Coop skaber internationalt kaffebrand

En ny kaffe af ekstra høj kvalitet, produceret med stort ansvarlighedsaspekt har givet ordrer til Coops afrikanske risteri fra bl.a. USA, Kina og Holland.

En helt ny special-kaffe udviklet på Coops kafferisteri i Kenya, African Coffee Roasters, har fra starten fået et internationalt gennembrud.

The Big Five er navnet på kaffen, som netop er kommet på hylderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Coop.dk MAD. Allerede nu er der indgået aftaler om salg i Kina, USA, Holland, Finland og Sverige.

Der er tale fem forskellige varianter fra de fem førende kaffeproducerende lande i Afrika: Kenya, Etiopien, Uganda, Rwanda og Demokratiske Republik Congo. Fra hvert land er udvalgt det bedste cooperativ. Og fra dem er udvalgt de fem procent bedste bønner. (Baseret på de høje krav fra the Specialty Coffee Association of Europe and America (SCAE/SCAA).)

Udvælgelsen er foretaget af Stephen Vick, der er anerkendt som en af verdens førende kaffe-eksperter, medlem af bestyrelsen i SCAAs bæredygtighedsråd og dommer i internationale kaffe-smagninger. Resultatet er kaffe på verdensklasse-niveau.

”Årsagen til den meget store internationale interesse er dels den ekstremt høje kvalitet, dels ansvarlighedsaspektet. For kaffen sætter ikke alene nye standarder for selve kvaliteten, den sætter også en ny standard for udviklingsarbejde i Afrika,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop og African Coffee Roasters.

De 5 konkrete forbedringer for kaffebønderne, der leverer bønner til The Big Five, er: I Kenya forbedres dyrkningsmetoder, så bønderne tre-dobler deres indtægt, i Uganda sikres kvinders ejerrettigheder til land, i Ethiopien sikres bøndernes børn en uddannelse, i Rwanda sikres landets en eksportindtægt efter borgerkrig og i Congo sikres bønderne en indtægt, der kan forhindre krybskytteri på den truede bjerggorilla.

Coop etablerede i 2016 African Coffee Roasters med det formål at sikre de afrikanske kaffebønder bedre priser ved at springe mellemhandlere over. Og skaffe bedre kaffe med sikkerhed for en fair betaling til de afrikanske producenter.

African Coffee Roasters producerer i forvejen Cirkel Kaffe til Coop i Danmark.

Yderligere information: Kategorigruppechef Brian Karstens, Coop, 5221 4244

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

Thise Mejeri fylder 30 – og fejrer sølvbryllup med Coop6.8.2018 12:15pressemeddelelse