Coop satser på el-lastbil

Dieseldrevene lastbiler skal skiftes ud med et bæredygtigt alternativ. Men omstillingen går ikke hurtigt nok, mener Coop, der nu har købt sin første el-lastbil.

Coop har købt Danmarks første eldrevne lastbil til tung godstransport. Der er tale om en 18 pallers forvogn med køl, som skal levere varer til butikker i Københavnsområdet. Den kan køre 140 kilometer på en opladning, og det tager cirka én time at lade den op.

Hidtil har det ikke været muligt at drive de tunge godslastbiler på ren strøm, men det er en vej, der skal udforskes nu, siger logistikdirektør i Coop Nicolaj Boysen.

”Vi er i gang med at sætte solceller på tagene af vores butikker og lager, og den strøm, som solen forærer os, skal både bruges til belysningen, varmepumper og nu tester vi den også på tung trafik,” siger Nicolaj Boysen.

Coop har valgt selv at købe lastbilen, der leveres af Scania til efteråret, og så stille den til rådighed for transportørerne.

”Den grønne omstilling går for langsomt inden for transportsektoren, så nu har vi valgt selv at gå forrest for at vise, at det kan lade sig gøre og for at sætte skub i udviklingen, siger Nicolaj Boysen.

Med 140 kilometer i batteriet kan lastbilen dække københavnsområdet, og den nye el-lastbil bliver en klar fordel for de beboere, der bor i lejlighederne ovenpå butikkerne, fortæller direktør for transport og indkøb i Coop Logistik, Jakob Birk.

”Lastbiler, der kører på el, larmer ikke. Så de tidligere morgenleveringer, hvor man i dag er nødt til at have motoren kørende for at kunne betjene liften, vil kunne gennemføres uden at støje så meget og uden at udlede diselpartikler,” siger Jakob Birk.

Med den 100 pct. eldrevne lastbil har Coop taget et nyt skridt ind i en elektrificering af transporten af gods. Hvis testen går som forventet, er der i 2021 planer om levering af yderligere fem-syv eldrevne lastbiler, fortæller salgschef ved Scania i Denmark Michael Rasmussen.

”Scania og Coop har samme mål i forhold til den grønne omstilling, og vi ser frem til at tage flere skridt ind i den nye elektriske verden sammen med Coop,” siger Michael Rasmussen.

Den nye el-lastbil er en del af Coops klimastrategi, hvor målet er blive klimapositive 2030.

Logistikdirektør Coop, Nicolaj Boysen: 5159 3234
Salgsdirektør Scania lastbiler, Anton Freiesleben: 2551 8049
Kommunikations- og analysechef Coop, Lars Aarup: 30919266

Coop vinder igen kopisag26.10.2020 11:30:00 CETPressemeddelelse