Coop: Vi gør klar til en billigere hverdag for kunderne

Stigende priser på transport, energi og fødevarer udfordrer dagligvarebranchen. Coop gør sig nu klar med en plan, der består af både offensive og defensive initiativer

En rekord hurtig udrulning af Danmarks nye store discountkæde, en styrkelse af egne både billigere og mere ansvarlige vareserier og en forenkling af Servicekontoret.

Det er nogle af elementerne i Coops plan for at tackle de udfordringer, der er kommet i kølvandet på Corona og krigen i Ukraine.

”Situationen i Ukraine og eftervirkningerne af Corona stiller dagligvarehandlen over for markante udfordringer. Vi ser stigende priser på transport, energi og fødevarer, og det betyder, at omkostningerne ved at drive forretningen Coop skal bringes ned,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen.

Planen indebærer også, at bemandingen på Servicekontoret reduceres med ca. 100 stillinger, siger Kræn Østergaard Nielsen, der torsdag orienterede medarbejderne.

”Vi bliver desværre nødt til at afskedige på Servicekontoret. Ud over at spare ubesatte stillinger og brugen af vikarer, så kommer vi også til at nedlægge faste stillinger. Og vi skal i samme omgang se på, hvordan vi kan gøre tingene enklere og mere effektivt bl.a. ved at slå funktioner sammen,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Kunderne vil til gengæld opleve, at Coop gør det nemmere at spare penge i hverdagen. Det sker dels gennem udrulning af den nye kæde, Coop 365discount, der er kåret til Danmarks billigste kæde.

Desuden styrker Coop satsningen på koncernens egne varemærker som vareserien Coop og discountserien X-tra i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli´Brugsen og Irma Hverdag i Irma, samt vareserien 365 og ansvarlighedsserien Änglamark.

”Alle er ramt af de stigende omkostninger. Det gælder både Coop og danskerne. Med disse både defensive og offensive tiltag står vi bedre rustet til at hjælpe danskerne med at få husholdningsbudgettet til at gå op, uden at det går ud over kvaliteten eller ansvarligheden,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Tilpasningerne på Servicekontoret bliver gennemført senest med udgangen af maj.

Adm.dir. Kræn Østergaard Nielsen (via Jens Juul Nielsen): 5159 4468

Coop åbner klima-laboratorie i Aarhus10.5.2022 15:53:54 CEST | Pressemeddelelse

Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus bliver til Klima Kvickly. Her vil Coop over det næste år teste, hvordan kunderne kan guides til at handle ind med fokus på bedre klimavalg. Hvordan kan man træffe klimabevidste valg i sit forbrug af dagligvarer? Klimaaftrykket fra danskernes madforbrug er stort, og det er en bunden opgave at få det reduceret. Landbruget, producenterne og leverandørerne kan gøre meget, men en stor del af reduktionen i klimaaftrykket fra maden, vi spiser, skal komme fra ændrede forbrugsvaner. For at blive klogere på hvad der skal til for at hjælpe de bedre klimavaner på vej, lancerer Coop nu et klima-laboratorie. Uden at fjerne varer fra sortimentet eller ændre på priserne vil Coop over det kommende år udvikle, teste og implementere klimarettede tiltag og løsninger, som skal guide og inspirere til at træffe bedre klimavalg. Klima-laboratoriet etableres i Kvickly i Bruuns Galleri. Varehuset omdøbes til ’Klima Kvickly’, og skal være et klima-laboratorie, hvor Coop vil udvi

I dag kl. 13: Coop åbner Danmarks første klimasupermarked i Aarhus10.5.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse