Coop Danmark A/S

Coop skærper kamp mod madspild

Del

Siden 2013 har Coop hvert år skærpet kampen for at reducere madspild. Og nu har Coop tilsluttet sig ”Danmark mod madspild” og forpligtiger dermed sig selv til at reducere madspildet med yderligere 50 pct. inden 2030.

For at nå i mål, tager Coop flere midler i brug for, at det mad der ikke bliver solgt, kommer til glæde for flere.

Samarbejdet med Too Good To Go bliver markant udvidet fra knap 500 til ca. 900 butikker, når fakta-kæden om en måned kommer med i Too Good To Go-ordningen, hvor allerede mange Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Irma-butikker er med.

Coop var den første dagligvarekoncern i 2016 der tilsluttede ordningen og til dags dato er der allerede reddet over 1 million måltider via To Good To Go.

”De seneste syv år har forandret forbrugernes syn på madspild. Før 2013 drejede de fleste forbrugerhenvendelser sig om for gamle varer. Nu handler det om, at vi kasserer for meget,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

”Red Maden”-afdelinger, som er i de fleste Coop-butikker med varer, der bliver solgt til nedsat pris lige inden, de løber på datoen, er blevet et kæmpehit.

”Tidligere oplevede vi meget beskeden interesse for varer, der var ved at blive for gamle. Det er fuldstændig ændret. Forklaringen er formentlig den stærkt stigende klimabevidsthed hos kunderne, hvor vores målinger viser, at det nu er på Top 3 over de vigtigste emner for forbrugerne,” siger Signe Frese.

Over de seneste syv år har Coop taget en lang række andre initiativer for at reducere madspild:

  • Samarbejde med Stop Spild Lokalt, hvor der doneres mad, der var til overs i forbindelse med helligdage omkring jul og påske
  • Introduktion af mærkningen: ”bedst før/ofte god efter”
  • Forarbejdning af bananer der ikke er blevet solgt, til is.

”Men vi er langt fra i mål, og derfor kommer vi til at øge indsatsen yderligere de kommende år for at indfri målet om at reducere med 50 pct. i 2030. Men der er også brug for politisk opbakning, bl.a. i form af enklere regler, mere risikobaserede tilbagetrækninger og én fælles vejledning for donation af fødevarer,” siger Signe Frese, der også er formand for Udvalget for Madspild under Regeringens Klimapartnerskaber for detail.

Det er i dag den officielle Madspildsdag.

Yderligere information: CSR-direktør i Coop Signe D. Frese, 3091 9246

Vedhæftet til fri brug: Foto af Signe D. Frese, undersøgelse fra Coop Analyse fra auguist 2020 om forbrugernes holdning til bl.a. madspild

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye