Coop vil åbne ti nye Folkeskove
Hvis der skal leveres på kommende generationers forventninger til en grønnere fremtid, er det tid til at konkretisere ambitiøse klimaplaner med handling, der både rækker ud i fremtiden og kan samle alle dele af Danmark. Derfor vil Coop i samarbejde med Hedeselskabet plante ti nye Folkeskove.
Over det kommende årti åbnes ti nye folkeskove, på tilsammen 1.000 hektar ny skov, svarende til et areal på 1.400 fodboldbaner. Beplantningen af den første skov begynder til maj og følges op af en ny skov hvert år de efterfølgende ni år. Folkeskovene spredes ud over hele danmarkskortet, så alle danskere får mulighed for at tage del i projektet.
”Vi ser Coops Folkeskove som klimaaktivisme i øjenhøjde. Ud fra en tanke om hvor langt vi kan komme, hvis vi i fællesskab hjælper hinanden med at trække de til tider lidt højtravende klimaambitioner helt ned på jorden, og i bogstavelig forstand får dem til spire nedefra og op”, siger adm. direktør for Coop, Peter Høgsted.
Med afsæt i Coops 154-årige foreningsejerskab og 1,8 millioner medlemmer er det ambitionen at få engageret både lokalområder og yderligere samarbejdspartnere i den konkrete opbygning af folkeskovene. Eksempelvis bliver der etableret ti lokale skovråd i områderne omkring hver af skovene, så det sikres, at skovene kommer til at tilbyde aktiviteter og oplevelser for alt fra familier til unge og ældre.
”Vi vil på én gang gøre noget godt for miljøet og skabe miljøer at være fælles om. Drømmen er at få en reel folkebevægelse til at spire sammen med vores medlemmer. Vi tror, det giver øget grøn livskvalitet for danskerne, hvis vi kan lykkes med at kombinere aktivitet, fællesskab og biodiversitet. Og skove har den fordel, at de modsat fx en vindmølle kan skabe liv. Coops Folkeskove skal være grønne åndehuller, der kan fungere som fristeder for de stærke fællesskaber, der altid har gennemsyret os som andelsforening og demokratisk ejet virksomhed”, uddyber Peter Høgsted.
Med som strategiske partnere fra start er Hedeselskabet.
”Vi meget glade for at kunne bidrage med vores viden og erfaring inden for skov og skovrejsning. Og sammen med Coop kan vi med vores nye skovrejsningskoncept gøre en forskel for naturen”, siger Bent Simonsen, konstituereret adm. direktør i Hedeselskabet.
For at realisere ambitionerne med de nye folkeskove vil Coop også inddrage Danmarks Naturfredningsforening i projektet. Præsident for Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding, siger om projekt Coops Folkeskove:
”Vi står både i en klima og naturkrise, hvor den vigtigste løsning er at give mere plads til naturen. Derfor er vi begejstrede for, at Coop med deres nye folkeskove vil skabe mere natur og samtidig engagere danskerne over hele landet i etableringen af de nye skove. Den grønne omstilling har brug for et stærkt folkeligt engagement. Og her har Coop som Danmarks største forbrugerejede virksomhed en vigtig rolle at spille,” siger Maria Reumert Gjerding.
Startskuddet for beplantningen af den første folkeskov finder sted onsdag den 6. maj 2020. Datoen er valgt for at markere årsdagen for den første brugsforening, der så dagens lys i Thisted 6. maj 1866. Datoen kommer til at gå igen ved de kommende års åbninger af folkeskove, så den 6. maj fremadrettet kan blive brugsbevægelsens grønne mærkedag.
Coops Folkeskove kommer i forlængelse af Coops Ansvarlighedsstrategi, som blandt andet indeholder en målsætning om 75 pct. mindre CO2 i 2025 og et positivt klimaregnskab i 2030.
Ansvarlighedsstrategien omfatter initiativer for mere end én milliard kroner, og bliver udover Folkeskovene i den kommende tid fulgt af handling inden for alt fra madspild og reduktion af plast til betydeligt mere økologi og væsentlig reduktion af skadelige stoffer.
Kontakter
Adm.dir. Peter Høgsted: 52213400
CSR-direktør Signe D. Frese: 30919246
Kommunikations- og analysechef: Lars Aarup: 30919266
Links
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum