Coop styrkede indtjeningen og skabte overskud i Kvickly og Fakta i 2019
Med et samlet ordinært EBITDA på 1,393 mia. kr. (2018: 1,297) opnåede Coop Danmark A/S og de selvstændige brugsforeninger et tilfredsstillende resultat i 2019.
Det ordinære EBIT-resultat blev 507 mio. kr. (2018: 417 mio. kr.).
”Coop stod væsentlig stærkere ved udgangen af 2019, end da året begyndte. Vi har opnået en basal bedre drift i butikkerne, bl.a. takket være stærkt lokalt købmandskab og omfattende digitalisering af virksomheden, som er blevet godt modtaget af kunderne,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.
Regnskaberne er vanskelige umiddelbart at sammenligne, da 2018 var præget af store ekstraordinære indtægter fra salget af ejendomskomplekset Sønderhøj og Center Syd ved Aarhus samt store ekstraordinære udgifter i forbindelse med lukning af 80 tabsgivende butikker. EBIT inkl. ekstraordinære indtægter og udgifter udgjorde 459 mio. kr. (2018: 533 mio. kr.). Resultatet efter skat blev 378 mio. kr. (2018: 624 mio. kr.)
”Renser vi for både ekstraordinære indtægter og udgifter lander vi på et ordinært driftsresultat, der er markant over forrige år. Det er vi godt tilfredse med,” siger adm. direktør Peter Høgsted.
Coop Danmark og de selvstændige brugsforeninger fastholdt omsætningen, som udgjorde 42,730 mia. kr. ekskl. moms (2018: 42,796 mia. kr.). Den stabile omsætning dækker over en vækst i sammenlignelige butikker på ca. 1 procent – og ca. 1 procent nettoeffekt af lukkede butikker.
”Resultatet er tilfredsstillende, fordi det dækker over en reel fremgang i driften af vores butikker og fordi det er udtryk for en fremgang i alle kæder. Men det er også tilfredsstillende, fordi det er realiseret i en tid med vores største investeringer i ny IT nogensinde,” siger Peter Høgsted.
Fremgang i alle kæder
En væsentlig forklaring på den forbedrede ordinære indtjening er stor fremgang for kæderne.
Såvel Kvickly som Fakta fik for første gang i en årrække begge overskud.
Desuden realiserede SuperBrugsen og Dagli´Brugsen stor fremgang. Irma havde også fremgang, men var ramt af bl.a. forsinkede ombygninger og ekstra omkostninger til åbning af nye butikker.
Milliard-investering i ny teknologi
Coop investerer i disse år over en milliard kr. årligt i ny teknologi til digitalisering af virksomheden og den nye IT-platform, Coop One.
Kunderne møder allerede nu de første resultater af digitaliseringen i deres hverdag.
”Coop Appen, som nu er downloadet mere end 1,5 million gange, er allerede ved at være den vigtigstige kommunikationskanal og blev i 2019 kåret til Danmarks bedste app.
Scan & Betal, der nu er i alle vores kæder, har fået sit gennembrud, når kunderne handler og har haft en vækst på 300 procent i år.
Onlinehandel på Coop.dk MAD breder sig stærkt både med levering af varer fra centrallager og fra butikker lokalt. Så vi er på en digital og teknologisk rejse, hvor tempoet kun stiger de kommende år,” siger Peter Høgsted.
Antallet af ugentlige transaktioner med Scan & Betal er nu ca. 200.000.
Rekord i medlemsfordele: 998 mio. kr.
Coop er ejet af godt 1,8 mio. medlemmer. I 2019 meldte yderligere godt 53.000 sig ind.
De har i løbet af 2019 modtaget det hidtil største beløb i bonus, medlemsrabatter og medlemsfordele, nemlig 998 mio. kr. Heraf er de 205 mio. kr. bonus, som kunderne kan benytte som betaling for varer i Coops butikker.
Fremtiden
For 2020 er det på grund af Corona-krisen meget vanskelig at spå om resultatet.
”Denne første fase har samlet set budt på en mindre fremgang med store forskelle mellem vare- og butikstyper. Men vi ser ind i en fremtid, hvor vi kan forvente, at forbrugerne vil være mere forsigtige. Så vi vil være tilfredse, hvis vi opnår et resultat på samme niveau som 2019, selv om vi før Coronakrisen havde forventet en fremgang.
Men det ændrer ikke på, at vi fortsætter vores strategi, der er fokuseret på at give kunderne stadig mere ansvarlige dagligvareindkøb, bedre mad i form af mere lokale og økologiske varer, og arbejde videre med digitalisering, for at gøre hverdagen nemmere for vores medlemmer og kunder,” siger Peter Høgsted.
Yderligere oplysninger:
Adm. direktør Peter Høgsted, 5221 3400
CFO, koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, 5221 3201
Vedlagt: Skema med nøgletal
Vedhæftede filer
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum