Coop og Røde Kors i fælles indsats for at hjælpe ældre med indkøb

11.000 frivillige har meldt sig til at hjælpe ældre, syge og sårbare med at købe ind, hente medicin og andet. Dansk Røde Kors går nu sammen med Coop for at skabe forbindelse mellem frivillige og dem der har behov for hjælp

Mange ældre, syge eller særligt sårbare medborgere, har i disse dage brug for hjælp til indkøb af daglige fornødenheder og andre opgaver, fordi Corona-smitten forhindrer dem i at forlade deres hjem.

Derfor har Dansk Røde Kors etableret et hjælpenetværk, hvor over 10.000 danskere i løbet af de seneste dage har meldt sig for frivilligt at hjælpe.

Nu går Dansk Røde Kors og Coop sammen om at formidle kontakten mellem dem, der har brug for hjælpen, og de cirka 11.000, der står klart til at hjælpe med indkøb.

”Danskerne har vist en stor vilje til at hjælpe andre i denne særlige situation. Nu er opgaven at få etableret kontakt mellem dem, og de medborgere, der har behov for hjælp. Derfor er vi glade for, at Coop nu stiller deres kommunikationsapparat til rådighed,” siger generalsekretær Anders Ladekarl, Dansk Røde Kors.

Coop har 1,8 million medlemmer, som man nu vil engagere ad de kanaler, man har til rådighed, ikke mindst Coop Appen, som de fleste anvender.

”Vi står i en ekstraordinær situation, der kalder på fællesskab mere end noget andet. Derfor er vi glade for at kunne hjælpe. Indkøbene må naturligvis finde sted lige, der hvor brugerne ønsker det. Det er ikke et krav, at det specifikt skal være i vores 1100 butikker,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Har man brug for at få købt ind, hentet en pakke, hentet medicin eller andre praktiske gøremål, så kan man kontakte Røde Kors på 3529 9660 eller på https://www.rodekors.dk/corona/hjælp. Telefonerne er åbne mellem kl. 9-19 mandag til søndag.

Yderligere information:

Generalsekretær Anders Ladekarl, 2260 0260

Adm. direktør Peter Høgsted, 5221 3400

www.rødekors.dk/corona/hjælp

Coop tilbyder sine lejere at udskyde betaling1.4.2020 13:10:27 CESTPressemeddelelse

Coop har omkring 190 eksterne lejere i sine ejendomme over hele Danmark. De får nu tilbud om at udskyde betaling af husleje i tre måneder. ”Corona-krisen rammer også mange af vores lejere på deres likviditet. Vi vil gerne hjælpe dem nu, hvis de har behov for det,” siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. ”Vi gør det for at hjælpe dem her og nu. Men det er også en hjælp til os selv, så vi har de samme gode lejere, når denne krise er ovre,” siger Kræn Østergård Nielsen. Det er i overvejende grad andre butikker, servicefag, undervisning samt lagre og produktion, der er i lejemålene. I begyndelsen af corona-krisen tilbød Coop sine små lokale leverandører at fremrykke betalingen til dem. Det har betydet, at foreløbig 378 leverandører har fået tidligere betaling. Det betyder, at betaling af fakturaer for et tre-cifret millionbeløb ugentligt betales før tid. Yderligere information: Koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, 5159 4468 (via Jens Juul)

Coop vil hjælpe mindre fødevarevirksomheder til salg via crowdfundingkanal25.3.2020 09:01:12 CETPressemeddelelse

Coronakrisen rammer de små og mellemstore danske fødevareproducenter, som plejer at sælge via restauranter og kantiner, hårdt. Nu stiller Coop sin crowdfundingplatform til rådighed for dem, der ønsker at sælge varer direkte til forbrugerne, men lige nu er pressede og måske står uden en reel salgskanal. ”Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation, som mange små og mellemstore fødevarevirksomheder står i lige nu. Vi har talt med over 50 af de virksomheder, og selv med de nyeste hjælpepakker er beskeden klar: Virksomhederne er pressede og oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning. Udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer,” siger Lasse Bolander, formand for Coop. ”Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal – og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareprodu

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen20.2.2020 09:17:06 CETPressemeddelelse

I morgen bliver det muligt at smage årets første danske kartofler. De er avlet af Karl Larsen i drivhus på Fyn, og det er Coop, der har købt dem. De vil derfor kunne købes i morgen – fredag den 21. februar – i udvalgte Kvickly, SuperBrugsen og Irma-butikker. Der bliver udbudt i alt 280 bakker a 200 gram. Prisen er 125 kr. pr. bakke. Det er en uge tidligere, at det bliver muligt at smage de første danske kartofler. Sidste år kom de første i butikkerne 2. marts. Yderligere information: Indkøber Thomas Skjoldby, Coop Frugt og Grønt, 5221 4098