge til den nystiftedeDanmarks Økologiske Jordbrugsfond.

Målet er at fastholde og øge det økologiske landbrugsareal i Danmark. Gennem opkøb af jorde og gårde skal Fonden medvirke til, at det opfyldes.

Foreløbig har Fonden samlet 21,5 millioner kr. ind. Men nu bliver det muligt at købe en slags ”økologiske folkeaktier” ned til 500 kr. styk for at bidrage til at sikre rene fødevarer uden pesticidrester, at bevare jordens frugtbarhed og grundvandet og at værne om biodiversiteten mv.

”Vi går ind på opfordring fra en række lokale formænd for vores butikker og brugsforeninger. Vi synes, landbruget og vi har en fælles interesse. Landbruget har en udfordring med at generationsskifte, i Coop har vi en udfordring med at få økologiske råvarer nok i fremtiden,” siger projektleder Nicolai Jæpelt, Coop.

”Vi er glade for at Coop kommer med denne mulighed. Jo bredere folkelig opbakning, jo bedre mulighed for at bidrage til et systemskifte i dansk landbrug. Et skifte med større hensyn til miljøet, klimaet og naturen,” siger direktør Kim Qvist, Danmarks Økologisk Jordbrugsfond.

Alle Coops medlemmer kan via www.crowdfunding.coop.dk købe en aktie på 1000 kr. eller en halv aktie for 500 kr. For det får man et certifikat, der dokumenterer støtten. Investerer man 25.000 kr. eller derover får man mulighed for at udøve indflydelse ved en årlig generalforsamling. Salget af aktier begynder 18.12. og kører til 31. 1. 2018

Yderligere information:

Coop: Projektleder Nicolai Jæpelt, 29 13 76 65 / Nicolai.Jaepelt@Coop.dk

Jordbrugsfonden; Direktør Kim Qvist: 40 36 03 09/   kim@jordbrugsfond.dk

www.jordbrugsfond.dk

Coop siger farvel til dåser20.7.2018 09:24pressemeddelelse

Tomater og de fleste andre former for konserves skal fremover ikke længere være emballeret i metal-dåser i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Som led i Coops nye emballagestrategi skifter Coop dåserne i sine egne varemærker, Änglamark og Coop, ud med såkaldte bricks, der primært består af fibre (pap/papir). De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye, langt mere bæredygtige udgaver. ”Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Den store miljømæssige fordel er, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys. Dertil kommer, at der betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra l