Coop og Infarm ekspanderer i hele landet

Friske og lokalt dyrkede krydderurter fra Infarm kan nu købes i hele landet fra sommeren 2022 som følge af ny aftale med Coop

Infarm, som er en hurtigt voksende kryddderurteproducent med globale aktiviteter, og Coop Danmark, som er et af de største supermarkeder i Danmark, har annonceret en ny samarbejdsaftale med alle butikker i Coop-kæden i hele landet. Udover Irmas butikker i København, hvor Infarms friske varer har været på hylderne siden 2019, vil alle de fem Coop-ejede kæder i form af Kvickly, Fakta/Coop365discount, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen sælge Infarms bæredygtige krydderurter fra sommeren 2022.

“Vi er meget glade for at fortsætte og udvide det succesfulde samarbejde med Coop Danmark, siden starten i 2019 med Irmas butikker i København. Nu er tiden kommet til næste trin. Vi ser frem til Infarms vækst sammen med Coop og til at levere vores lokalt dyrkede friske krydderurter til alle 1.000 butikker som en del af Coops fem varemærker på tværs af Danmark. De danske forbrugere kan glæde sig til grønne lækkerier, for vores varer sælges året rundt”, forklarer Daniel Kats, Executive Vice President Sales for Infarm.

“I en verden med stigende befolkningstal og voksende behov for flere fødevarer, er det interessant at se, hvad der kan opnås med nye dyrkningsmetoder”, siger Thomas Møller-Larsen, kategorigruppechef hos Coop.

“Irma har i dag et par års erfaring med Infarm og vi er klar til at se på, hvordan konceptet kan udbredes til andre dele af landet end København,” forklarer Thomas Møller-Larsen.

Fra sommeren 2022 kan de danske forbrugere vælge mellem en lang række af Infarms krydderurter såsom rosmarin, timian, koriander, salvie mfl. Der kommer også nye produkter såsom estragon og kørvel. Infarms nye potter kommer som noget helt nyt på det danske marked.

Samarbejdet med Coop vil udvide Infarms butiksnet med 1.000 nye butikker i hele Danmark og de større byer i København, Ålborg, Århus og Odense. Infarms produkter dyrkes direkte i butikkerne, i integrerede vertikale farme, som kun har brug for et areal på 2 m², eller leveres fra Infarms center i Greve.

Infarms dyrkningscenter er på over 6.500 m² og beregnet til dyrkning med stor kapacitet. Infarms modulstrategi som vertikal producent gør, at man er i stand til at etablere cloud-forbundne dyrkningsenheder og starte produktion på kort tid. Den datadreven og vertikale strategi, med en kombination af big data, IoT, og cloud-baseret dataanalyse samt hurtig vækst på globalt niveau gør virksomheden i stand til at opfylde behovet i hele detailkæden og samtidig have stor nok fleksibilitet og reaktionsevne til at kunne tilpasse sig detailbutikkernes udvikling og til ikke at blive påvirket af klimaforandring, sæsonskift og problemer i forsyningskæden. Infarm har i Danmark el-certifikat baseret på en oprindelsesgaranti med 100 % vindenergi.

---------

Om Infarm

Infarm blev grundlagt i 2013 og er verdens hurtigst voksende virksomhed inden for vertikalt landbrug. Partnerskaber med mere end 30 af verdens førende detailkæder i 11 lande i Nordamerika, Asien og Europa betyder, at Infarms friske råvarer er tilgængelige i mere end 1850 butikker verden over. I 2030 planlægger Infarm at udvide til 20 lande på disse tre kontinenter og til Mellemøsten. Virksomhedens produktkatalog rummer mere end 75 planter såsom urter, bladgrønt, salater, mikrogrønt og svampe, og vil snart omfatte jordbær, peberfrugt, cherrytomater og ærter. Virksomhedens modulære vertikale farme er yderst effektive og i stand til at dyrke mere end 500.000 planter årligt på kun 40 m2 gulvareal. Ud over at bruge 95 % mindre jord, kræver Infarm 95 % mindre vand end traditionelle landbrugsmetoder og bruger ingen kemiske pesticider. Indtil videre har Infarm sparet mere end 136 millioner liter vand, mere end 180.000 m2 jord og næsten tre millioner madkilometer med sine produktionsmetoder. Infarm har opstillet en videnskabsbaseret målsætning om at blive CO2-neutrale via The Science Based Targets-initiativet. Infarms driftsenheder er indlejret i et holdingselskab, Infarm Indoor Urban Farming B.V., som er registreret i Holland. Du kan finde flere oplysninger på www.infarm.com.

OmCoop Danmark

Coop Danmark A/S er Danmarks førende dagligvarevirksomhed. Ejes af mere end 1,9 mio. medlemmer. Coop driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, fakta, Coop365discount, Irma, onlinebutikkerne Coop.dk MAD og Coop.dk Shopping. Coop Danmark har en samlet omsætning på ca. 42 milliarder kroner og i alt 40.000 medarbejdere. Medlemmer er med til at træffe beslutninger både lokalt og i Landsrådet, som er det øverste beslutningsorgan.

Jeff Gravenhorst træder ind i Coops bestyrelse23.5.2022 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den tidligere adm. direktør for ISS A/S, Jeff Gravenhorst, indtræder i bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Han afløser den hidtidige næstformand, Jørgen Clausen, der efter 15 år i bestyrelsen har valgt at stoppe. Jeff Gravenhorst, 60 år, var CEO for ISS fra 2010-2020. I dag arbejder han som professionelt bestyrelsesmedlem, og er bl.a. formand ingeniørvirksomheden Rambøll, skadeserviceselskabet SSG og deleboligkonceptet My Homes. Tidligere har han bl.a. været i bestyrelsen for andelsselskabet Danish Crown. ”Med Jeff i bestyrelsen får vi en meget stærk kompetence inden for ledelse, virksomhedskultur og HR, som er nøgleområder i Coops strategi frem mod 2025. Jeg ser meget frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg håber at kunne bidrage til udviklingen af en kultur med fokus på medarbejderne. Uanset hvor de er i en så stor organisation, er de afgørende for, at Coop kan forblive en vigtig samfundsaktør, hvor kunderne oplever, at de får noget ekstra,” siger Jeff Grav

Dagli´Brugsen byder nye kunder velkomne med dialekt og kendt influencer i nyt kommunikationsunivers20.5.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af nærbutikker, Dagli´Brugsen, har premiere på et nyt kommunikationsunivers og helt nye medievalg. Det sker for at kommunikere klarere og konkret til kunder i de mange lokalsamfund, hvor Dagli´Brugsen er et naturligt mødested. Det nye pay-off for kæden hedder ”Langt fra byen, tæt på hinanden.” ”Det skal tydeliggøre vores strategi, der handler om, at vi vil være med gøre de steder, hvor vi har butikker, til et godt sted at bo. Med vores kommunikation vil vi gøre det tydeligere for kunderne, hvad de kan forvente af os,” siger kædedirektør Maria Beck-Tange. ”Nærhed og fællesskab er nøgleord for os. Og det er det også for den voksende gruppe af yngre familier, der i disse år flytter fra de større byer og ud i de mindre lokalsamfund. Med det nye kommunikationsunivers vil vi vise, at de kan forvente at møde nogle mere personlige, mere lokale butikker, end de måske er vant til. Samtidig handler det også om at understrege det unikke i vores butikker for de kunder, som all