Coop skaber internationalt kaffebrand

En ny kaffe af ekstra høj kvalitet, produceret med stort ansvarlighedsaspekt har givet ordrer til Coops afrikanske risteri fra bl.a. USA, Kina og Holland.

En helt ny special-kaffe udviklet på Coops kafferisteri i Kenya, African Coffee Roasters, har fra starten fået et internationalt gennembrud.

The Big Five er navnet på kaffen, som netop er kommet på hylderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Coop.dk MAD. Allerede nu er der indgået aftaler om salg i Kina, USA, Holland, Finland og Sverige.

Der er tale fem forskellige varianter fra de fem førende kaffeproducerende lande i Afrika: Kenya, Etiopien, Uganda, Rwanda og Demokratiske Republik Congo. Fra hvert land er udvalgt det bedste cooperativ. Og fra dem er udvalgt de fem procent bedste bønner. (Baseret på de høje krav fra the Specialty Coffee Association of Europe and America (SCAE/SCAA).)

Udvælgelsen er foretaget af Stephen Vick, der er anerkendt som en af verdens førende kaffe-eksperter, medlem af bestyrelsen i SCAAs bæredygtighedsråd og dommer i internationale kaffe-smagninger. Resultatet er kaffe på verdensklasse-niveau.

”Årsagen til den meget store internationale interesse er dels den ekstremt høje kvalitet, dels ansvarlighedsaspektet. For kaffen sætter ikke alene nye standarder for selve kvaliteten, den sætter også en ny standard for udviklingsarbejde i Afrika,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop og African Coffee Roasters.

De 5 konkrete forbedringer for kaffebønderne, der leverer bønner til The Big Five, er: I Kenya forbedres dyrkningsmetoder, så bønderne tre-dobler deres indtægt, i Uganda sikres kvinders ejerrettigheder til land, i Ethiopien sikres bøndernes børn en uddannelse, i Rwanda sikres landets en eksportindtægt efter borgerkrig og i Congo sikres bønderne en indtægt, der kan forhindre krybskytteri på den truede bjerggorilla.

Coop etablerede i 2016 African Coffee Roasters med det formål at sikre de afrikanske kaffebønder bedre priser ved at springe mellemhandlere over. Og skaffe bedre kaffe med sikkerhed for en fair betaling til de afrikanske producenter.

African Coffee Roasters producerer i forvejen Cirkel Kaffe til Coop i Danmark.

Yderligere information: Kategorigruppechef Brian Karstens, Coop, 5221 4244

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse