Coop og Røde Kors i fælles indsats for at hjælpe ældre med indkøb

11.000 frivillige har meldt sig til at hjælpe ældre, syge og sårbare med at købe ind, hente medicin og andet. Dansk Røde Kors går nu sammen med Coop for at skabe forbindelse mellem frivillige og dem der har behov for hjælp

Mange ældre, syge eller særligt sårbare medborgere, har i disse dage brug for hjælp til indkøb af daglige fornødenheder og andre opgaver, fordi Corona-smitten forhindrer dem i at forlade deres hjem.

Derfor har Dansk Røde Kors etableret et hjælpenetværk, hvor over 10.000 danskere i løbet af de seneste dage har meldt sig for frivilligt at hjælpe.

Nu går Dansk Røde Kors og Coop sammen om at formidle kontakten mellem dem, der har brug for hjælpen, og de cirka 11.000, der står klart til at hjælpe med indkøb.

”Danskerne har vist en stor vilje til at hjælpe andre i denne særlige situation. Nu er opgaven at få etableret kontakt mellem dem, og de medborgere, der har behov for hjælp. Derfor er vi glade for, at Coop nu stiller deres kommunikationsapparat til rådighed,” siger generalsekretær Anders Ladekarl, Dansk Røde Kors.

Coop har 1,8 million medlemmer, som man nu vil engagere ad de kanaler, man har til rådighed, ikke mindst Coop Appen, som de fleste anvender.

”Vi står i en ekstraordinær situation, der kalder på fællesskab mere end noget andet. Derfor er vi glade for at kunne hjælpe. Indkøbene må naturligvis finde sted lige, der hvor brugerne ønsker det. Det er ikke et krav, at det specifikt skal være i vores 1100 butikker,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Har man brug for at få købt ind, hentet en pakke, hentet medicin eller andre praktiske gøremål, så kan man kontakte Røde Kors på 3529 9660 eller på https://www.rodekors.dk/corona/hjælp. Telefonerne er åbne mellem kl. 9-19 mandag til søndag.

Yderligere information:

Generalsekretær Anders Ladekarl, 2260 0260

Adm. direktør Peter Høgsted, 5221 3400

www.rødekors.dk/corona/hjælp

Bestil og Hent madbokse har premiere i Kvickly Næstved7.7.2021 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Coop begynder nu en test af de første Bestil & Hent skabe. De ligner umiddelbart almindelige pakkebokse, men de er indrettet med forskellige kølezoner, der gør, at fødevarer holdes ved korrekte temperaturer, ind til kunderne henter varerne. Testen foregår i Kvickly Næstved. ”For kunderne i Kvickly betyder det større fleksibilitet og frihed i en travl hverdag. De kan bestille varerne på Coop.dk MAD, så pakker vi dem og kunderne kan afhente varerne, når det passer dem,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Kvickly. Systemet er meget udbredt i Sverige, og det er samme koncept, Coop tester i Danmark. ”Online-handel med dagligvarer oplever et sandt boom i øjeblikket. Vi forventer, at det vil fortsætte med uformindsket styrke i takt med, at flere og flere oplever bekvemmeligheden. Med Bestil & Hent skabene tilføjer vi en ekstra mulighed for at spare tid og gøre indkøbsturen meget kortere,” siger digital direktør Morten Viktor, Coop. For at benytte Bestil & Hent skal kunderne bestille varer