Coop opfordrer kunder til at tage den forreste vare
Tag den forreste vare på hylden, og du er som forbruger med til at mindske madspildet, når du handler. Det er Coops budskab til kunderne i SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Kvickly, når mærket Tag den forreste rulles ud over hele landet i løbet af maj.
Opfordringen til at tage den forreste vare har indtil nu været forbeholdt kunderne i Coops klimalaboratorie, Klima Kvickly, som ligger i Aarhus. Her er mærket det seneste år blevet testet. Det har været placeret tæt på dagligvarer med kort holdbarhed, fx mejeriprodukter, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent. Jonas Engberg, klimachef i Coop, siger:
”Resultaterne fra Klima Kvickly viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon og gør det let at træffe det klimavenlige valg i butikken, så vil danskerne gerne handle bæredygtigt. Klima Kvickly har mere end halveret madspildet ved at opfordre forbrugeren til at tage den forreste vare, og jeg håber, at vi kommer til at se lignende gode resultater på landsplan, når vi evaluerer senere på året.”
”Dette er det første af de mange forskellige tiltag og koncepter, vi har udviklet i Klima Kvickly, som rulles ud i hele landet. I Klima Kvickly har vi fokus på at hjælpe vores kunder til at træffe bedre klimavalg og også reducere klimaaftrykket fra butikkens egen drift, og vi er opmærksomme på, at koncepterne skal kunne fungere i alle Coops butikker. Det er sådan vi kan gøre den største forskel.”
Om Klima Kvickly
I maj sidste år blev Kvickly i Aarhus erstattet af Klima Kvickly. Det er Coops klima-laboratorie, hvor Coop afprøver en lang række forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind.
Klima Kvickly har på bare et halvt år påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af varer, de køber, så klimaudledningen fra den gennemsnitlige fødevare i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030, i henhold til Coops klimaplan.
- Klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 procent.
- Klimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 procent.
Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj 2022, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 procent af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af februar 2023 var tallet steget til 66,7 procent.
Herudover har butikken også skåret i sit eget energiforbrug og har reduceret madspildet. Begge dele reducerer klimaaftrykket og er samtidig godt for butikkens bundlinje.
Nøgleord
Kontakter
Jonas Engberg, klimachef i Coop
26 79 91 53
jonas.engberg@coop.dk
eller
Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver, Coop
26 66 90 68
emil.birkving.ulrichsen@coop.dk
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer26.3.2024 06:46:14 CET | Pressemeddelelse
Onsdag og lørdag aften inden helligdagene vil organisationen Stop Spild Lokalt (SSL) hente varer i omkring 400 af Coops butikker – varer som ellers ville løbe på datoen, inden påsken er omme. Varerne omfordeles af SSL via deres madoaser i hele Danmark. Det drejer sig først og fremmest om de butikker, der holder lukket i påskehelligdagene, og dermed har overskudsvarer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter påske. "I Stop Spild Lokalt oplever vi ved højtiderne et særligt stort pres, ude i familierne, hvor det er ekstra svært at få enderne til at mødes. Derfor er vi glade for, at vi igen i år oplever en stor opbakning fra Coops butikker og en lyst til at donere deres overskudsvarer, så det kan gavne en masse mennesker" siger stifter og direktør af SSL, Rasmus Erichsen. For andet år i træk er påskeuddelingen på højde med juledonationen i forhold til mængden af mad der indsamles og uddeles, antallet af uddelingssteder rundt om i Danmark, og antallet af frivillige, der delt
Nyd havelivet uden at bekymre dig om problematisk kemi: Havehynder og parasoller fra Coop er ikke imprægneret med PFAS21.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
PFAS er en stor gruppe af syntetiske og menneskeskabte kemikalier, som findes i mange forbrugerprodukter. Forskning viser at PFAS er problematisk for både mennesker og miljø. Coop har forbudt og udfaset PFAS gennem de seneste 10 år og har nu nået en ny milepæl. Coop sælger kun PFAS-fri havehynder og parasoller.
Coop sparer 290 ton plast om året med ny pose19.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Coop har udskiftet den hidtidige engangspose med en ny variant, som indeholder meget mindre plast, og det giver store CO2-besparelser i produktionen. Selvom den nye pose er tyndere, så kan den stadig løse kundernes behov for at kunne fragte varer hjem fra butikkerne.
Coop etablerer folkeskov nummer to ved Tistrup18.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den nye skov optager CO2 og er samtidig et folkeligt projekt, som skal fremme biodiversiteten og skabe nye naturoplevelser i området.
Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand8.3.2024 12:15:37 CET | Pressemeddelelse
De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum