Coop Danmark A/S

Coop og ENIGMA vil have danskerne til at tale sammen

Del
Fra midt i maj og igen i oktober vil Coop-butikkerne lægge lokaler og gryder til initiativet Danmark taler sammen, hvor borgere mødes for at vende lokale udfordringer over et måltid mad. Bag tiltaget står Coop og ENIGMA, og visionerne er store: vi skal genoplive samtalen og blive bedre til at lytte til hinanden.

Inden længe vil mange Coop-butikker over hele Danmark lægge hus til samtaler om andet end aftensmaden og mælkeprisen. Med initiativet Danmark taler sammen vil andelsfællesskabet Coop og ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation – sætte strøm til den lokale dialog og få danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem. Derfor inviterer parterne inden for til en samtalemenu for både børn og voksne, som fastlægges lokalt, og som sættes i spil hen over en gryderet, så aftensmaden er på plads, og dialogen kan flyde.

”Aldrig har så mange levet alene, og aldrig har en så stor del af vores kontakt med omverdenen foregået via en skærm samtidig med, at vi bruger mindre tid på at lave mad. Vi tror på, at samtalen betyder noget, og vi vil have Danmark til at tale sammen igen på tværs af alder, etnicitet og sociale skel – og hvorfor ikke gøre det i vores butikker over en gryde mad? Alle mennesker skal handle, og alle skal spise, så vi har valgt dagligvarebutikken som ramme,” siger Lasse Bolander, som er formand for Coop.

Han understreger, at der ikke er noget nyt i, at dagligvarebutikken danner ramme om den type initiativer. I brugsbevægelsens mere end 150-årige historie har butikken altid været et samlingssted for lokalsamfundet og et sted, der bød på mere end dagligvarer. Ofte vil en lokal mediepartner indgå i arrangementet, så dialogen kan fortsættes efter mødet.

Jane Sandberg, som er direktør for ENIGMA – er medinitiativtager og har også en klar vision for projektet: ”Vi skal bringe borgerne i Danmark sammen igen. I dag skal der noget til, før vi tager os tid til at sætte os ned og tale sammen med folk, vi ikke kender, eller har et særligt formål med at mødes med. Men når vi sætter os sammen over et måltid mad og en ganske let styret dialog, bliver det pludselig meget lettere at tale med en fremmed – og samtale må jo være udgangspunktet for enhver relation,” siger hun.

”På et kommunikationsmuseum arbejder vi hver dag for at fremme den gode kommunikation, og med Danmark taler sammen tager vi et vigtigt skridt for at invitere til samtaler i hele landet. Butiksbestyrelserne vælger i dialog med det lokale medie hvilke emner, de vil sætte på menuen, og vi bistår med vores samtalemenu med en ramme om samtalen, som vi ved, hjælper snakken på gled,” forklarer Jane Sandberg.

Sådan foregår det

De enkelte butiksbestyrelser står selv for arrangementet, og indtil videre har 20 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 20 og uge 41. Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time og man melder sig til i sin lokale butik. Butikken kan vælge at opkræve et mindre gebyr til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Se hvor der er Danmark taler sammen-arrangementer i uge 20:

https://coop-medlemsite.s1.umbraco.io/danmark-taler-sammen/

 

For flere oplysninger, kontakt:

Uddannelseschef Carsten Lindgren, Coop, tlf. 2775 7535

Museumsdirektør Jane Sandberg, Enigma, tlf. 2167 2819

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop forenkler og øger fokus på kerneforretningen27.6.2024 15:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Med Konkurrencestyrelsens godkendelse af aftalen mellem Coop amba og OK kan Coop Danmark nu for alvor fortsætte rejsen med atter at gøre Coop Danmark til en lønsom virksomhed, der fortsat går forrest på ansvarlighed med stor lokal forankring. ”Med aftalen har vi fået tilført kapital til at investere i vores butikker og til at træffe de nødvendige beslutninger. Enkelthed og fokusering bliver nogle af de centrale elementer i den indsats, vi har sat i gang, og nu foretager vi nogle nødvendige tilpasninger, for at vi kan sikre fundamentet for et lønsomt Coop. Et Coop, der fortsat skal være den bedste arbejdsplads for de ca. 40.000 kollegaer og et mere attraktivt sted at handle for de ca. 800.000 daglige kunder i SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount”, siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen. Coop sælger således 35 butikker og lukker 19 butikker landet over. Der pågår i øjeblikket forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker. Samtidig forhandles der med udlejere om nedsætte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye