Coop skærper kamp mod madspild
Siden 2013 har Coop hvert år skærpet kampen for at reducere madspild. Og nu har Coop tilsluttet sig ”Danmark mod madspild” og forpligtiger dermed sig selv til at reducere madspildet med yderligere 50 pct. inden 2030.
For at nå i mål, tager Coop flere midler i brug for, at det mad der ikke bliver solgt, kommer til glæde for flere.
Samarbejdet med Too Good To Go bliver markant udvidet fra knap 500 til ca. 900 butikker, når fakta-kæden om en måned kommer med i Too Good To Go-ordningen, hvor allerede mange Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Irma-butikker er med.
Coop var den første dagligvarekoncern i 2016 der tilsluttede ordningen og til dags dato er der allerede reddet over 1 million måltider via To Good To Go.
”De seneste syv år har forandret forbrugernes syn på madspild. Før 2013 drejede de fleste forbrugerhenvendelser sig om for gamle varer. Nu handler det om, at vi kasserer for meget,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
”Red Maden”-afdelinger, som er i de fleste Coop-butikker med varer, der bliver solgt til nedsat pris lige inden, de løber på datoen, er blevet et kæmpehit.
”Tidligere oplevede vi meget beskeden interesse for varer, der var ved at blive for gamle. Det er fuldstændig ændret. Forklaringen er formentlig den stærkt stigende klimabevidsthed hos kunderne, hvor vores målinger viser, at det nu er på Top 3 over de vigtigste emner for forbrugerne,” siger Signe Frese.
Over de seneste syv år har Coop taget en lang række andre initiativer for at reducere madspild:
- Samarbejde med Stop Spild Lokalt, hvor der doneres mad, der var til overs i forbindelse med helligdage omkring jul og påske
- Introduktion af mærkningen: ”bedst før/ofte god efter”
- Forarbejdning af bananer der ikke er blevet solgt, til is.
”Men vi er langt fra i mål, og derfor kommer vi til at øge indsatsen yderligere de kommende år for at indfri målet om at reducere med 50 pct. i 2030. Men der er også brug for politisk opbakning, bl.a. i form af enklere regler, mere risikobaserede tilbagetrækninger og én fælles vejledning for donation af fødevarer,” siger Signe Frese, der også er formand for Udvalget for Madspild under Regeringens Klimapartnerskaber for detail.
Det er i dag den officielle Madspildsdag.
Yderligere information: CSR-direktør i Coop Signe D. Frese, 3091 9246
Vedhæftet til fri brug: Foto af Signe D. Frese, undersøgelse fra Coop Analyse fra auguist 2020 om forbrugernes holdning til bl.a. madspild
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum