Coop udvider sit samarbejde med små fødevareproducenter

I år vil Coop fordoble salget af varer fra små fødevareproducenter.

Det ambitiøse mål skal realiseres gennem en udvidelse af det flerårige samarbejde med den danske startup Råhandel - en online markedsplads med samlet bestilling, levering og betaling af fødevarer fra små og mellemstore fødevareproducenter til bl.a. Coop. Her kan producenterne sælge varer nemt og direkte til butikkerne.

Samarbejdet har eksisteret på Sjælland i 2 år og nu skal setuppet lanceres i Region Midtjylland i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Allerede inden åbningen i Jylland i slutningen af april, har salget af lokale varer i Coops butikker på Sjælland, oplevet en markant stigning med en 3-dobling i salget i årets første 3 måneder med omkring 100.000 solgte enheder. 80 producenter med omkring 500 forskellige varer er nu til salg i ca. 100 Coop-butikker på Sjælland.

Lokal forankring har altid været en del af Coops DNA. Adm. direktør Kræn Østergård Nielsen siger om Coops ambitioner på området:

”Vi ønsker at fremme mangfoldigheden blandt danske fødevarer, støtte mindre leverandører, og tilbyde Coops kunder noget, de ikke kan få andre steder. Vores ambition er, at vi skal udvikle nogle af fremtidens store varer, som vil blive solgt i vores butikker i hele landet.”

Samarbejdet med Råhandel støtter op om de små danske fødevareproducenter og imødekommer en stigende efterspørgsel på blandt andet danskproducerede og lokale varer blandt forbrugerne.

”Kundernes interesse for varer med en særlig historie er stærkt voksende. Med Råhandel har vi fået en platform, der gør det meget nemmere for såvel producenterne som vores lokale butikker at imødekomme efterspørgslen,” siger lokalvare chef i Coop, Hanna Schaldemose.

For den danske startup Råhandel er samarbejdet med Coop også et vigtigt led i at skabe et mere robust og gennemsigtigt fødevaresystem, der gør det lettere og smartere at handle med de små producenter.

“Hos Råhandel har vi et ønske om at gøre det lettere for de små madiværksættere at få deres varer ud til forbrugerne. Fødevaresystemet gør det svært for dem at få varerne ind på hylderne i blandt andet detailbutikkerne. Vi har et fantastisk samarbejde med Coop, som har valgt et satse stort på os og de små producenter. Det betyder reelt set, at vi får bygget bro mellem de modige iværksættere og alle de forbrugere, der gerne vil støtte dem - og som elsker god mad!” siger stifter og leder i Råhandel, Solveig Felbo.

Yderligere information: Lokalvare chef, Hanna Schaldemose, Coop, 4386 3542 / hanna.schaldemose@coop.dk

Børn fra Holstebro planter de første af 250.000 træer i Coops folkeskov6.5.2021 09:45:12 CEST | Pressemeddelelse

Invitation Tirsdag og onsdag den 11. og 12. maj begynder Coop at plante 250.000 træer i den første af en række folkeskove, koncernen har planlagt over hele Danmark. Den første folkeskov er ved Idomlundvej 12 i Holstebro. Onsdag den 12. maj fra kl. 9 – 11 vil eleverne fra to lokale 5. klasser plante nogle af de første frugttræer og bærbuske. Redaktionen er meget velkommen til at overvære plantningen og høre mere om projektet. Til stede er klimachef i Coop, Peter Svendsen, der er ansvarlig for projektet, repræsentanter fra Hedeselskabet samt det lokale skovråd. I løbet af de to dage vil ca. 150 børn fra 3.-8. klasser komme og deltage. Arealet ved Idomlund er på 113 hektarer (svarende til 226 fodboldbaner). Coop har købt det i samarbejde med Hedeselskabet, som kommer til at stå for beplantningen, der altså begynder i næste uge. Over de næste 10 år er målet at plante 1000 hektarer skov. Formålet med Coop Folkeskove er at skabe ny natur, der kan bidrage til øget biodiversitet, beskytte drik

Brugsforening åbner første Coop3653.5.2021 09:39:37 CEST | Pressemeddelelse