Coop vil have Folketinget med i kampen mod farlig kemi

Med usædvanlig kampagne vil Coop stoppe "verdens største menneskeforsøg"

Coop går nu i offensiven mod hormonforstyrrende stoffer i materialer, der kommer i kontakt med fødevarer og andre forbrugerprodukter. Med sin hidtil største kemikalie-kampagne, Nykemilov.nu, vil Coop opfordre Folketinget til at vedtage et dansk forbud mod skadelige bisphenoler og fluorerede stoffer, der bl.a. kædes sammen med øget kræftrisiko og hormonforstyrelser. ”Lige nu er vi alle sammen faktisk en del af verdens største menneskeforsøg,” siger Coops kvalitetschef, Malene Blume. ”Det skal vi have stoppet”.

Et centralt element i kampagnen er et beslutningsforslag, som Coop vil forsøge at skaffe opbakning til blandt folketingets medlemmer. Forslaget vil, hvis det bliver vedtaget, betyde et nationalt forbud mod alle skadelige bisphenoler og fluorerede stoffer i fødevarekontaktmaterialer og andre forbrugerprodukter. Samtidig vil forslaget pålægge regeringen at tage initiativ til at få gennemført et tilsvarende forbud i hele EU. Coop ved fra arbejdet med koncernens egne varemærker, at der findes alternativer til disse stoffer, og opfordrer nu politikerne til at tage skridtet og gennemføre lovgivning på området.

Nykemilov.nu er en kampagne, der er udformet sådan, at helt almindelige danskere får mulighed for at give deres mening til kende ved at blive medafsendere på Coops opfordring til Folketinget.

”Vi mener, at det er så vigtigt at få sat ind mod de her hormonforstyrrende stoffer, at Folketinget må på banen. Især fordi det har vist sig svært at få EU til at vedtage tilstrækkelig betryggende regulering”, siger Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, og fortsætter: ”Forbrugerne er bekymrede for skadelig kemi i dagligvarer, og 72 pct. af danskerne mener, at vi i Danmark skal gå foran og forbyde bisphenol A uden at vente på EU. Derfor går vi lidt utraditionelt til værks med en kampagne, hvor forbrugerne kan være medafsendere på et færdigt beslutningsforslag, der er rettet til medlemmerne af Folketinget.”

En farlig cocktail

Ud over forbud mod bestemte kemiske stoffer sætter kampagnen også fokus på den såkaldte ”cocktail-effekt”. Det begreb dækker over, at den samlede effekt af mange små kemikaliepåvirkninger kan være langt farligere end effekten af hvert enkelt stof set isoleret.

”Lige nu er vi alle sammen faktisk en del af verdens største menneskeforsøg. Vi har slet ikke overblik over, hvad alle de mange kemiske stoffer, som vi hver dag kommer i kontakt med, gør ved os og vores sundhed. Der er brug for at skrue markant op for undersøgelser af de potentielt farlige kemiske stoffers samlede påvirkning af mennesker og miljø, så Folketinget kan vurdere behovet for yderligere regulering”, siger Malene Teller Blume, kvalitetschef i Coop og leder af Coops kemikalie-indsats. ”Vi ser særligt et behov for at lovgivning kan forbyde grupper af stoffer i stedet for at lovgive om et enkelt stof af gangen. Det går simpelthen for langsomt.”

Tid til handling

Coop har selv gjort en stor indsats for at fjerne mange uønskede stoffer fra egne produkter. Koncernen har bl.a. tidligere haft succes med at lægge pres på producenter af f.eks. mikrobølgepopcorn med emballage, der indeholdt problematiske stoffer, men vil gerne sætte yderligere fart på indsatsen mod farlige kemikalier:

”Vi er stolte af, at vores varemærke Änglamark har ført an og nu er helt fri for det vi kalder “Det beskidte dusin” - tolv problematiske kemikaliegrupper, som vi har udvalgt i dialog med NGO’er og forskere – og hvor både bisphenoler og fluorerede stoffer er blandt”, siger Malene Teller Blume. ”Så der findes alternativer, og derfor forstår vi ikke, at disse problematiske kemikalier stadig er tilladt. Vi synes, der er behov for at politikerne i langt højere grad anvender et forsigtighedsprincip til gavn for mennesker og miljø.”

For yderligere information kontakt venligst:

• CSR direktør Signe Frese (om kampagnen): +45 3091 9246
  • Kvalitetschef Malene Teller Blume (om behovet for lovgivning i.f.t. kemikalier): +45 5159 3134

Kampagnen har et website, hvor man kan se mere: www.nykemilov.nu

Man kan også komme ind på sitet  på adressen: tinyurl.com/nykemilov

Irmas kunder donerer 886.000 kr. til Mødrehjælpen16.4.2018 10:16pressemeddelelse

Irma og Mødrehjælpens samarbejde om at hjælpe udsatte børnefamilier er en kæmpe succes. På Irmas populære madmesse i weekenden overrakte Irma med kundernes hjælp hele 886.000 kroner øremærket til Mødrehjælpens velgørende arbejde. Irma gør en forskel. Men Irmas kunder gør i den grad en kæmpe forskel. Det var budskabet på Irmas årlige madmesse, Mad&Glæde, hvor Irmas direktør, Søren Steffensen, for alvor spredte glæde, da han under sin velkomsttale lørdag overrakte hele 886.000 til Mødrehjælpens arbejde. Pengene, der fremover skal gavne udsatte familier og børn, er doneret fra salget af Irmas kunstdåser og indkøbsnet med motiver af kunstneren Husk Mit Navn, samt fra decembersalget af Irmas eget magasin Krydderiet. Sammenlagt har salget af kunstdåserne og indkøbsnet bidraget med en donation på 748.000 kroner, mens det ubeskårede salg af Krydderiet til en stykpris á 10 kroner har bidraget med 138.000 kroner. Samlet giver det en donation på i alt 886.000 kroner, som ifølge Irmas direktør Sør

Lasse Bolander er genvalgt som formand for Coop14.4.2018 16:48pressemeddelelse

Lasse Bolander er genvalgt som formand for Coop På dagens landsrådsmøde i Coop blev Lasse Bolander genvalgt som formand for Coop. Han fik 62 af de 123 stemmer, Lars Fournais fik 39, Mikkel Irminger Sarbo fik 22 og Christian Christensen fik 0. Lasse Bolander er 49 år gammel og har været formand for Coop siden 2008. Han er valgt til formand for de næste tre år. Det er Coops landsråd på 124 medlemmer, der som Coops øverste myndighed vælger formand og bestyrelse for Coop amba. Landsrådsmedlemmerne vælges af Coops lokale bestyrelser. Til landsrådsmødet var der også valg til to af de ordinære bestyrelsesposter i Coop amba. Syv kandidater var opstillet til de to poster, og resultatet blev, at Nicolai Houe og Bjarne Dybdahl Andersen fik flest stemmer og dermed en bestyrelsespost i Coop amba. Desuden blev Birgitte Hesselbjerg genvalgt som medarbejderrepræsentant i bestyrelsen. Fakta om Coop Coop er en andelsvirksomhed med en foreningsbestyrelse bestående af ni valgte Coop-medlemmer og en enkelt