Coop skærper kamp mod madspild
Siden 2013 har Coop hvert år skærpet kampen for at reducere madspild. Og nu har Coop tilsluttet sig ”Danmark mod madspild” og forpligtiger dermed sig selv til at reducere madspildet med yderligere 50 pct. inden 2030.
For at nå i mål, tager Coop flere midler i brug for, at det mad der ikke bliver solgt, kommer til glæde for flere.
Samarbejdet med Too Good To Go bliver markant udvidet fra knap 500 til ca. 900 butikker, når fakta-kæden om en måned kommer med i Too Good To Go-ordningen, hvor allerede mange Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Irma-butikker er med.
Coop var den første dagligvarekoncern i 2016 der tilsluttede ordningen og til dags dato er der allerede reddet over 1 million måltider via To Good To Go.
”De seneste syv år har forandret forbrugernes syn på madspild. Før 2013 drejede de fleste forbrugerhenvendelser sig om for gamle varer. Nu handler det om, at vi kasserer for meget,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
”Red Maden”-afdelinger, som er i de fleste Coop-butikker med varer, der bliver solgt til nedsat pris lige inden, de løber på datoen, er blevet et kæmpehit.
”Tidligere oplevede vi meget beskeden interesse for varer, der var ved at blive for gamle. Det er fuldstændig ændret. Forklaringen er formentlig den stærkt stigende klimabevidsthed hos kunderne, hvor vores målinger viser, at det nu er på Top 3 over de vigtigste emner for forbrugerne,” siger Signe Frese.
Over de seneste syv år har Coop taget en lang række andre initiativer for at reducere madspild:
- Samarbejde med Stop Spild Lokalt, hvor der doneres mad, der var til overs i forbindelse med helligdage omkring jul og påske
- Introduktion af mærkningen: ”bedst før/ofte god efter”
- Forarbejdning af bananer der ikke er blevet solgt, til is.
”Men vi er langt fra i mål, og derfor kommer vi til at øge indsatsen yderligere de kommende år for at indfri målet om at reducere med 50 pct. i 2030. Men der er også brug for politisk opbakning, bl.a. i form af enklere regler, mere risikobaserede tilbagetrækninger og én fælles vejledning for donation af fødevarer,” siger Signe Frese, der også er formand for Udvalget for Madspild under Regeringens Klimapartnerskaber for detail.
Det er i dag den officielle Madspildsdag.
Yderligere information: CSR-direktør i Coop Signe D. Frese, 3091 9246
Vedhæftet til fri brug: Foto af Signe D. Frese, undersøgelse fra Coop Analyse fra auguist 2020 om forbrugernes holdning til bl.a. madspild
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Slut med usikkerheden: Ny modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer hver gang i Coops butikker1.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49.
Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop tager endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton plast.
Coop lancerer Irma-kollektion af boligtekstiler10.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nostalgi er navnet på den nye kollektion, der er skabt i krydsfeltet mellem tradition og innovation.
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
