Coop stopper salg af vådservietter

Huggies vådservietter er netop blevet trukket ud af Coops butikker efter, at forskere har slået alarm over for brugen af midlet MI, der kan være allergifremkaldende

Eksperter inden for allergi slår alarm over for brugen af konserveringsmidlet MI (methylisothiazolinone).

Det får nu Coop til at fjerne Huggies vådservietter fra butikkerne, hvor de er blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen.

”Vi har allerede for mere end 10 år siden valgt ikke at anvende MI – og andre stoffer under mistanke - i vores egne varemærker, men nu tager vi det usædvanlige skridt at trække mærkevarer helt ud af butikkerne. Årsagen er, at en ny rapport fra EU's videnskabelige komite har konkluderet, at brugen af MI ikke er sikker. Så vil vi ikke længere sælge en vare, der indeholder det, og som anvendes til babyer,” siger kategorichef Jesper Stanley, Coop.

Problemet er, at stoffet kan fremkalde eksem, og får man det som spæd vil man have det for resten af livet.

”Stoffet anvendes også i nogle produkter til voksne, og her anbefaler vi vores leverandører i hurtigst muligt at fjerne det,” siger Jesper Stanley.

Ingen kosmetiske produkter i Coops egne varemærker – Änglamark, Coop og X-tra – har indeholdt MI. Coop vælger altid at anvende forsigtighedsprincippet over for stoffer, hvor der er særlig mistanke.

Antallet af konstaterede allergitilfælde som følge af MI er på få år fordoblet. Det har fået EU's videnskabelige komite til at anbefale et forbud, men det vil formentlig tage flere år, inden det vil træde i kraft.

Yderligere information: Kategorichef Jesper Stanley, 5221 4240

Ny HR-chef i Irma19.11.2021 13:13:06 CET | Pressemeddelelse

Maria Hamm er tiltrådt som ny HR-chef for Irma pr. 1. november. Hun kommer fra en stilling som Head of People & Culture i ISS Danmark, hvor hun har været siden 2018. Tidligere har Maria arbejdet hos Mærsk og DHL, også internationalt, og boet i Schweiz og Sverige. "Jeg har en stor passion for at skabe relationer og opnå resultater gennem mennesker, og jeg glæder mig meget til samarbejdet med alle kollegerne i såvel Irma som resten af Coop,” siger Maria Hamm. ”Vi har et ambitiøst mål om at øge trivslen som fundament for positive resultater i Irma. Samtidig ønsker vi at styrke fællesskabsfølelsen og udvikle Irma til Danmarks ​mest moderne retail arbejdsplads. Så der er nok at kaste sig over, og heldigvis skal vi bygge videre på et rigtig godt fundament og ikke starte fra scratch,” siger Maria Hamm. Hun har en executive MBA fra Henley Business School i London. Irma består af 68 butikker, der alle ligger i hovedstadsområdet. Kædedirektør Charlotte Nilsson Norby har netop offentliggjort stra

Dagli’Brugsen vinder på jobglæde i detailbranchen17.11.2021 16:25:04 CET | Pressemeddelelse