Coop stopper salg af vådservietter

Huggies vådservietter er netop blevet trukket ud af Coops butikker efter, at forskere har slået alarm over for brugen af midlet MI, der kan være allergifremkaldende

Eksperter inden for allergi slår alarm over for brugen af konserveringsmidlet MI (methylisothiazolinone).

Det får nu Coop til at fjerne Huggies vådservietter fra butikkerne, hvor de er blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen.

”Vi har allerede for mere end 10 år siden valgt ikke at anvende MI – og andre stoffer under mistanke - i vores egne varemærker, men nu tager vi det usædvanlige skridt at trække mærkevarer helt ud af butikkerne. Årsagen er, at en ny rapport fra EU's videnskabelige komite har konkluderet, at brugen af MI ikke er sikker. Så vil vi ikke længere sælge en vare, der indeholder det, og som anvendes til babyer,” siger kategorichef Jesper Stanley, Coop.

Problemet er, at stoffet kan fremkalde eksem, og får man det som spæd vil man have det for resten af livet.

”Stoffet anvendes også i nogle produkter til voksne, og her anbefaler vi vores leverandører i hurtigst muligt at fjerne det,” siger Jesper Stanley.

Ingen kosmetiske produkter i Coops egne varemærker – Änglamark, Coop og X-tra – har indeholdt MI. Coop vælger altid at anvende forsigtighedsprincippet over for stoffer, hvor der er særlig mistanke.

Antallet af konstaterede allergitilfælde som følge af MI er på få år fordoblet. Det har fået EU's videnskabelige komite til at anbefale et forbud, men det vil formentlig tage flere år, inden det vil træde i kraft.

Yderligere information: Kategorichef Jesper Stanley, 5221 4240

Ny salgsdirektør for Fakta Tyskland30.1.2023 15:00:00 CET | Pressemeddelelse

Torben Elmgaard er udnævnt til salgsdirektør for Fakta GmbH. Dermed kommer han til at stå i spidsen for de tre grænsehandelsbutikker, Coop driver syd for den dansk tyske grænse, under navnet Fakta Grænsehandel. Torben Elmgaard, 57 år, kommer fra et job som varehuschef i Kvickly Esbjerg. Før da har han haft en lang karriere i dansk detailhandel. Gennem 15 år har han haft en række lederjobs i Salling Group, bl.a. som varehuschef og salgschef i Føtex i perioden 1998-2013. Siden har han bl.a. været indkøb- og marketingdirektør i Kiwi Danmark, landedirektør for Normal i Sverige, detaildirektør for Davidsen A/S og direktør for Dagens Måltid. ”Med Torben i spidsen for Fakta Grænsehandel har vi de bedste forudsætninger for at kunne fortsætte vores succesfulde udvikling af de tre butikker, som har fået et meget tilfredsstillende salg med sin kombination af kvalitetsfødevarer og de typiske grænsehandelsvarer,” siger direktør Thomas Nielsen, Fakta GmbH og 365discount. Torben Elmgaard tiltræder se

400 Coop-butikker donerer julemad til udsatte familier21.12.2022 13:04:54 CET | Pressemeddelelse