Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020.

Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid.

Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere).

”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet.

De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er:

• Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning
  • Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001)
  • Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker
  • Central tilstands kontrol og styring, der overvåger fx køl i butikkerne
  • Varmepumper installeret til erstatning af oliefyr
  • De første solceller monteret - flere på vej

Men selv om målet for energiplanen er nået, stopper arbejdet ikke her.

”Vores næste store projekt i en grøn omstilling af vores energiforbrug, er installering af solcelleanlæg på både butikker og lagre. Vi har gennemført det på de første 7 butikker. Inden længe forventer vi at gøre det på vores første lager. Målet er at installere solcelleanlæg, der producerer et forbrug, som svarer til det forbrug varmepumperne bruger”, siger Lasse Haakonsson, chef for Coops group procurement og energioptimering.

Coop lancerede i slutningen af 2019 en ambitiøs klimaplan. Et mål er, at CO2udledningen af driftsaktiviteter være reduceret med 75 procent, og i 2030 skal driften være klimapositiv.

Yderligere information: Head of group procurement Lasse Haakonsson, 5159 2991

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre29.6.2020 04:00:00 CESTPressemeddelelse

Alle har brug for ferie og et pusterum fra hverdagen. Men for en stor gruppe udsatte børn i Danmark, er ferie ikke en del af sommerens planer. Familierne har hverken råd eller overskud til de ferieoplevelser, vi andre kan glæde os til, og børnene får derfor ikke den tiltrængte pause fra hverdagens problemer. Derfor indleder Coop nu en landsdækkende indsamling i ca. 1000 butikker i SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli´Brugsen til fordel for Dansk Røde Kors´ sommerlejre for sårbare familier. ”Sommerlejrene er lyspunkter for disse familier, men Coronakrisen har gjort det vanskeligere og dyrere for os at afholde lejrene i år, p.g.a. mange af de nye sikkerhedskrav. Støtten fra Coops kunder hjælper os med at sende familier på ferielejr til sommer, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Marie-Louise Gotholdt, chef for national afdeling i Røde Kors. Røde Kors’ ferielejre har eksisteret i 15 år og byder hvert år sårbare familier velkomne i perioden fra juli til og med efterårsferien. Lejr

Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer26.6.2020 09:06:58 CESTPressemeddelelse