Coop tilbyder sine lejere at udskyde betaling

Coop har omkring 190 eksterne lejere i sine ejendomme over hele Danmark.

De får nu tilbud om at udskyde betaling af husleje i tre måneder.

”Corona-krisen rammer også mange af vores lejere på deres likviditet. Vi vil gerne hjælpe dem nu, hvis de har behov for det,” siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

”Vi gør det for at hjælpe dem her og nu. Men det er også en hjælp til os selv, så vi har de samme gode lejere, når denne krise er ovre,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Det er i overvejende grad andre butikker, servicefag, undervisning samt lagre og produktion, der er i lejemålene.

I begyndelsen af corona-krisen tilbød Coop sine små lokale leverandører at fremrykke betalingen til dem. Det har betydet, at foreløbig 378 leverandører har fået tidligere betaling. Det betyder, at betaling af fakturaer for et tre-cifret millionbeløb ugentligt betales før tid.

Yderligere information: Koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, 5159 4468 (via Jens Juul)

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse