Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020.

Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid.

Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere).

”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet.

De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er:

• Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning
  • Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001)
  • Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker
  • Central tilstands kontrol og styring, der overvåger fx køl i butikkerne
  • Varmepumper installeret til erstatning af oliefyr
  • De første solceller monteret - flere på vej

Men selv om målet for energiplanen er nået, stopper arbejdet ikke her.

”Vores næste store projekt i en grøn omstilling af vores energiforbrug, er installering af solcelleanlæg på både butikker og lagre. Vi har gennemført det på de første 7 butikker. Inden længe forventer vi at gøre det på vores første lager. Målet er at installere solcelleanlæg, der producerer et forbrug, som svarer til det forbrug varmepumperne bruger”, siger Lasse Haakonsson, chef for Coops group procurement og energioptimering.

Coop lancerede i slutningen af 2019 en ambitiøs klimaplan. Et mål er, at CO2udledningen af driftsaktiviteter være reduceret med 75 procent, og i 2030 skal driften være klimapositiv.

Yderligere information: Head of group procurement Lasse Haakonsson, 5159 2991

Coop Denmark Establishes Global Software Company8.9.2020 14:03:35 CESTPressemeddelelse

On 1 September 2020, Coop established a new independent company: Lobyco A/S. It kicks off with 120 employees, working on the development and operation of digital solutions. The idea is to sell the solutions developed for customers in Coop’s Danish shops to other chains around the world. The ambition is to create a global software company. “We have witnessed huge interest in the solutions we have developed for the Coop App. We have already sold the first solutions and we are currently holding discussions with retailers from the likes of The United States, Europe, South America and even New Zealand,” says Jan Madsen, Group Managing Director of Coop and CEO of the new company. Lobyco has become an official Microsoft ISV Partner. This provides access to Microsoft’s global network of retail customers, and the solutions were one of Microsoft’s top attractions at the world’s largest trade fair for retail technology in New York earlier this year. “By making it an independent business area, not

Coop stifter globalt software-selskab8.9.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse