Coop skaber internationalt kaffebrand

En ny kaffe af ekstra høj kvalitet, produceret med stort ansvarlighedsaspekt har givet ordrer til Coops afrikanske risteri fra bl.a. USA, Kina og Holland.

En helt ny special-kaffe udviklet på Coops kafferisteri i Kenya, African Coffee Roasters, har fra starten fået et internationalt gennembrud.

The Big Five er navnet på kaffen, som netop er kommet på hylderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Coop.dk MAD. Allerede nu er der indgået aftaler om salg i Kina, USA, Holland, Finland og Sverige.

Der er tale fem forskellige varianter fra de fem førende kaffeproducerende lande i Afrika: Kenya, Etiopien, Uganda, Rwanda og Demokratiske Republik Congo. Fra hvert land er udvalgt det bedste cooperativ. Og fra dem er udvalgt de fem procent bedste bønner. (Baseret på de høje krav fra the Specialty Coffee Association of Europe and America (SCAE/SCAA).)

Udvælgelsen er foretaget af Stephen Vick, der er anerkendt som en af verdens førende kaffe-eksperter, medlem af bestyrelsen i SCAAs bæredygtighedsråd og dommer i internationale kaffe-smagninger. Resultatet er kaffe på verdensklasse-niveau.

”Årsagen til den meget store internationale interesse er dels den ekstremt høje kvalitet, dels ansvarlighedsaspektet. For kaffen sætter ikke alene nye standarder for selve kvaliteten, den sætter også en ny standard for udviklingsarbejde i Afrika,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop og African Coffee Roasters.

De 5 konkrete forbedringer for kaffebønderne, der leverer bønner til The Big Five, er: I Kenya forbedres dyrkningsmetoder, så bønderne tre-dobler deres indtægt, i Uganda sikres kvinders ejerrettigheder til land, i Ethiopien sikres bøndernes børn en uddannelse, i Rwanda sikres landets en eksportindtægt efter borgerkrig og i Congo sikres bønderne en indtægt, der kan forhindre krybskytteri på den truede bjerggorilla.

Coop etablerede i 2016 African Coffee Roasters med det formål at sikre de afrikanske kaffebønder bedre priser ved at springe mellemhandlere over. Og skaffe bedre kaffe med sikkerhed for en fair betaling til de afrikanske producenter.

African Coffee Roasters producerer i forvejen Cirkel Kaffe til Coop i Danmark.

Yderligere information: Kategorigruppechef Brian Karstens, Coop, 5221 4244

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn12.6.2019 13:30:45 CESTPressemeddelelse

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet. ”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander. På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. D