Coop til regeringen: Tak for forbuddet mod fluorstoffer

Som det første land i verden vil den danske regering forbyde skadelige fluorstoffer. Coop bakker 100% op. Næste skridt bør være et forbud mod fluorstoffer i kosmetik.

Regeringen vil forbyde de fluorstoffer, der bruges til at gøre fødevareemballager fedt- og vandafvisende. Blandet andet bagepapir og mikrobølgepopcorn skal derfor i fremtiden fremstilles uden de ekstremt skadelige stoffer.

Og det hilser Coop velkomment. Siden 2015 har Coop forbudt fluorstoffer i alle egne varemærker. Med regeringens initiation bredes det ud til alle fødevareemballager i Danmark.

”Det har i mange år været kendt, at fluorstoffer skader vores miljø og kædes sammen med flere alvorlige helbredseffekter. Vi mener derfor, at regeringens forbud vil beskytte borgerne. Vi har fra Coops side arbejdet en del år for at indføre en skarp regulering på dette område i både Danmark og EU, og vi er utroligt stolte over, at Danmark nu - som det første land i verden - indfører et forbud,” siger Malene Teller Blume, der kvalitetschef i Coop.

Forskningen har i årevis dokumenteret, at disse stoffer skal reguleres meget bedre, fortæller Malene Teller Blume, der kalder fluorstofferne for ’ekstremt skadelige evighedskemikalier’.

”Fluorstofferne forsvinder ikke. De bliver ikke nedbrudt. De opsamles i vores krop og i naturen. Der er en reel, og desværre alt for undervurderet, risiko for miljø og helbredsskader, hvis man udsættes for fluorstoffer,” fortæller Malene Teller Blume.

Næste skridt bør være, man forbyder fluorstoffer i kosmetik.

Som de første i verden forbød Coop i marts 2019 fluorstofferne i al kosmetik – ikke bare i egne varemærker, men også kendte brands, der således ikke længere sælges i Coops butikker.

Baggrund:

• Coops kamp for et fluorfrit supermarked begyndte i september 2014.
  • En international forskergruppe udsendte i august 2014 en general opfordring til at indføre forbud mod fluorstoffer.
  • Coop besluttede at indføre et forbud mod alle fluorstoffer i alle egne varemærker på fødevareemballager.
  • I foråret 2015 var hele Coops sortiment kortlagt vedr. brug af fluorstoffer. Kun ét produkt manglede. Ingen leverandører kunne finde alternativer til fluorstoffer i emballagen til mikroovnspopcorn.
  • I maj 2015 kædede dansk forskning fluorstoffer i blodet hos gravide kvinder sammen med en markant øget risiko for ufrivillig abort
  • I maj 2015 valgte Coop at fjerne alle mikroovnspopcorn fra vores butikker.
  • I oktober 2015 var popcorn tilbage, da Coop som den første i verden kunne tilbyde vores kunder mikroovnspopcorn uden giftige kemikalier i emballagen.
  • Det er siden blevet en markedsstandard i Danmark og i store dele af verden.
  • Herved var Coop allerede tilbage i efteråret 2015 fri for fluorforbindelser i egne varemærker. Dette gælder også emballager, der bruges i vores delikatesse- og bagerafdelinger.
  • I 2016 indførte Coop forbud mod brug af fluorstoffer i tekstiler, flyverdragter og overtøj. I stedet bruges en fluorfri coating, således at tekstiler stadig er vandafvisende.
  • I efteråret 2017 lancerede Coop kampagnen nykemilov.nu, for at få hormonforstyrrende stoffer som bisphenoler og fluorstoffer forbudt.
  • Coop udarbejdede et helt konkret beslutningsforslag, som mere end 20.000 borgere skrev under på.
  • I marts 2019 forbød Coop fluorstoffer i al kosmetik – også internationale brands.
  • Coop har siden 2014 presset på for at få et EU-forbud.

Om Malene Teller Blume:

• Malene Teller Blume er Coops kvalitetschef, og hun har arbejdet for at fjerne kemi i produkter og fødevarer i næsten 20 år.
  • Malene Teller Blume deltager i møder i EU-regi, og er blevet udpeget til en særlig taskforce, som rådgiver EU-Kommissionen.
  • Malene Teller Blume samarbejder med store amerikanske NGO’er, der kæmper for et forbud mod fluorstoffer i USA.

Kvalitetschef Malene Teller Blume: 51593134

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse