Coop Danmark A/S

Coop: Vi gør klar til en billigere hverdag for kunderne

Del
Stigende priser på transport, energi og fødevarer udfordrer dagligvarebranchen. Coop gør sig nu klar med en plan, der består af både offensive og defensive initiativer

En rekord hurtig udrulning af Danmarks nye store discountkæde, en styrkelse af egne både billigere og mere ansvarlige vareserier og en forenkling af Servicekontoret.

Det er nogle af elementerne i Coops plan for at tackle de udfordringer, der er kommet i kølvandet på Corona og krigen i Ukraine.

”Situationen i Ukraine og eftervirkningerne af Corona stiller dagligvarehandlen over for markante udfordringer. Vi ser stigende priser på transport, energi og fødevarer, og det betyder, at omkostningerne ved at drive forretningen Coop skal bringes ned,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen.

Planen indebærer også, at bemandingen på Servicekontoret reduceres med ca. 100 stillinger, siger Kræn Østergaard Nielsen, der torsdag orienterede medarbejderne.

”Vi bliver desværre nødt til at afskedige på Servicekontoret. Ud over at spare ubesatte stillinger og brugen af vikarer, så kommer vi også til at nedlægge faste stillinger. Og vi skal i samme omgang se på, hvordan vi kan gøre tingene enklere og mere effektivt bl.a. ved at slå funktioner sammen,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Kunderne vil til gengæld opleve, at Coop gør det nemmere at spare penge i hverdagen. Det sker dels gennem udrulning af den nye kæde, Coop 365discount, der er kåret til Danmarks billigste kæde.    

Desuden styrker Coop satsningen på koncernens egne varemærker som vareserien Coop og discountserien X-tra i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli´Brugsen og Irma Hverdag i Irma, samt vareserien 365 og ansvarlighedsserien Änglamark.

”Alle er ramt af de stigende omkostninger. Det gælder både Coop og danskerne. Med disse både defensive og offensive tiltag står vi bedre rustet til at hjælpe danskerne med at få husholdningsbudgettet til at gå op, uden at det går ud over kvaliteten eller ansvarligheden,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Tilpasningerne på Servicekontoret bliver gennemført senest med udgangen af maj.

Kontakter

Adm.dir. Kræn Østergaard Nielsen (via Jens Juul Nielsen): 5159 4468

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye