Coop og europæiske detailgiganter i krig med EU om farlige stoffer

Coop Danmark har sammen med Ikea, H&M, Skanska, Sveriges Byggindustrier og britiske Kingfisher nu skrevet direkte til EU Kommissionen for at få sat stopper for brug af hormonsforstyrrende stoffer i dagligvarer. Det sker efter at behandlingen foreløbig er blevet to et halvt år forsinket

En række store europæiske virksomheder, heriblandt Coop i Danmark, har fået nok af at EU kommissionens nu er mere end to år forsinket i arbejdet med at vedtage kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende.

Der findes hormonforstyrrende stoffer i en række dagligdagsprodukter. Stofferne er lovlige, men er mistænkt for at medvirke til kræft, barnløshed, misdannelser og diabetes.

For at forbyde de skadelige stoffer er det helt afgørende, at EU vedtager kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende. Desværre har EU-Kommissionen nu overskredet fristen for at levere kriterier for hormonforstyrrende stoffer med 2½ år. Derfor er Coop nu gået sammen med Ikea, H&M, Sveriges Byggeindustrier, britiske Kingfisher og Skanska for at sende et klart signal til EU kommissionen, at de ønsker kriterierne fastlagt nu, så stofferne kan blive forbudt.

Malene Teller Blume, der er Nonfood Kvalitetschef i Coop og leder af Coops kemikalie-indsats, siger:

”For Coop og de andre virksomheder er det vigtigt at kriterierne er på linje med den proaktive handling vi allerede har.

Vi ved, at der foregår en del lobbyarbejde i EU for at forsinke arbejdet fra virksomheder, der har interesse i, at der ikke sker en regulering af dette område. Derfor er det vigtigt at virksomheder som os, der kæmper imod de hormonforstyrrende stoffer, er mere tydelige over for EU,” siger Malene Teller Blume.

Hun pointerer at fælles definition er meget vigtigt, for at identificere de skadelige stoffer.

”Før man kan forbyde de skadelige stoffer, er det helt afgørende, at man i EU vedtager kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende.”

Brevet fra de seks virksomheder til EU Kommissionen er for Coop underskrevet af Koncerndirektør Jens Visholm.

”Det går ikke hurtigt nok med at beskytte befolkningen mod de hormonforstyrrende stoffer. Vi stiller skærpede krav til vores egne varemærker, men for at sikre en bredere udfasning, så er der stort behov for at EU for alvor kommer ind i kampen, så arbejdet med at forbyde stofferne kan fremskyndes,” siger Jens Visholm.

Coop har i mange år arbejdet med at udfase stoffer, der er under mistanke for hormonforstyrrende effekter. Coop har bl.a. forbudt parabener, ftalater og fluorerede stoffer. Coop gør også en stor indsats for at presse leverandører af andre mærkevarer til at fjerne stofferne, men effekten vil være meget større, hvis EU gennemfører lovning på området.

Coops indsats er en del af Coops kemikalie-strategi: ”Det Beskidte Dusin”, der arbejder systematisk for at udfase de 12 mest problematiske kemikalie-grupper i dagligvarehandlen.

Man kan læse meget mere om Coops indsats mod problematisk kemi på www.coop.dk/bedrekemi

Yderligere information: Nonfood kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Facts:

En rapport fra Nordisk Ministerråd anslår ekstra udgifter i EU for mindst 4,5 mia. kroner om året på grund af hormonforstyrrende stoffer. Andre beregninger siger mindst 150 mia euro om året, hvor den største udgiftspost er vedr. skader på hjernens udvikling.

For andet år i træk: Coop Bank nr. 1 i test23.5.2018 08:36pressemeddelelse

Forbrugerrådet Tænk Penge har igen kåret Coop Bank som bedst, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. I konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber vinder CoopLån 20+ blandt andet på grund af: 1. Konkurrencedygtig rente 2. Lave omkostninger 3. Fleksibilitet i tilbagebetaling 4. Ingen etableringsomkostninger Det var stort set de samme egenskaber, der sikrede CoopLån 20+ 1. pladsen sidste år. Coop Bank har dog ikke hvilet på laurbærrene. På tre vigtige punkter er CoopLån 20+ nemlig blevet forbedret. Der er kommet mulighed for længere løbetid og fast rente. Samtidig er kvartalstilskrivning af rente fjernet, så rentesats og ÅOP nu er ét og samme tal – og dermed endnu mere enkelt for forbrugerne at forstå. ”Vi arbejder løbende på at gøre vores produkter mere enkle og sikre os, at vi altid har et af markedets bedste tilbud, så vi er glade for at få blåstemplingen fra Forbrugerrådet

Coop lukker lokale butikker17.5.2018 13:00pressemeddelelse

En række Dagli´Brugser & LokalBrugser, der gennem en årrække har givet underskud, bliver nu lukket. Pr. 30. juni lukker Coop 15 Dagli´Brugser & LokalBrugser over hele landet. Det drejer sig om disse butikker: Hornsyld Gørding Taulov Nykøbing Mors Thisted Resen Ullerslev Årslev Arden Holbøll Plads, Aalborg SØ Suldrup Hjortekær Smidstrup Strand Kragelund Viborg ”Det er butikker, der giver betydelige underskud og hvor vi gennem flere år har kæmpet for at vende udviklingen. Men i år har butikkerne samlet set desværre forstærket den negative udvikling, trods en stor indsats fra medarbejdernes side. Vi ser derfor ikke flere muligheder for at drive dem videre,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Udover disse 15 butikker lukker Brugsen på Amagerbrogade i København også. Til sammen har de 16 butikker belastet Coop med et underskud på et årligt to-cifret millionbeløb. Ca. 300 medarbejdere berøres af lukningen. Coop gør alt, hvad der er muligt for at skaffe dem job andetsteds i