Coop vil have Folketinget med i kampen mod farlig kemi
Coop går nu i offensiven mod hormonforstyrrende stoffer i materialer, der kommer i kontakt med fødevarer og andre forbrugerprodukter. Med sin hidtil største kemikalie-kampagne, Nykemilov.nu, vil Coop opfordre Folketinget til at vedtage et dansk forbud mod skadelige bisphenoler og fluorerede stoffer, der bl.a. kædes sammen med øget kræftrisiko og hormonforstyrelser. ”Lige nu er vi alle sammen faktisk en del af verdens største menneskeforsøg,” siger Coops kvalitetschef, Malene Blume. ”Det skal vi have stoppet”.
Et centralt element i kampagnen er et beslutningsforslag, som Coop vil forsøge at skaffe opbakning til blandt folketingets medlemmer. Forslaget vil, hvis det bliver vedtaget, betyde et nationalt forbud mod alle skadelige bisphenoler og fluorerede stoffer i fødevarekontaktmaterialer og andre forbrugerprodukter. Samtidig vil forslaget pålægge regeringen at tage initiativ til at få gennemført et tilsvarende forbud i hele EU. Coop ved fra arbejdet med koncernens egne varemærker, at der findes alternativer til disse stoffer, og opfordrer nu politikerne til at tage skridtet og gennemføre lovgivning på området.
Nykemilov.nu er en kampagne, der er udformet sådan, at helt almindelige danskere får mulighed for at give deres mening til kende ved at blive medafsendere på Coops opfordring til Folketinget.
”Vi mener, at det er så vigtigt at få sat ind mod de her hormonforstyrrende stoffer, at Folketinget må på banen. Især fordi det har vist sig svært at få EU til at vedtage tilstrækkelig betryggende regulering”, siger Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, og fortsætter: ”Forbrugerne er bekymrede for skadelig kemi i dagligvarer, og 72 pct. af danskerne mener, at vi i Danmark skal gå foran og forbyde bisphenol A uden at vente på EU. Derfor går vi lidt utraditionelt til værks med en kampagne, hvor forbrugerne kan være medafsendere på et færdigt beslutningsforslag, der er rettet til medlemmerne af Folketinget.”
En farlig cocktail
Ud over forbud mod bestemte kemiske stoffer sætter kampagnen også fokus på den såkaldte ”cocktail-effekt”. Det begreb dækker over, at den samlede effekt af mange små kemikaliepåvirkninger kan være langt farligere end effekten af hvert enkelt stof set isoleret.
”Lige nu er vi alle sammen faktisk en del af verdens største menneskeforsøg. Vi har slet ikke overblik over, hvad alle de mange kemiske stoffer, som vi hver dag kommer i kontakt med, gør ved os og vores sundhed. Der er brug for at skrue markant op for undersøgelser af de potentielt farlige kemiske stoffers samlede påvirkning af mennesker og miljø, så Folketinget kan vurdere behovet for yderligere regulering”, siger Malene Teller Blume, kvalitetschef i Coop og leder af Coops kemikalie-indsats. ”Vi ser særligt et behov for at lovgivning kan forbyde grupper af stoffer i stedet for at lovgive om et enkelt stof af gangen. Det går simpelthen for langsomt.”
Tid til handling
Coop har selv gjort en stor indsats for at fjerne mange uønskede stoffer fra egne produkter. Koncernen har bl.a. tidligere haft succes med at lægge pres på producenter af f.eks. mikrobølgepopcorn med emballage, der indeholdt problematiske stoffer, men vil gerne sætte yderligere fart på indsatsen mod farlige kemikalier:
”Vi er stolte af, at vores varemærke Änglamark har ført an og nu er helt fri for det vi kalder “Det beskidte dusin” - tolv problematiske kemikaliegrupper, som vi har udvalgt i dialog med NGO’er og forskere – og hvor både bisphenoler og fluorerede stoffer er blandt”, siger Malene Teller Blume. ”Så der findes alternativer, og derfor forstår vi ikke, at disse problematiske kemikalier stadig er tilladt. Vi synes, der er behov for at politikerne i langt højere grad anvender et forsigtighedsprincip til gavn for mennesker og miljø.”
For yderligere information kontakt venligst:
- CSR direktør Signe Frese (om kampagnen): +45 3091 9246
- Kvalitetschef Malene Teller Blume (om behovet for lovgivning i.f.t. kemikalier): +45 5159 3134
Kampagnen har et website, hvor man kan se mere: www.nykemilov.nu
Man kan også komme ind på sitet på adressen: tinyurl.com/nykemilov
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer26.3.2024 06:46:14 CET | Pressemeddelelse
Onsdag og lørdag aften inden helligdagene vil organisationen Stop Spild Lokalt (SSL) hente varer i omkring 400 af Coops butikker – varer som ellers ville løbe på datoen, inden påsken er omme. Varerne omfordeles af SSL via deres madoaser i hele Danmark. Det drejer sig først og fremmest om de butikker, der holder lukket i påskehelligdagene, og dermed har overskudsvarer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter påske. "I Stop Spild Lokalt oplever vi ved højtiderne et særligt stort pres, ude i familierne, hvor det er ekstra svært at få enderne til at mødes. Derfor er vi glade for, at vi igen i år oplever en stor opbakning fra Coops butikker og en lyst til at donere deres overskudsvarer, så det kan gavne en masse mennesker" siger stifter og direktør af SSL, Rasmus Erichsen. For andet år i træk er påskeuddelingen på højde med juledonationen i forhold til mængden af mad der indsamles og uddeles, antallet af uddelingssteder rundt om i Danmark, og antallet af frivillige, der delt
Nyd havelivet uden at bekymre dig om problematisk kemi: Havehynder og parasoller fra Coop er ikke imprægneret med PFAS21.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
PFAS er en stor gruppe af syntetiske og menneskeskabte kemikalier, som findes i mange forbrugerprodukter. Forskning viser at PFAS er problematisk for både mennesker og miljø. Coop har forbudt og udfaset PFAS gennem de seneste 10 år og har nu nået en ny milepæl. Coop sælger kun PFAS-fri havehynder og parasoller.
Coop sparer 290 ton plast om året med ny pose19.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Coop har udskiftet den hidtidige engangspose med en ny variant, som indeholder meget mindre plast, og det giver store CO2-besparelser i produktionen. Selvom den nye pose er tyndere, så kan den stadig løse kundernes behov for at kunne fragte varer hjem fra butikkerne.
Coop etablerer folkeskov nummer to ved Tistrup18.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den nye skov optager CO2 og er samtidig et folkeligt projekt, som skal fremme biodiversiteten og skabe nye naturoplevelser i området.
Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand8.3.2024 12:15:37 CET | Pressemeddelelse
De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum