Coop vil have Folketinget med i kampen mod farlig kemi

Med usædvanlig kampagne vil Coop stoppe "verdens største menneskeforsøg"

Coop går nu i offensiven mod hormonforstyrrende stoffer i materialer, der kommer i kontakt med fødevarer og andre forbrugerprodukter. Med sin hidtil største kemikalie-kampagne, Nykemilov.nu, vil Coop opfordre Folketinget til at vedtage et dansk forbud mod skadelige bisphenoler og fluorerede stoffer, der bl.a. kædes sammen med øget kræftrisiko og hormonforstyrelser. ”Lige nu er vi alle sammen faktisk en del af verdens største menneskeforsøg,” siger Coops kvalitetschef, Malene Blume. ”Det skal vi have stoppet”.

Et centralt element i kampagnen er et beslutningsforslag, som Coop vil forsøge at skaffe opbakning til blandt folketingets medlemmer. Forslaget vil, hvis det bliver vedtaget, betyde et nationalt forbud mod alle skadelige bisphenoler og fluorerede stoffer i fødevarekontaktmaterialer og andre forbrugerprodukter. Samtidig vil forslaget pålægge regeringen at tage initiativ til at få gennemført et tilsvarende forbud i hele EU. Coop ved fra arbejdet med koncernens egne varemærker, at der findes alternativer til disse stoffer, og opfordrer nu politikerne til at tage skridtet og gennemføre lovgivning på området.

Nykemilov.nu er en kampagne, der er udformet sådan, at helt almindelige danskere får mulighed for at give deres mening til kende ved at blive medafsendere på Coops opfordring til Folketinget.

”Vi mener, at det er så vigtigt at få sat ind mod de her hormonforstyrrende stoffer, at Folketinget må på banen. Især fordi det har vist sig svært at få EU til at vedtage tilstrækkelig betryggende regulering”, siger Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, og fortsætter: ”Forbrugerne er bekymrede for skadelig kemi i dagligvarer, og 72 pct. af danskerne mener, at vi i Danmark skal gå foran og forbyde bisphenol A uden at vente på EU. Derfor går vi lidt utraditionelt til værks med en kampagne, hvor forbrugerne kan være medafsendere på et færdigt beslutningsforslag, der er rettet til medlemmerne af Folketinget.”

En farlig cocktail

Ud over forbud mod bestemte kemiske stoffer sætter kampagnen også fokus på den såkaldte ”cocktail-effekt”. Det begreb dækker over, at den samlede effekt af mange små kemikaliepåvirkninger kan være langt farligere end effekten af hvert enkelt stof set isoleret.

”Lige nu er vi alle sammen faktisk en del af verdens største menneskeforsøg. Vi har slet ikke overblik over, hvad alle de mange kemiske stoffer, som vi hver dag kommer i kontakt med, gør ved os og vores sundhed. Der er brug for at skrue markant op for undersøgelser af de potentielt farlige kemiske stoffers samlede påvirkning af mennesker og miljø, så Folketinget kan vurdere behovet for yderligere regulering”, siger Malene Teller Blume, kvalitetschef i Coop og leder af Coops kemikalie-indsats. ”Vi ser særligt et behov for at lovgivning kan forbyde grupper af stoffer i stedet for at lovgive om et enkelt stof af gangen. Det går simpelthen for langsomt.”

Tid til handling

Coop har selv gjort en stor indsats for at fjerne mange uønskede stoffer fra egne produkter. Koncernen har bl.a. tidligere haft succes med at lægge pres på producenter af f.eks. mikrobølgepopcorn med emballage, der indeholdt problematiske stoffer, men vil gerne sætte yderligere fart på indsatsen mod farlige kemikalier:

”Vi er stolte af, at vores varemærke Änglamark har ført an og nu er helt fri for det vi kalder “Det beskidte dusin” - tolv problematiske kemikaliegrupper, som vi har udvalgt i dialog med NGO’er og forskere – og hvor både bisphenoler og fluorerede stoffer er blandt”, siger Malene Teller Blume. ”Så der findes alternativer, og derfor forstår vi ikke, at disse problematiske kemikalier stadig er tilladt. Vi synes, der er behov for at politikerne i langt højere grad anvender et forsigtighedsprincip til gavn for mennesker og miljø.”

For yderligere information kontakt venligst:

• CSR direktør Signe Frese (om kampagnen): +45 3091 9246
  • Kvalitetschef Malene Teller Blume (om behovet for lovgivning i.f.t. kemikalier): +45 5159 3134

Kampagnen har et website, hvor man kan se mere: www.nykemilov.nu

Man kan også komme ind på sitet  på adressen: tinyurl.com/nykemilov

Coop butikker skærer 60 procent af lysregningen20.10.2017 10:27pressemeddelelse

De første resultater af Coops energispare-program, Energi 2020, viser meget lovende resultater. Udskiftning af belysning til LED har i de første butikker medført et fald i lysregningen på 60 procent. ”Ændring i belysning og køleoptimering medfører en kontant besparelse for den første SuperBrugsen på 80.000 kr. om året. Næste fokus er nu at finde yderligere besparelser via vores energimålere,” sigerenergichef Peter Kjærgaard Svendsen, Coop. Han står i spidsen for Energi2020 programmet, der har som mål at reducere energiforbruget med 20 procent i 2020 i forhold til 2014. Første bølge af løsninger er netop nu startet i butikkerne og består af: Fuld konvertering til LED belysning Ny regulering af alle centralt styrede køleanlæg Energimålere på alt relevant forbrug Energicertificering af Coop. ”Vi sætter helt nye standarder for så vidt angår renovering af belysningsanlæg til LED. Både hvad angår energieffektivitet men også omkring lyskvalitet og sundhedsfaktor (flimmer). Vi er meget stolte