Coop vil have Folketinget med i kampen mod farlig kemi

Med usædvanlig kampagne vil Coop stoppe "verdens største menneskeforsøg"

Coop går nu i offensiven mod hormonforstyrrende stoffer i materialer, der kommer i kontakt med fødevarer og andre forbrugerprodukter. Med sin hidtil største kemikalie-kampagne, Nykemilov.nu, vil Coop opfordre Folketinget til at vedtage et dansk forbud mod skadelige bisphenoler og fluorerede stoffer, der bl.a. kædes sammen med øget kræftrisiko og hormonforstyrelser. ”Lige nu er vi alle sammen faktisk en del af verdens største menneskeforsøg,” siger Coops kvalitetschef, Malene Blume. ”Det skal vi have stoppet”.

Et centralt element i kampagnen er et beslutningsforslag, som Coop vil forsøge at skaffe opbakning til blandt folketingets medlemmer. Forslaget vil, hvis det bliver vedtaget, betyde et nationalt forbud mod alle skadelige bisphenoler og fluorerede stoffer i fødevarekontaktmaterialer og andre forbrugerprodukter. Samtidig vil forslaget pålægge regeringen at tage initiativ til at få gennemført et tilsvarende forbud i hele EU. Coop ved fra arbejdet med koncernens egne varemærker, at der findes alternativer til disse stoffer, og opfordrer nu politikerne til at tage skridtet og gennemføre lovgivning på området.

Nykemilov.nu er en kampagne, der er udformet sådan, at helt almindelige danskere får mulighed for at give deres mening til kende ved at blive medafsendere på Coops opfordring til Folketinget.

”Vi mener, at det er så vigtigt at få sat ind mod de her hormonforstyrrende stoffer, at Folketinget må på banen. Især fordi det har vist sig svært at få EU til at vedtage tilstrækkelig betryggende regulering”, siger Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, og fortsætter: ”Forbrugerne er bekymrede for skadelig kemi i dagligvarer, og 72 pct. af danskerne mener, at vi i Danmark skal gå foran og forbyde bisphenol A uden at vente på EU. Derfor går vi lidt utraditionelt til værks med en kampagne, hvor forbrugerne kan være medafsendere på et færdigt beslutningsforslag, der er rettet til medlemmerne af Folketinget.”

En farlig cocktail

Ud over forbud mod bestemte kemiske stoffer sætter kampagnen også fokus på den såkaldte ”cocktail-effekt”. Det begreb dækker over, at den samlede effekt af mange små kemikaliepåvirkninger kan være langt farligere end effekten af hvert enkelt stof set isoleret.

”Lige nu er vi alle sammen faktisk en del af verdens største menneskeforsøg. Vi har slet ikke overblik over, hvad alle de mange kemiske stoffer, som vi hver dag kommer i kontakt med, gør ved os og vores sundhed. Der er brug for at skrue markant op for undersøgelser af de potentielt farlige kemiske stoffers samlede påvirkning af mennesker og miljø, så Folketinget kan vurdere behovet for yderligere regulering”, siger Malene Teller Blume, kvalitetschef i Coop og leder af Coops kemikalie-indsats. ”Vi ser særligt et behov for at lovgivning kan forbyde grupper af stoffer i stedet for at lovgive om et enkelt stof af gangen. Det går simpelthen for langsomt.”

Tid til handling

Coop har selv gjort en stor indsats for at fjerne mange uønskede stoffer fra egne produkter. Koncernen har bl.a. tidligere haft succes med at lægge pres på producenter af f.eks. mikrobølgepopcorn med emballage, der indeholdt problematiske stoffer, men vil gerne sætte yderligere fart på indsatsen mod farlige kemikalier:

”Vi er stolte af, at vores varemærke Änglamark har ført an og nu er helt fri for det vi kalder “Det beskidte dusin” - tolv problematiske kemikaliegrupper, som vi har udvalgt i dialog med NGO’er og forskere – og hvor både bisphenoler og fluorerede stoffer er blandt”, siger Malene Teller Blume. ”Så der findes alternativer, og derfor forstår vi ikke, at disse problematiske kemikalier stadig er tilladt. Vi synes, der er behov for at politikerne i langt højere grad anvender et forsigtighedsprincip til gavn for mennesker og miljø.”

For yderligere information kontakt venligst:

• CSR direktør Signe Frese (om kampagnen): +45 3091 9246
  • Kvalitetschef Malene Teller Blume (om behovet for lovgivning i.f.t. kemikalier): +45 5159 3134

Kampagnen har et website, hvor man kan se mere: www.nykemilov.nu

Man kan også komme ind på sitet  på adressen: tinyurl.com/nykemilov

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

Thise Mejeri fylder 30 – og fejrer sølvbryllup med Coop6.8.2018 12:15pressemeddelelse

Et af dansk dagligvarehandels lykkeligste forhold runder i august et skarpt hjørne. Da fejrer Thise Mejeri og Coop, at de har samarbejdet i 25 år. Samtidig fylder det økologiske mejeri på Salling 30 år. I løbet af de 25 år har samarbejdet udviklet sig fra at omfatte et enkelt produkt til nu at omfatte 175 produkter, hvoraf mange har været nyskabende og sat nye standarder i køledisken: Jersey Minimælk, Skyr, Vesterhavsosten og senest Græsmælk er blot nogle eksempler på de nyskabende mejeri-produkter, som Thise og Coop har gjort til salgssucceser, der har ændret udvalget af mejerivarer. ”Samarbejdet mellem os og Thise har alt det vi ønsker, når vi siger, at vi vil være ”Sammen om bedre mad”. De går nye veje, de skaber produkter med ekstra kvalitet, de har hjertet med i alt hvad de gør – og så er de dejlige at samarbejde med,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop. Thise Mejeri er på de 30 år gået fra en omsætning på nul til en milliard kr. årligt, hvor Coop står for den største del. Si

Borger-finansieret Brugs åbner med et brag1.8.2018 05:20pressemeddelelse

Lørdag den 18. august kl. 8.00 åbner Dagli´Brugsen Stevnstrup efter en omfattende udbygning og modernisering. Det usædvanlige ved åbningen er, at det er den første dagligvarebutik, der er finansieret gennem crowdfunding i så stort format. Cirka 150 af byens borgere har via Coop Crowfunding lånt butikken i alt 3 millioner kr., som var forudsætning for, at den tiltrængte modernisering kunne realiseres. Udover borgerne skød det lokale pengeinstitut, Langå Sparekasse, også penge ind for at støtte lokalsamfundet. Resultatet er blevet en topmoderne butik på knap 600 kvm. ”Det har været et eksperiment. Dels villle vi se om, der er vilje til at gå ind i så store crowdfunding-projektet som dette – der er det største af de ca. 20 projekter Coop allerede har gennemført. Dels vil vi se, hvad det betyder for kundernes loyalitet, når de selv har penge så direkte på spil,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Kunderne får forrentet deres lån med tre procent om året. Typisk har de hve

FDB Møbler nu i Magasin25.7.2018 06:35pressemeddelelse