Coop og Mærkevareleverandørerne vil hjælpe virksomheder med at reducere CO2-aftryk

Mindre og mellemstore virksomheder inden for dagligvarebranchen får nu hjælp til at leve op til skærpede krav for deres klimaindsats.
Det er brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Coop, der er gået sammen og nu lancerer et klima-forløb, som kan hjælpe de mange mindre og mellemstore virksomheder i branchen med at udarbejde en klimaplan, der kan leve op til skærpede krav til reduktion af deres klima-påvirkning.
I april i år stillede Coop som den første virksomhed krav til sine store leverandører, der leverer varer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma og Coop.dk, at de senest i 2025 skal forpligte sig til at blive en del af Science Based Tagets Initiative (SBTi). Det betyder, at firmaerne opretter metoder til at måle og reducere deres CO2-aftryk, så de lever op til Paris-aftalen. Nu tager Coop næste skridt, og melder lignende målsætninger ud for de mindre og mellemstore leverandører.
”Vi har et erklæret mål i Coop om, at alle vores leverandører arbejder for at understøtte klimamålene i Parisaftalen. De store leverandører har selv ressourcerne og arbejder allerede nu meget professionelt med at reducere deres klimapåvirkning. Men hvis vi skal i mål, skal vi også have de mange mindre og mellemstore leverandører, der ikke selv i samme omfang har ressourcerne, med. Igennem dette nye projekt giver vi dem en hånd, så vi sammen kan nå i mål,” siger koncerndirektør Per Thau, Coop.
For yderligere at understøtte den grønne omstilling hos Coops leverandører, lanceres nu også næste runde i Coop Crowdfunding, som kan medvirke til at understøtte finansieringen af de nødvendige klimarettede tiltag.
”Mere end halvdelen af vores medlemmer er allerede forpligtet i forhold til SBT, men det er typisk de største leverandører. For de mindre leverandører – og det vil i SBT-sammenhæng virksomheder med mindre end 500 medarbejdere, er et sådant håndholdt forløb som vi planlægger sammen med Coop, en oplagt mulighed for at komme i gang med SBT og samtidigt tage del i det netværk som der vil blive skabt med andre virksomheder, som er samme sted i deres klimaarbejde,” siger CSR & Public Affairs Manager, Mogens Werge, MLDK.
Den største klimapåvirkning i Coops samlede værdikæde stammer fra produktionen af de fødevarer, man sælger. Coop skal inden 2025 reducere sit klima-påvirkning med 75%, og være klimapositiv i egen drift i 2030. Men langt størstedelen af den samlede klimapåvirkning sker altså udenfor Coops egen drift og den skal reduceres med omkring 20 procent frem til 2030.
Yderligere information:
Klimachef Jonas Engberg, Coop, 2679 9153 /jonas.engberg@coop.dk
CSR & Public Affairs Manager, Mogens Werge, MLDK, 7190 6015 / mw@mldk.dk
Nøgleord
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop relancerer ikoniske kaffemærker30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stolt og mere end 100 år lang historie inden for kaffe, tager Coop nu et stort skridt for at styrke sine kaffebrands og øge salget. Det gælder to af Danmarks mest kendte kaffebrands, Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe. Fælles er, at alle kaffer relanceres med ny og forbedret kvalitet i et nyt design.
Ny direktør skal stå i spidsen for Coop Tradings nordiske indkøbssamarbejde23.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Anders Kind er udnævnt som ny CEO for Coop Trading A/S og det nordiske indkøbssamarbejde. Anders tiltræder officielt rollen i oktober 2025 og overtager posten fra Michael la Cour, der – som tidligere annonceret – har accepteret en ny international stilling hos IKEA i Sydøstasien. Med udnævnelsen af Anders Kind som ny direktør går Coop Trading og det nordiske indkøbssamarbejde ind i et nyt og spændende kapitel i arbejdet med at levere private brand produkter af højeste kvalitet til den lavest mulige pris. Coop Trading spiller en central rolle i udviklingen og indkøbet af private brands til de mange nordiske forbrugere på vegne af Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge og SOK i Finland. Anders har solid ledelseserfaring fra detailbranchen og stærke resultater med at skabe og drive vækst, forbrugervækst og -værdi og samarbejde på tværs af landegrænser. Anders kommer fra rollen som CEO i DollarStore & Big Dollar og har 20 års erfaring med indkøb, kategori og logistik fra Rusta AB, ICA, Coo
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:20:56 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum