Coop Danmark A/S

Coop sætter kurs mod mere bæredygtigt byggeri af butikker

Del

Coop vil reducere sit CO2-forbrug i nybyggeri og ombygninger, så alle nye Coop365 og SuperBrugsen-butikker kan opnå bæredygtighedscertifikat efter DGNB-ordningen.

Når dagligvarekoncernen Coop opfører eller ombygger butikker, skal der være et større fokus på at reducere CO2-aftrykket. Derfor har Coop Ejendomme i et nyt byggeprogram nu oplistet en lang række krav til byggeriet af butikker i kæderne SuperBrugsen og Coop365.

”Coop har et mål at være klimapositiv i 2030, og vi arbejder allerede aktivt på mange fronter med at nedbringe CO2-aftrykket. Det skal vi selvfølgelig også, når vi bygger nyt eller bygger om. Byggebranchen udleder rigtig meget CO2, og med vores nye byggeprogrammer skærper vi nu kravene til os selv og vores samarbejdspartnere for at blive mere bæredygtige,” siger Flemming Møller Hansen, direktør i Coop Ejendomme.

Et af Coop Ejendommes krav er, at alle nye butikker skal kunne bæredygtighedscertificeres efter DGNB-ordningen – et internationalt system til at evaluere, hvor bæredygtigt et byggeri er. Derudover skal alle anvendte komponenter kunne genanvendes og være fri for PVC, materialer og affald skal ikke transporteres længere end nødvendigt og alt byggeaffald og overskydende materialer skal sorteres med henblik på genanvendelse. Alle butikker bliver også energioptimeret og fri for skadelige klimagasser i køleanlæg, og nye Coop365-butikker og SuperBrugsen-butikker opføres fx i en kombination af træ og murværk på facaderne, der sikrer minimalt vedligehold.

Derudover vil Coop etablere folkeskov i et areal tilsvarende det areal, der opnås byggetilladelse til, på et udvalgt sted i den aktuelle kommune eller i en af Coops eksisterende folkeskove.

”Vi har besluttet at være på forkant med de kommende CO2-krav, som vil blive stillet til nybyggeri i fremtiden. Derfor har vi udviklet et byggekoncept til begge butikskæder, hvor vi lægger vægt på et bæredygtigt byggeri med lavt klimaaftryk og gode løsninger, der skaber rammerne for det gode kundemøde,” siger Flemming Møller Hansen.

En aftale i Folketinget betyder, at der fra 2023 indføres CO2-krav til nybyggeri, der er større end 1.000 kvadratmeter, og fra 2025 stilles der CO2-krav til nybyggeri generelt.

Den første bæredygtighedscertificerede butik i Coops nye dagligvarekæde Coop365 kommer til at ligge i Glostrup vest for København, hvor byggeriet skal opnå certifikatet DGNB Guld. Her får butikken fx grønt tag, træfacader, varmegenvinding fra køleanlægget, biodiversitet i beplantning omkring bygningen, lokale regnvandsløsninger og ladestandere til elbiler. Også Coops store projekt Coop Byen, der skal bestå af 1.800 svanemærkede boliger og grønt byområde rundt om hovedsædet i Albertslund, skal opnå DGNB Guld.

Siden 2018 har Coop reduceret C02-udledningen fra driftsaktiviteter med 32 procent. Målet er, at udledningen er reduceret med 75 procent i 2025. I 2030 skal driften være klimapositiv.

Kontakter

Byggeteknisk chef Jesper Thorsgaard, 5162 4908

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Kvaliteten vandt til jul20.1.2022 11:18:29 CET | Pressemeddelelse

Mens en række kæder solgte flæskesteg til historisk lave priser til jul, gik Irma den stik modsatte vej og satsede på kvalitet. Irmas slagtilbud var en økologisk flæskesteg af Poppelgris til 59,95 kr. pr ½ kilo. Resultat: En stigning i antal solgte med 20 procent i forhold til december 2020. En økologisk ribbensteg blev der solgt 50 procent flere af. Det var også muligt at købe en konventionel flæskesteg i Irma. Den blev der solgt 11 procent færre af i forhold til året før. Og det samlede salg af den var beskedent. ”Vi må dermed konstatere, at kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden sejrer i Irma. En tendens vi også har set på vores andre kvalitets- julevarer som for eksempel Irmas økologiske risengrød og Irmas økologiske æbleskiver, selv når vi sammenligner med rekordåret 2020. Så der er ingen tvivl om, at det er vores satsning på kvalitet, som var medvirkende til, at vi fik vores bedste julehandel nogensinde,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma. Salget af økologiske æbleskiver v

