Coop satser på frisk brød og kager

Coops bagerkoncept BrødCooperativet skal rulles ud til endnu flere butikker, derfor bliver fællesbageriet udvidet og suppleres med et konditori

Danskerne vil have frisk brød. Det smager af mere og det holder længere. Derfor gør Coop nu klar til at rulle BrødCooperativet ud til endnu flere butikker. Samtidig udbygges fællesbageriet i Brøndby vest for København, således at kapaciteten tredobles inden udgangen af maj næste år. Desuden tilføjes et konditori, der skal sikre lækre kager til butikkerne.

”Gennem de seneste fire år har vi etableret Danmarks største kæde af bagerbutikker under navnet BrødCooperativet, som vi nu har ca. 130 afdelinger af. Målet har været at gøre frisk brød til gængeligt for alle – til overkommelige priser. Det er lykkes over al forventning,” siger koncerndirektør Per Thau, Coop.

Fællesbageriet er et supplement til Coops dygtige butiksbagere og betyder, at de butikker, der ikke selv har bageri – eller får brød fra nærliggende bageri i en større Coop-butik – får friskbagt brød og kager leveret hver dag umiddelbart inden åbningstid.

Efterspørgslen fra butikkerne er stigende og særligt udrulningen af Coop 365 discount øger behovet for yderligere kapacitet på fællesbageriet, der i dag forsyner knapt 60 butikker på Sjælland, fortæller chef for BrødCooperativet Michael Krall Poulsen.

”For kunderne betyder fællesbageriet først og fremmest bedre brød og kager til priser alle har råd til. Stordriften giver mulighed for et større udvalg og optimal kvalitet og fødevaresikkerhed,” siger Michael Krall Poulsen.

Det er DS Flexhal A/S, der skal stå for udvidelsen af fællesbageriet til nu godt 4000 kvadratmeter efter at de sidste år byggede den første hal på 1400 kvm.

”Allerede under det første byggeri fik vi etableret et rigtig godt samarbejde. Vi er stolte over, at Coop Danmark har valgt DS Flexhal igen, når udvidelsen skal opføres”, fortæller Kasper Thogo Ramsing, entrepriseleder fra DS Flexhal, der glæder sig til at komme i gang med byggeriet.

Coop Kommunikation: 30919266

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde