Coop skaber internationalt kaffebrand

En ny kaffe af ekstra høj kvalitet, produceret med stort ansvarlighedsaspekt har givet ordrer til Coops afrikanske risteri fra bl.a. USA, Kina og Holland.

En helt ny special-kaffe udviklet på Coops kafferisteri i Kenya, African Coffee Roasters, har fra starten fået et internationalt gennembrud.

The Big Five er navnet på kaffen, som netop er kommet på hylderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Coop.dk MAD. Allerede nu er der indgået aftaler om salg i Kina, USA, Holland, Finland og Sverige.

Der er tale fem forskellige varianter fra de fem førende kaffeproducerende lande i Afrika: Kenya, Etiopien, Uganda, Rwanda og Demokratiske Republik Congo. Fra hvert land er udvalgt det bedste cooperativ. Og fra dem er udvalgt de fem procent bedste bønner. (Baseret på de høje krav fra the Specialty Coffee Association of Europe and America (SCAE/SCAA).)

Udvælgelsen er foretaget af Stephen Vick, der er anerkendt som en af verdens førende kaffe-eksperter, medlem af bestyrelsen i SCAAs bæredygtighedsråd og dommer i internationale kaffe-smagninger. Resultatet er kaffe på verdensklasse-niveau.

”Årsagen til den meget store internationale interesse er dels den ekstremt høje kvalitet, dels ansvarlighedsaspektet. For kaffen sætter ikke alene nye standarder for selve kvaliteten, den sætter også en ny standard for udviklingsarbejde i Afrika,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop og African Coffee Roasters.

De 5 konkrete forbedringer for kaffebønderne, der leverer bønner til The Big Five, er: I Kenya forbedres dyrkningsmetoder, så bønderne tre-dobler deres indtægt, i Uganda sikres kvinders ejerrettigheder til land, i Ethiopien sikres bøndernes børn en uddannelse, i Rwanda sikres landets en eksportindtægt efter borgerkrig og i Congo sikres bønderne en indtægt, der kan forhindre krybskytteri på den truede bjerggorilla.

Coop etablerede i 2016 African Coffee Roasters med det formål at sikre de afrikanske kaffebønder bedre priser ved at springe mellemhandlere over. Og skaffe bedre kaffe med sikkerhed for en fair betaling til de afrikanske producenter.

African Coffee Roasters producerer i forvejen Cirkel Kaffe til Coop i Danmark.

Yderligere information: Kategorigruppechef Brian Karstens, Coop, 5221 4244

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f

Kvickly og APOTEKEREN A.m.b.a. indgår aftale om samarbejde8.10.2018 08:00pressemeddelelse