Irma-kunder sætter rekord: Over to millioner kr. til Mødrehjælpen19.1.2022 11:30:00 CET | Pressemeddelelse

I alt 2.290.000 kr. har kunderne i Irma støttet Mødrehjælpen med i 2021. Det er en stigning på 11 procent i forhold til året før. Dermed er støtten mere end fordoblet over de seneste tre år. Det betyder, at 688 familier, der lever under økonomisk vanskelige forhold, har fået julehjælp i kraft af donationer fra Irmas kunder. Dertil kommer ca. 1300 familier der har fået rådgivning. Irma har gennem en årrække samarbejdet med Mødrehjælpen, hvor kæden har gennemført forskellige aktiviteter til fordel for organisationens vigtige arbejde for udsatte familier. De største indtægtskilder er pantautomaterne, hvor kunderne kan vælge at donere deres pant til Mødrehjælpen, og ikke mindst kunstplakater skabt specielt til formålet af en række af tidens førende kunstnere: Idaholm, Kunstsalonen, Martin Jørgensen , Line Jensen, HuskMitNavn ogMormor. De har alle gerne ville støtte mennesker, hvor livet har taget en drejning og givet særlige udfordringer. ”Irmas kunder vil gerne hjælpe medborgere, der har

Coop laver intern ledelsesrokade14.1.2022 12:10:00 CET | Pressemeddelelse

Coop gennemfører en række ændringer i sin koncernledelse i forbindelse med sin strategi om at blive Danmarks mest kundeorienterede dagligvarevirksomhed. Målet er enklere og mere effektive beslutningsgange, tættere på butikker og kunder. Kommerciel direktør i Coop, Kenneth Pedersen, bliver ny kædedirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen Kæden har ambitiøse vækstmål for de kommende fem år. For at nå det skal beslutningerne tages så tæt på kunderne som muligt. Ledelsen af SuperBrugsen får derfor fremover det fulde ansvar for kundetilfredsheden, den kommercielle udvikling samt for udviklingen af deres eget brand. ”Med Kenneth Pedersen får vi en af de mest erfarne detailhandlere i Danmark tilbage i spidsen for vores største kæde. Kenneth har haft en mere end 25 år lang karriere i Coop og nyder stor respekt i hele Coop-familien,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen. Som følge af denne organisationsændring fratræder kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring. Og jobbet

Amerikanske kæder vil lære af dansk IT-selskab13.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops teknologiselskab, Lobyco, skal tale på verdens største detailhandelskonference, NRF 2022, i New York City. 16. januar vil selskabets adm. direktør Jan Madsen i Javits Center på Manhattan fortælle om den digitale transformation, som Coop i Danmark har været igennem samt dele ud af Lobycos internationale erfaringer med digitale loyalitetsprogrammer. Centralt her er udviklingen af Coop appen, der er blevet den digitale kommunikationskanal mellem virksomheden og dens 1,9 million medlemmer samt øvrige kunder. ”Digital transformation handler ofte om e-handel, men en McKinsey-undersøgelse viser at 2/3 af alle amerikanere er utilfredse med de loyalitetsprogrammer, de er medlemmer af. Med det rette program og digitale værktøjer kan loyaliteten øges betydeligt. Det har vi vist i Danmark, og det har siden skabt den store interesse fra kæder fra hele verden. Og nu oplever vi kolossal interesse efter den ”vindende formel”, udtaler Jan Madsen. Lobyco blev stiftet 1. september 2020 og har siden

Irma klar med billig økologi hver søndag til københavnerne12.1.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Irma vil være den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. For at nå det vil der komme flere nye varer, mere markedsføring – og som det første her og nu: Billigere varer. Med 20 procent rabat på alle 2.400 forskellige økologiske varer hver søndag i januar tester Irma, hvor meget så stor en rabat vil rykke på københavnernes lyst til at købe mere økologi. ”Det er en stor investering for os, fordi det omfatter 1/3 del af vores samlede omsætning. Men vi kommer til at vise mange konkrete tiltag som dette for at dokumentere, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være verdens første supermarkedskæde, hvor økologien står for over halvdelen af salget,” siger marketingchef Lise Hørdam, Irma. I dag er 33 procent af alle de fødevarer, Irma sælger, økologiske mod landsgennemsnittet, der er under det halve, ca. 15 procent. En del af forklaringen på Irmas store økologi-salg er det store udvalg. Det er ca. fire gang så stort som i de største discoun

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum