Coop Danmark A/S

Coop stifter globalt software-selskab

Del

Coop har oprettet et nyt selvstændigt selskab, Lobyco A/S, pr. 1. september 2020.

Det har fra starten cirka 120 medarbejdere, som beskæftiger sig med udvikling og drift af digitale løsninger. Hensigten er, at de digitale løsninger, der er udviklet til kunderne i Coops danske butikker, skal sælges til andre kæder over hele verden. Ambitionen er at skabe et globalt softwareselskab.

”Vi har oplevet en kolossal interesse for de løsninger, vi har udviklet til Coop Appen. Vi har allerede solgt de første løsninger, og lige nu er vi i dialog med retailere fra bl.a. USA, Europa, Sydamerika og selv i New Zealand” fortæller koncerndirektør i Coop, Jan Madsen, der er adm. direktør i det nye selskab.

Lobyco er blevet officiel Microsoft ISV Partner, hvilket giver adgang til Microsofts globale netværk af retail kunder, og løsningerne var en af Microsofts hovedattraktioner på verdens største messe for retail-teknologi i New York tidligere i år.

”Ved at gøre det til et selvstændigt forretningsområde vil vi dels få en rentabel forretning, som kan supplere vores kerneforretning, men måske endnu vigtigere give flere kræfter til at udvikle fremtidens digitale løsninger, og dermed fastholde vores førerposition på området i Danmark,” siger Jan Madsen.

Coop Appen har skabt international genlyd. Den er kåret til Danmarks bedste, er downloadet 1,8 million gange, har dagligt over 200.000 brugere og indeholder en lang række fordele for brugerne. Med Coop Appen kan kunderne via deres telefon bl.a.:

  • Bestille varer fra Coop.dk MAD leveret direkte til døren over hele Danmark
  • Gå uden om kassekøen i Coops butikker med Scan & Betal
  • Følge CO2 aftrykket af deres indkøb via klimaknappen
  • Indsætte penge på en Primekonto og få bonus og streaming fordele
  • Få personlige relevante tilbud på dagligvarer
  • Modtage nyheder og tilbud sendt direkte fra den lokale butik
  • Få feeds med dagligvare historier og madinspiration
  • Opbevare digitale kvitteringer
  • Spille spil

”Med Coop Appen er det lykkes at skabe en ny kommunikationskanal til kunderne. Netop denne digitale transformation har kæder over det meste af verden brug for, fordi de oplever, at effekten af deres traditionelle markedsføring er faldende. Derfor er der så stor interesse for den løsning, vi har udviklet,” siger kommerciel direktør Anders Mittag.

”Vores applikationer er bygget på de seneste cloud-teknologier fra Microsoft, og platformen har derfor potentiale til at scalere til verdens største retailere”, siger teknologi-direktør Ole Buch.

Lobyco ledes af en direktion med Jan Madsen som adm. direktør, af kommerciel direktør Anders Mittag og af teknologi-direktør Ole Buch.

Yderligere information:

Ole Buch, CTO, Lobyco, 5383 1183

Adm. direktør Jan Madsen, Lobyco, 5159 3838

www.lobyco.com

Ledelsen af Lobyco, fv:

 

Teknologi-direktør Ole Buch: Tidligere digital direktør i Coop og erfaring som direktør og partner i digitale virksomheder, samt som konsulent i PA Consulting Group.

 

Kommerciel direktør Anders Mittag: Tidligere direktør for medlemsprogrammet og de digitale kanaler i Coop. Har desuden erfaring fra direktions- og kommercielle positioner i Post Nord, ISS Facility Services samt JohnsonDiversey og Unilver

 

Adm. direktør Jan Madsen: Koncerndirektør i Coop Danmark A/S med ansvar for digitale kanaler og forretningsudvikling. Har tidligere arbejdet for Carlsberg, Nestlé og McKinsey & Co.

Foto til fri brug: Henrik Frydkjær

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Hun skal stå i spidsen for varerne i Danmarks nye lavprissupermarked18.1.2021 08:02:53 CETPressemeddelelse

Jette Christiansen, 57 år, er ny sortimentschef for Coops lavpriskæder, Fakta og Coop 365. Hun har dyb erfaring fra en række ledende stillinger inden for toppen af dansk detailhandel. Gennem 25 år havde hun en lang række lederjobs i Magasin, fra 2007-2012 var hun ansvarlig for tekstil-indkøb i Coop som kategorigruppechef, og derefter har hun været hos Salling Group. ”Med Jette på holdet får vi leder med dyb kundeindsigt, en stærk fornemmelse for varetendenser og en sjælden erfaring i dansk detailhandel,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365 og Fakta. Fakta omfatter 360 butikker, mens Coop 365 består af foreløbig 16, som en test af et nyt koncept for fremtidens lavprissupermarked. De åbnede primært i anden halvdel af 2020, og i første halvdel af i år vil det antal blive øget, som følge de første positive kundereaktioner. Som sortimentschef får Jette Christiansen ansvaret for at udvikle et udvalg, der skal ramme den moderne, kvalitets- og prisbevidste kunde. Yderligere information

Irma kommet hjem til Kartoffelrækkerne15.1.2021 00:05:00 CETPressemeddelelse

Det har været et længe næret ønske hos såvel Irma som kunderne i Kartoffelrækkerne på Østerbro i København at få en Irma lige der. Lige før jul opstod muligheden, og på rekordtid er der opbygget en lille Irma på Øster Farimagsgade 28. Den slog i al stilfærdighed dørene op 7. januar, men er fra starten nærmest blevet løbet over ende. Nu er butikken blevet fyldt op igen og er klar med alle de klassiske Irma-varer i den 117 kvm. store butik. Det er den 8. butik, som Irma har på Østerbro. ”Irma og Østerbro har altid passet godt sammen, og intet sted i bydelen er der langt til den nærmeste butik. Alligevel har vi drømt om at få en butik ved Kartoffelrækkerne, og vi har gennem årene fået talrige opfordringer til at åbne der. Derfor er det dejligt at se, at kunderne har taget så godt imod os her,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma. Butikken ledes af Daniél Ingvardtsen, der også har ansvaret for to andre Irma-butikker i det centrale København, nemlig Irma i Illum (der i øjeblikket er

Irma fordobler salg af varer fra små leverandører5.1.2021 05:00:00 CETPressemeddelelse

Under Corona-krisen er de mindste producenter af både drikke- og fødevarer blevet hårdt ramt, da restauranter og cafeer blev lukket. Men i København har kunderne bakket dem kraftigt op. Således har Irma i to forskellige kampagner fordoblet salget af varer fra sine mindste leverandører. I foråret indledte kæden kampagnen #Tænksmåt, hvor man bl.a. lavede nogle hjælpepakker med varer fra en række af de små producenter. Dem blev der solgt over 700 af. I den anden Corona-bølge åbnede Irma Bar22, hvor man solgte drikkevarer fra producenter, der ikke længere havde salg til cafeer og restauranter. Det medførte også en stigning på 100 procent. En af dem, der har nydt godt af begge kampagner, er Bybi. "Bybi handler i stor grad om fællesskaber. Trods vi ikke har kunne afvikle events, markeder og invitere indenfor i Bybi, har vi alligevel mærket fællesskabsånden mere end nogensinde før. Vi vil gerne sige stor tak til Irma og Irmas kunder for at nyde honning og andre lækkerier fra Bybi. Kampagnerne

Digitale betalinger sætter rekord i Coop4.1.2021 05:50:00 CETPressemeddelelse

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt - det vil sige ved hjælp af Coop app’en på deres telefon. I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coop-butikkerne. Det er en stigning på 237 procent i forhold til 2019. ”2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark,” siger digital direktør i Coop, Morten Viktor. Det kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.000 butikker været muligt med Scan & Betal selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen. Det er øget med 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af i år. ”Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse en

Irma donerer julemad til udsatte københavnske familier23.12.2020 09:37:22 CETPressemeddelelse

For første gang har Irma indgået aftale med nonprofit organisationen Nordic Community, som skal sikre julemad til borgere i København, der selv har svært ved at få råd til det. Nordic Community henter mad i de Irmabutikker, der holder lukket i juledagene, og dermed har varer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter jul. ”I Nordic Community er vi rigtig glade for samarbejdet med Irma her i julen. Partnerskabet vil medføre en betydelig reduktion af madspildet fra Irmas butikker hen over juledagene, og maden vil blive fordelt blandt økonomisk trængte borgere rundt omkring i Storkøbenhavn. Samarbejdet omkring fødevarer er især vigtigt i denne tid, hvor pandemien har øget antallet af mennesker, der har brug for hjælp. Sammen kan vi styrke fællesskabet og en bæredygtig fremtid,” siger Saimon Skurichin, stifter og formand, Nordic Community Nordic Community er en nonprofit organisation, som har eksisteret i to år. Deres primære aktivitet er at afhente overskudsmad, som ellers v

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum