Coop til regeringen: Tak for forbuddet mod fluorstoffer

Som det første land i verden vil den danske regering forbyde skadelige fluorstoffer. Coop bakker 100% op. Næste skridt bør være et forbud mod fluorstoffer i kosmetik.

Regeringen vil forbyde de fluorstoffer, der bruges til at gøre fødevareemballager fedt- og vandafvisende. Blandet andet bagepapir og mikrobølgepopcorn skal derfor i fremtiden fremstilles uden de ekstremt skadelige stoffer.

Og det hilser Coop velkomment. Siden 2015 har Coop forbudt fluorstoffer i alle egne varemærker. Med regeringens initiation bredes det ud til alle fødevareemballager i Danmark.

”Det har i mange år været kendt, at fluorstoffer skader vores miljø og kædes sammen med flere alvorlige helbredseffekter. Vi mener derfor, at regeringens forbud vil beskytte borgerne. Vi har fra Coops side arbejdet en del år for at indføre en skarp regulering på dette område i både Danmark og EU, og vi er utroligt stolte over, at Danmark nu - som det første land i verden - indfører et forbud,” siger Malene Teller Blume, der kvalitetschef i Coop.

Forskningen har i årevis dokumenteret, at disse stoffer skal reguleres meget bedre, fortæller Malene Teller Blume, der kalder fluorstofferne for ’ekstremt skadelige evighedskemikalier’.

”Fluorstofferne forsvinder ikke. De bliver ikke nedbrudt. De opsamles i vores krop og i naturen. Der er en reel, og desværre alt for undervurderet, risiko for miljø og helbredsskader, hvis man udsættes for fluorstoffer,” fortæller Malene Teller Blume.

Næste skridt bør være, man forbyder fluorstoffer i kosmetik.

Som de første i verden forbød Coop i marts 2019 fluorstofferne i al kosmetik – ikke bare i egne varemærker, men også kendte brands, der således ikke længere sælges i Coops butikker.

Baggrund:

• Coops kamp for et fluorfrit supermarked begyndte i september 2014.
  • En international forskergruppe udsendte i august 2014 en general opfordring til at indføre forbud mod fluorstoffer.
  • Coop besluttede at indføre et forbud mod alle fluorstoffer i alle egne varemærker på fødevareemballager.
  • I foråret 2015 var hele Coops sortiment kortlagt vedr. brug af fluorstoffer. Kun ét produkt manglede. Ingen leverandører kunne finde alternativer til fluorstoffer i emballagen til mikroovnspopcorn.
  • I maj 2015 kædede dansk forskning fluorstoffer i blodet hos gravide kvinder sammen med en markant øget risiko for ufrivillig abort
  • I maj 2015 valgte Coop at fjerne alle mikroovnspopcorn fra vores butikker.
  • I oktober 2015 var popcorn tilbage, da Coop som den første i verden kunne tilbyde vores kunder mikroovnspopcorn uden giftige kemikalier i emballagen.
  • Det er siden blevet en markedsstandard i Danmark og i store dele af verden.
  • Herved var Coop allerede tilbage i efteråret 2015 fri for fluorforbindelser i egne varemærker. Dette gælder også emballager, der bruges i vores delikatesse- og bagerafdelinger.
  • I 2016 indførte Coop forbud mod brug af fluorstoffer i tekstiler, flyverdragter og overtøj. I stedet bruges en fluorfri coating, således at tekstiler stadig er vandafvisende.
  • I efteråret 2017 lancerede Coop kampagnen nykemilov.nu, for at få hormonforstyrrende stoffer som bisphenoler og fluorstoffer forbudt.
  • Coop udarbejdede et helt konkret beslutningsforslag, som mere end 20.000 borgere skrev under på.
  • I marts 2019 forbød Coop fluorstoffer i al kosmetik – også internationale brands.
  • Coop har siden 2014 presset på for at få et EU-forbud.

Om Malene Teller Blume:

• Malene Teller Blume er Coops kvalitetschef, og hun har arbejdet for at fjerne kemi i produkter og fødevarer i næsten 20 år.
  • Malene Teller Blume deltager i møder i EU-regi, og er blevet udpeget til en særlig taskforce, som rådgiver EU-Kommissionen.
  • Malene Teller Blume samarbejder med store amerikanske NGO’er, der kæmper for et forbud mod fluorstoffer i USA.

Kvalitetschef Malene Teller Blume: 51593134

Valgresultat i Coop: De skal sætte retningen7.10.2019 14:23:33 CESTPressemeddelelse

Resultatet fra årets landsrådsvalg i Coop er nu afgjort. Der er sat navne på 50 personer, som de næste to år skal sidde i Coops højeste myndighed, der i alt består af 124 medejere i Coop. Valgdeltagelsen har været rekordhøj, og der er både fornyelse og kontinuitet på resultatlisten fra valget. ”Demokrati og fællesskab er en grundsten i Coop. Det er landsrådet, som repræsenterer vores 1,8 mio. medlemmer og medejere. Jeg er derfor glad for, at så mange medlemmer med forskellig baggrund og geografisk tilhørsforhold har stillet op, er blevet valgt og skal være med til at sætte retning for Coop,” siger Coops formand Lasse Bolander om valget, hvor 18 nye personer fik plads i landsrådet og 32 blev genvalgt til de 50 pladser, som var på valg i år. Coops landsråd på 124 personer vælger foreningens formand og bestyrelse, som står for at ansætte direktionen og udpege bestyrelsen i Coops datterselskaber. Landsrådsmedlemmerne vælges gennem Coops ca. 600 lokale butiksbestyrelser, og halvdelen af pla