Coop: Regeringens støtte til lokalsamfund kan redde butikker

Som led i regeringens landdistriktspakke, er der afsat 18 mio. kr. til borgerdrevne butikker.

Det får opbakning fra Coop. Med ca. 300 nærbutikker er Coop en af de virksomheder i Danmark med mest lokal tilstedeværelse

”Coops butikker ude i de lokale samfund er jo allerede ejet af medlemmerne.

Coop har lige fra starten for 155 år siden været en borgerdrevet butik og virksomhed. Det er vi stadig. Men der er mange steder, hvor den sidste butik har det svært, og støtte til disse, kan være med til at sikre den livsnerve, butikkerne er i disse lokalsamfund,” siger bestyrelsesformand for Coop, Lasse Bolander.

Coop er i forvejen i fuld gang med en række aktiviteter, bl.a. crowdfunding, der skal hjælpe de mindste butikker. Coop er i gang med at udvikle et helt nyt koncept, som er målrettet mod at sikre driften i de mindste butikker og nye områder, hvor der er mulighed for at drive mindre butikker.

” Vi glæder os over at regeringen ser de samme ting som os, nemlig at de små landdistrikter har behov for en hjælpende hånd. Vi arbejder hver dag i Dagli’Brugsen i disse samfund og ser frem til i endnu højere grad at kunne støtte op om fællesskabet. For der er desværre et antal byer, som er i fare for at miste deres sidste butik, hvis ikke der gøres noget ekstraordinært. Her er mobilisering af borgerne, og offentlig støtte til udvikling af butikkerne nogle af mulighederne,” siger kædedirektør Maria Beck-Tange, Dagli´Brugsen

Coop har de seneste år haft held til at gennemføre en række succesfulde crowdfunding-projekter, hvor borgerne via Coop Crowdfunding har etableret lokale butikker.

Eksempler på det er i Skuldelev og Sorring, hvor der blev rejst 4,8 millioner kr. af de lokale borgere. Yderligere fem projekter er på vej, heraf 3-4 i år.

Yderligere information: Kædedirektør Maria Beck-Tange, 28 11 74 56

Irma inviterer kunder med i jagt på nye varer14.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nye varer, der i dag ikke findes i nogen anden supermarkedskæde. Det er målet for nyt, innovativt fremstød i Irma, der begynder i dag. Under overskriften ”Irma elsker madiværksættere” går et Irma et gear op og sætter en ny standard for produktudvikling i den danske fødevareverden. For som en del af et fremstød for Danmarks mindste producenter, indleder Irma sammen med sine kunder jagten på helt nye varer. Her opfordres kunder til at tippe Irma om små producenter, de kender, og varer, de godt kunne tænke sig at finde på Irmas hylder. ”Irma har altid været på de smås side i form af de mindste producenter og de største ildsjæle, der brænder for at udvikle nye og bedre smagsoplevelser,” siger Irmas direktør, Charlotte Norby. ”Når vi skruer så kraftigt op for indsatsen, skyldes det tre ændringer i vores branche: Kundernes interesse for mere unikke produkter og større smagsoplevelser er vokset de seneste år, under Corona nærmest eksplosivt Nye producenter pibler frem. Der har næppe nogensind

Tilbagekald af Lille Bjørn Mortadella pølse3.6.2021 13:31:07 CEST | Pressemeddelelse

Produkt: Lille Bjørn Mortadella pølse Bedst før: Alle holdbarhedsdatoer til og med 05.07.2021 Stregkode: 4006229002630 Solgt i: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Coop 365 Leverandør: The Family Butchers Germany GmbH Virksomhed, der tilbagekalder: Coop Danmark A/S Årsag: Der er risiko for metalstøv i produktet. Risiko: Mistanke om metalstøv udgør en forbruger risiko. Råd til forbrugerne: Skulle du have varen opbevaret, kan varen leveres tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den.