Coop og europæiske detailgiganter i krig med EU om farlige stoffer

Coop Danmark har sammen med Ikea, H&M, Skanska, Sveriges Byggindustrier og britiske Kingfisher nu skrevet direkte til EU Kommissionen for at få sat stopper for brug af hormonsforstyrrende stoffer i dagligvarer. Det sker efter at behandlingen foreløbig er blevet to et halvt år forsinket

En række store europæiske virksomheder, heriblandt Coop i Danmark, har fået nok af at EU kommissionens nu er mere end to år forsinket i arbejdet med at vedtage kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende.

Der findes hormonforstyrrende stoffer i en række dagligdagsprodukter. Stofferne er lovlige, men er mistænkt for at medvirke til kræft, barnløshed, misdannelser og diabetes.

For at forbyde de skadelige stoffer er det helt afgørende, at EU vedtager kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende. Desværre har EU-Kommissionen nu overskredet fristen for at levere kriterier for hormonforstyrrende stoffer med 2½ år. Derfor er Coop nu gået sammen med Ikea, H&M, Sveriges Byggeindustrier, britiske Kingfisher og Skanska for at sende et klart signal til EU kommissionen, at de ønsker kriterierne fastlagt nu, så stofferne kan blive forbudt.

Malene Teller Blume, der er Nonfood Kvalitetschef i Coop og leder af Coops kemikalie-indsats, siger:

”For Coop og de andre virksomheder er det vigtigt at kriterierne er på linje med den proaktive handling vi allerede har.

Vi ved, at der foregår en del lobbyarbejde i EU for at forsinke arbejdet fra virksomheder, der har interesse i, at der ikke sker en regulering af dette område. Derfor er det vigtigt at virksomheder som os, der kæmper imod de hormonforstyrrende stoffer, er mere tydelige over for EU,” siger Malene Teller Blume.

Hun pointerer at fælles definition er meget vigtigt, for at identificere de skadelige stoffer.

”Før man kan forbyde de skadelige stoffer, er det helt afgørende, at man i EU vedtager kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende.”

Brevet fra de seks virksomheder til EU Kommissionen er for Coop underskrevet af Koncerndirektør Jens Visholm.

”Det går ikke hurtigt nok med at beskytte befolkningen mod de hormonforstyrrende stoffer. Vi stiller skærpede krav til vores egne varemærker, men for at sikre en bredere udfasning, så er der stort behov for at EU for alvor kommer ind i kampen, så arbejdet med at forbyde stofferne kan fremskyndes,” siger Jens Visholm.

Coop har i mange år arbejdet med at udfase stoffer, der er under mistanke for hormonforstyrrende effekter. Coop har bl.a. forbudt parabener, ftalater og fluorerede stoffer. Coop gør også en stor indsats for at presse leverandører af andre mærkevarer til at fjerne stofferne, men effekten vil være meget større, hvis EU gennemfører lovning på området.

Coops indsats er en del af Coops kemikalie-strategi: ”Det Beskidte Dusin”, der arbejder systematisk for at udfase de 12 mest problematiske kemikalie-grupper i dagligvarehandlen.

Man kan læse meget mere om Coops indsats mod problematisk kemi på www.coop.dk/bedrekemi

Yderligere information: Nonfood kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Facts:

En rapport fra Nordisk Ministerråd anslår ekstra udgifter i EU for mindst 4,5 mia. kroner om året på grund af hormonforstyrrende stoffer. Andre beregninger siger mindst 150 mia euro om året, hvor den største udgiftspost er vedr. skader på hjernens udvikling.

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig