Coop skærper krav til bæredygtig soja

Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt.

Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem.

Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter.

”Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja.

Kravet er, at både direkte soja (soja som ingrediens) og indirekte soja (soja som brug i foder) i Coops egne varemærker skal være certificeret efter international certificeringsorganisation som RTRS, Proterra eller lignende. Kravet dækker:

• Produkter med mere end 50 % animalsk oprindelse – herunder mejeri, æg, kød og fisk.
  • Produkter med mere end 5 % soja som ingrediens
  • Produkter hvor soja er den karakteristiske ingrediens – fx sojamælk.

I 2016 havde Coop et direkte og indirekte forbrug af soja på cirka 50.000 tons til produktion af varer i egne varemærker. Af disse sælges kun ca. 300 tons direkte til forbrugerne i sojabaserede varer, resten bruges til dyrefoder.

De skærpede krav til soja er en del af Coops kommende CSR-strategi, der offentliggøres i 2020.

Yderligere information: CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246

Folkeaktier skal skabe mere økologisk landbrug5.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Danskerne kan nu købe folkeaktier i landbrugsjord og dermed bidrage til, at mere dansk landbrugsjord bliver omlagt til økologi til gavn for natur, miljø, drikkevand, og klima. Det er Danmarks Økologiske Jordbrugsfond, der sælger Folkeaktier gennem crowdfunding for at skaffe kapital til opløb af mere landbrugsjord. Danmarks Økologiske Jordbrugsfond opkøber konventionelt drevet landbrug og lader yngre økologiske landmænd forpagte jorden. De skal omlægge til økologiske drift og arbejde med mere natur og co2-reducerende tiltag. Folkeaktien, der kan købes på Coops platform for Crowdfunding skal sikre endnu mere kapital til arbejdet med at opkøbe landbrugsjord og skabe en bæredygtig og økologisk drift. ”Danmarks Økologiske Jordbrugsfond har fået en forrygende start siden 2017 med stor opbakning og mange aktionærer. Med Folkeaktien giver vi mulighed for at endnu flere kan være med og bidrage til, at vi kan opkøbe endnu mere jord, som fremover vil blive dyrket økologisk,” siger Lars-Christian