Coop og europæiske detailgiganter i krig med EU om farlige stoffer

Coop Danmark har sammen med Ikea, H&M, Skanska, Sveriges Byggindustrier og britiske Kingfisher nu skrevet direkte til EU Kommissionen for at få sat stopper for brug af hormonsforstyrrende stoffer i dagligvarer. Det sker efter at behandlingen foreløbig er blevet to et halvt år forsinket

En række store europæiske virksomheder, heriblandt Coop i Danmark, har fået nok af at EU kommissionens nu er mere end to år forsinket i arbejdet med at vedtage kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende.

Der findes hormonforstyrrende stoffer i en række dagligdagsprodukter. Stofferne er lovlige, men er mistænkt for at medvirke til kræft, barnløshed, misdannelser og diabetes.

For at forbyde de skadelige stoffer er det helt afgørende, at EU vedtager kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende. Desværre har EU-Kommissionen nu overskredet fristen for at levere kriterier for hormonforstyrrende stoffer med 2½ år. Derfor er Coop nu gået sammen med Ikea, H&M, Sveriges Byggeindustrier, britiske Kingfisher og Skanska for at sende et klart signal til EU kommissionen, at de ønsker kriterierne fastlagt nu, så stofferne kan blive forbudt.

Malene Teller Blume, der er Nonfood Kvalitetschef i Coop og leder af Coops kemikalie-indsats, siger:

”For Coop og de andre virksomheder er det vigtigt at kriterierne er på linje med den proaktive handling vi allerede har.

Vi ved, at der foregår en del lobbyarbejde i EU for at forsinke arbejdet fra virksomheder, der har interesse i, at der ikke sker en regulering af dette område. Derfor er det vigtigt at virksomheder som os, der kæmper imod de hormonforstyrrende stoffer, er mere tydelige over for EU,” siger Malene Teller Blume.

Hun pointerer at fælles definition er meget vigtigt, for at identificere de skadelige stoffer.

”Før man kan forbyde de skadelige stoffer, er det helt afgørende, at man i EU vedtager kriterier for, hvornår et stof er hormonforstyrrende.”

Brevet fra de seks virksomheder til EU Kommissionen er for Coop underskrevet af Koncerndirektør Jens Visholm.

”Det går ikke hurtigt nok med at beskytte befolkningen mod de hormonforstyrrende stoffer. Vi stiller skærpede krav til vores egne varemærker, men for at sikre en bredere udfasning, så er der stort behov for at EU for alvor kommer ind i kampen, så arbejdet med at forbyde stofferne kan fremskyndes,” siger Jens Visholm.

Coop har i mange år arbejdet med at udfase stoffer, der er under mistanke for hormonforstyrrende effekter. Coop har bl.a. forbudt parabener, ftalater og fluorerede stoffer. Coop gør også en stor indsats for at presse leverandører af andre mærkevarer til at fjerne stofferne, men effekten vil være meget større, hvis EU gennemfører lovning på området.

Coops indsats er en del af Coops kemikalie-strategi: ”Det Beskidte Dusin”, der arbejder systematisk for at udfase de 12 mest problematiske kemikalie-grupper i dagligvarehandlen.

Man kan læse meget mere om Coops indsats mod problematisk kemi på www.coop.dk/bedrekemi

Yderligere information: Nonfood kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Facts:

En rapport fra Nordisk Ministerråd anslår ekstra udgifter i EU for mindst 4,5 mia. kroner om året på grund af hormonforstyrrende stoffer. Andre beregninger siger mindst 150 mia euro om året, hvor den største udgiftspost er vedr. skader på hjernens udvikling.

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.