Coop sætter kurs mod mere bæredygtigt byggeri af butikker

Coop vil reducere sit CO2-forbrug i nybyggeri og ombygninger, så alle nye Coop365 og SuperBrugsen-butikker kan opnå bæredygtighedscertifikat efter DGNB-ordningen.

Når dagligvarekoncernen Coop opfører eller ombygger butikker, skal der være et større fokus på at reducere CO2-aftrykket. Derfor har Coop Ejendomme i et nyt byggeprogram nu oplistet en lang række krav til byggeriet af butikker i kæderne SuperBrugsen og Coop365.

”Coop har et mål at være klimapositiv i 2030, og vi arbejder allerede aktivt på mange fronter med at nedbringe CO2-aftrykket. Det skal vi selvfølgelig også, når vi bygger nyt eller bygger om. Byggebranchen udleder rigtig meget CO2, og med vores nye byggeprogrammer skærper vi nu kravene til os selv og vores samarbejdspartnere for at blive mere bæredygtige,” siger Flemming Møller Hansen, direktør i Coop Ejendomme.

Et af Coop Ejendommes krav er, at alle nye butikker skal kunne bæredygtighedscertificeres efter DGNB-ordningen – et internationalt system til at evaluere, hvor bæredygtigt et byggeri er. Derudover skal alle anvendte komponenter kunne genanvendes og være fri for PVC, materialer og affald skal ikke transporteres længere end nødvendigt og alt byggeaffald og overskydende materialer skal sorteres med henblik på genanvendelse. Alle butikker bliver også energioptimeret og fri for skadelige klimagasser i køleanlæg, og nye Coop365-butikker og SuperBrugsen-butikker opføres fx i en kombination af træ og murværk på facaderne, der sikrer minimalt vedligehold.

Derudover vil Coop etablere folkeskov i et areal tilsvarende det areal, der opnås byggetilladelse til, på et udvalgt sted i den aktuelle kommune eller i en af Coops eksisterende folkeskove.

”Vi har besluttet at være på forkant med de kommende CO2-krav, som vil blive stillet til nybyggeri i fremtiden. Derfor har vi udviklet et byggekoncept til begge butikskæder, hvor vi lægger vægt på et bæredygtigt byggeri med lavt klimaaftryk og gode løsninger, der skaber rammerne for det gode kundemøde,” siger Flemming Møller Hansen.

En aftale i Folketinget betyder, at der fra 2023 indføres CO2-krav til nybyggeri, der er større end 1.000 kvadratmeter, og fra 2025 stilles der CO2-krav til nybyggeri generelt.

Den første bæredygtighedscertificerede butik i Coops nye dagligvarekæde Coop365 kommer til at ligge i Glostrup vest for København, hvor byggeriet skal opnå certifikatet DGNB Guld. Her får butikken fx grønt tag, træfacader, varmegenvinding fra køleanlægget, biodiversitet i beplantning omkring bygningen, lokale regnvandsløsninger og ladestandere til elbiler. Også Coops store projekt Coop Byen, der skal bestå af 1.800 svanemærkede boliger og grønt byområde rundt om hovedsædet i Albertslund, skal opnå DGNB Guld.

Siden 2018 har Coop reduceret C02-udledningen fra driftsaktiviteter med 32 procent. Målet er, at udledningen er reduceret med 75 procent i 2025. I 2030 skal driften være klimapositiv.

Byggeteknisk chef Jesper Thorsgaard, 5162 4908

Coop laver intern ledelsesrokade14.1.2022 12:10:00 CET | Pressemeddelelse

Coop gennemfører en række ændringer i sin koncernledelse i forbindelse med sin strategi om at blive Danmarks mest kundeorienterede dagligvarevirksomhed. Målet er enklere og mere effektive beslutningsgange, tættere på butikker og kunder. Kommerciel direktør i Coop, Kenneth Pedersen, bliver ny kædedirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen Kæden har ambitiøse vækstmål for de kommende fem år. For at nå det skal beslutningerne tages så tæt på kunderne som muligt. Ledelsen af SuperBrugsen får derfor fremover det fulde ansvar for kundetilfredsheden, den kommercielle udvikling samt for udviklingen af deres eget brand. ”Med Kenneth Pedersen får vi en af de mest erfarne detailhandlere i Danmark tilbage i spidsen for vores største kæde. Kenneth har haft en mere end 25 år lang karriere i Coop og nyder stor respekt i hele Coop-familien,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen. Som følge af denne organisationsændring fratræder kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring. Og jobbet

Amerikanske kæder vil lære af dansk IT-selskab13.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse