Coop skærper krav til legetøj

Coop strammer krav til sine danske legetøjsleverandører. Det betyder blandt andet varedeklaration på legetøj med kemisk indhold, samt øget kontrol og krav til dokumentation.

Coop har besluttet at indføre varedeklarationer på al legetøj, der indeholder kemi, som for eksempel sæbebobler, slime, og modellervoks. Dermed har Coop valgt at gå et skridt længere end lovgivningen, som er utilstrækkelig. De nye krav til leverandørerne træder i kraft i dag.

Coop køber det meste af sit legetøj af danske importører og grossister, der typisk får varerne produceret i Kina.

”Set i lyset af den seneste tids triste sager med legetøj med ulovligt indhold af skadelige kemiske stoffer, ønsker vi i højere grad at sikre os, at vores leverandører kun leverer legetøj, som er grundigt kontrolleret og analyseret, samt har den fornødne dokumentation,” siger kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop.

Coop udvider derfor stikprøvekontrolprogrammet på de danske leverandører og beder om fuld teknisk dokumentation på udvalgte produkter. Der er i dag ikke lovkrav om, at en importør af legetøj skal være i besiddelse af al dokumentation. Det er fuldt lovligt, at den dokumentation først fremsendes fra den kinesiske leverandør, hvis f.eks. en myndighed efterspørger denne.

Det mener Malene Teller Blume er en stor svaghed i lovgivningen: ”Det er meget vigtigt, at importørerne alligevel efterspørger og grundigt vurderer dokumentationen fra producenten på alt legetøj, før det sælges ind til Coops butikker”.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen har afvist at indføre regler om varedeklarationer på legetøj, og derfor går Coop nu enegang.

”Vi mener, at det gør en forskel at informere om hvilke kemiske stoffer et kemisk legetøj indeholder. Det vil skærpe fokus fra vores leverandører og vi kan også nemmere efterkontrollere. Desuden kan det guide de kunder, som ønsker at undgå specifikke stoffer” siger Malene Teller Blume.

Miljø og Fødevareministeren har i sidste uge meldt ud, at lovgivningen er strammet og det vil fra næste sommer få alvorlige sanktioner for importører, som sælger ulovligt legetøj.

Det hilser Coop velkomment, men det er ikke nok. For at opnå den ønskede effekt, skal markedskontrollen også intensiveres, således at de formentlig kun få ”brodne kar” hos importører og butikker, vil opleve seriøse sanktioner og bøder, siger Malene Teller Blume.

Coop orienterede leverandørerne om de nye krav i midten af oktober. De fleste har taget positivt imod tiltaget. Men er der leverandører, som ikke ønsker at være med på at øge informationsniveauet, så vil det betyde, at samarbejdet med Coop stopper.

Kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134

UNICEF og Irma gør Black Friday til Friday Donation20.11.2018 08:42Pressemeddelelse

Når de fleste på fredag den 23. november er optaget af Black Friday, går Irma den modsatte vej. Sammen med UNICEF har de skabt noget, der kan blive en ny tradition, Friday Donation. Her kan kunderne købe et postkort til 20 kr. De penge går ubeskåret til UNICEFS arbejde for verdens mest udsatte børn. ”Hver gang en af Irmas kunder vælger at donere, kan UNICEF sende otte poser livreddende jordnøddemos til nogle af verdens mest udsatte børn. Otte poser svarer til ca. 3 dages mad til et barn. Vi er taknemmelige for støtten, både fra en kæde som Irma, der har en lang tradition for at udvise ansvarlighed og fra Irmas kunder. Det er overskud, som gør en forskel”, siger Line Grove Hermansen, kommunikationsdirektør for UNICEF Danmark. ”I Irma har vi ikke noget mod, at andre kæder holder Black Friday, men det er langt fra den måde, vi arbejder på. Og det er langt fra den måde vores kunder værdsætter. Derfor er vi glade for at indgå dette samarbejde med UNICEF,” siger direktør Søren Steffensen, Ir

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00Pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.