Coop og Stop Spild Lokalt indgår landsaftale om madspild

Det nyeste skridt i Coops mål om at halvere madspild inden 2030 er en aftale med græsrodsorganisationen Stop Spild Lokalt. Den skal være med til at sikre, at endnu mere mad bliver spist og ikke går til spilde.

Målet med den nye aftale, er at 200 butikker til højtider og på mere fast basis skal donere overskudsmad til organisationen og dermed reducerer madspildet fra butikkerne endnu mere.

Coop vil også styrke organisationen Stop Spild Lokalt ved at gøre det muligt for de mere end 3500 frivillige medlemsvalgte, der sidder i butiksbestyrelser i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, med at hjælpe Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild.

”Vi er rigtig glade for at udvide samarbejdet med Stop Spild Lokalt. Madspild er et unødvendigt ressourcespild og en stor belastning for vores klima. Og når donationerne samtidig hjælper værdigt trængende, så giver det god mening at forære maden væk. Coop er selv en forening, så det er naturligt, at vi også understøtter Stop Spild Lokalt med frivillige kræfter med hjertet på rette sted,” siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

”Vi oplever at overskudsvarer bliver til glædestårer, når vi med vores samarbejde med Coop har hentet tonsvis af madvarer til højtider. Derfor er vi rigtig glade for, at samarbejdet nu kan udvides endnu mere.  Samarbejdet med Coop er også vigtigt, fordi vi som to foreninger deler værdifællesskab om demokrati og frivillighed. Vi håber, at vi sammen kan få skabt mange flere uddelingssteder rundt omkring i Danmark," siger Rasmus Erichsen, der er initiativtager til Stop Spild Lokalt.

Første gang Coop samarbejde med Stop Spild Lokalt var til julen 2018. Her blev der reddet 150 tons mad. Året efter var tallet 200 tons, som organisationen fordelte til mennesker, der selv havde svært ved at klare julen økonomisk.

Coop har arbejdet systematisk med at reducere sit madspild siden 2013. Koncernen har netop tilsluttet sig det nye initiativ, Danmark mod Madspild, der er en del af tænketanken One Third, hvor målet er at reducere madspild med 50 procent inden 2030, hvilket også er Coops mål.

Kampen for at reducere madspild er en del af Coops CSR-strategi, Tid til at handle. Læs mere her: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-tilgang/vores-tilgang/

Yderligere information:

CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

Initiativtager Rasmus Erichsen, Stop Spild Lokalt, 7113 0540

Foto til fri brug: CSR-direktør i Coop, Signe Frese

Coop vinder igen kopisag26.10.2020 11:30:00 CETPressemeddelelse

Sø- Og Handelsrettet har i dag afsagt dom i en sag anlagt af virksomheden Ferm Living mod Coop. Firmaet mente, at en plantekasse, som Coop solgte i sine butikker, var en kopi af Ferm Livings. Sø- og Handelsretten har frifundet Coop for samtlige de påstande, som Ferm Living havde nedlagt. ”Det er en klar og meget tilfredsstillende dom. For den beskytter den frie konkurrence og giver forbrugerne et frit valg og muligheden for at spare penge, når der er tale om varer, der ikke har et unikt design og hvor funktionaliteten er det afgørende,” siger senioradvokat Per Sjøqvist, Coop. Blomsterkasserne består af en aflang, lakeret metalkasse, som er placeret på et stativ. Både Coops og Ferm Livings udgaver findes i forskellige farver. Coop har købt kassen af virksomheden Wolly & Co A/S. De blev første gang solgt i 2017. De er solgt for mellem 129 og 299 kroner. Ferm Livings plantekasser med navnet "Plant Box" er stadig i handlen og koster mellem 1200 og 1500 kroner. Af de ca. 25 sager, som firma

Coop inviterer til sin første virtuelle vinsmagning16.10.2020 09:35:00 CESTPressemeddelelse

Coops online-vinbutik VinCooperativet inviterer til sin første virtuelle vinsmagning. Det foregår lørdag den 14. november fra kl. 17-18.30, hvor smagningen livestreames på Facebook. Ønsker man at deltage, så skal man bestille en smagekasse med seks forskellige vine til kr. 499,00 (Værdi 919,80) på Vincooperativet.dk Herefter vil man kunne deltage i smagningen sammen med sine nærmeste venner og blive klogere på, hvilken mad de forskellige vine passer til, hvordan man får de bedste smageoplevelser af vine og meget andet. Smagningen bliver ledet af en af landets førende vineksperter, sommelier Nana Wad. Som medværter deltager Coops mangeårige vinindkøber, Steen Jepsen, og redaktør af Danmarks største vinmagasin, Vin & Co., Lotte Malmgren. Undervejs kan man stille spørgsmål via Facebook-chatten, deltage i konkurrencer med vinpræmier og få særtilbud på vine. ”Egentlig havde vi planlagt en række store vinmesser på Børsen i København. Men på grund af Corona har vi måttet aflyse dem. I stedet