Coop stopper salg af vådservietter

Huggies vådservietter er netop blevet trukket ud af Coops butikker efter, at forskere har slået alarm over for brugen af midlet MI, der kan være allergifremkaldende

Eksperter inden for allergi slår alarm over for brugen af konserveringsmidlet MI (methylisothiazolinone).

Det får nu Coop til at fjerne Huggies vådservietter fra butikkerne, hvor de er blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen.

”Vi har allerede for mere end 10 år siden valgt ikke at anvende MI – og andre stoffer under mistanke - i vores egne varemærker, men nu tager vi det usædvanlige skridt at trække mærkevarer helt ud af butikkerne. Årsagen er, at en ny rapport fra EU's videnskabelige komite har konkluderet, at brugen af MI ikke er sikker. Så vil vi ikke længere sælge en vare, der indeholder det, og som anvendes til babyer,” siger kategorichef Jesper Stanley, Coop.

Problemet er, at stoffet kan fremkalde eksem, og får man det som spæd vil man have det for resten af livet.

”Stoffet anvendes også i nogle produkter til voksne, og her anbefaler vi vores leverandører i hurtigst muligt at fjerne det,” siger Jesper Stanley.

Ingen kosmetiske produkter i Coops egne varemærker – Änglamark, Coop og X-tra – har indeholdt MI. Coop vælger altid at anvende forsigtighedsprincippet over for stoffer, hvor der er særlig mistanke.

Antallet af konstaterede allergitilfælde som følge af MI er på få år fordoblet. Det har fået EU's videnskabelige komite til at anbefale et forbud, men det vil formentlig tage flere år, inden det vil træde i kraft.

Yderligere information: Kategorichef Jesper Stanley, 5221 4240

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde