Coop og ENIGMA vil have danskerne til at tale sammen

Fra midt i maj og igen i oktober vil Coop-butikkerne lægge lokaler og gryder til initiativet Danmark taler sammen, hvor borgere mødes for at vende lokale udfordringer over et måltid mad. Bag tiltaget står Coop og ENIGMA, og visionerne er store: vi skal genoplive samtalen og blive bedre til at lytte til hinanden.

Inden længe vil mange Coop-butikker over hele Danmark lægge hus til samtaler om andet end aftensmaden og mælkeprisen. Med initiativet Danmark taler sammen vil andelsfællesskabet Coop og ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation – sætte strøm til den lokale dialog og få danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem. Derfor inviterer parterne inden for til en samtalemenu for både børn og voksne, som fastlægges lokalt, og som sættes i spil hen over en gryderet, så aftensmaden er på plads, og dialogen kan flyde.

”Aldrig har så mange levet alene, og aldrig har en så stor del af vores kontakt med omverdenen foregået via en skærm samtidig med, at vi bruger mindre tid på at lave mad. Vi tror på, at samtalen betyder noget, og vi vil have Danmark til at tale sammen igen på tværs af alder, etnicitet og sociale skel – og hvorfor ikke gøre det i vores butikker over en gryde mad? Alle mennesker skal handle, og alle skal spise, så vi har valgt dagligvarebutikken som ramme,” siger Lasse Bolander, som er formand for Coop.

Han understreger, at der ikke er noget nyt i, at dagligvarebutikken danner ramme om den type initiativer. I brugsbevægelsens mere end 150-årige historie har butikken altid været et samlingssted for lokalsamfundet og et sted, der bød på mere end dagligvarer. Ofte vil en lokal mediepartner indgå i arrangementet, så dialogen kan fortsættes efter mødet.

Jane Sandberg, som er direktør for ENIGMA – er medinitiativtager og har også en klar vision for projektet: ”Vi skal bringe borgerne i Danmark sammen igen. I dag skal der noget til, før vi tager os tid til at sætte os ned og tale sammen med folk, vi ikke kender, eller har et særligt formål med at mødes med. Men når vi sætter os sammen over et måltid mad og en ganske let styret dialog, bliver det pludselig meget lettere at tale med en fremmed – og samtale må jo være udgangspunktet for enhver relation,” siger hun.

”På et kommunikationsmuseum arbejder vi hver dag for at fremme den gode kommunikation, og med Danmark taler sammen tager vi et vigtigt skridt for at invitere til samtaler i hele landet. Butiksbestyrelserne vælger i dialog med det lokale medie hvilke emner, de vil sætte på menuen, og vi bistår med vores samtalemenu med en ramme om samtalen, som vi ved, hjælper snakken på gled,” forklarer Jane Sandberg.

Sådan foregår det

De enkelte butiksbestyrelser står selv for arrangementet, og indtil videre har 20 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 20 og uge 41. Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time og man melder sig til i sin lokale butik. Butikken kan vælge at opkræve et mindre gebyr til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Se hvor der er Danmark taler sammen-arrangementer i uge 20:

For flere oplysninger, kontakt:

Uddannelseschef Carsten Lindgren, Coop, tlf. 2775 7535

Museumsdirektør Jane Sandberg, Enigma, tlf. 2167 2819

Apoteker rykker ind i Kvickly23.5.2019 11:30:00 CESTPressemeddelelse

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden APOTEKEREN og Kvickly. Det første åbner i Kvickly i Slotscentret i Holbæk 12. juni. Det næste åbner i Kvickly Grindsted 1. november. Og flere andre er på vej. Det sker som led i en rammeaftale mellem APOTEKEREN og Coop, som blev indgået sidste år, som den første af sin art mellem en apotekskæde og en dagligvarekæde. Apoteket i Kvickly er en filial af Holbæk Løve Apotek. Det bliver bemandet med faguddannet personale, farmakonomer og farmaceuter og vil have fuldt sortiment. Apoteket har åbent alle hverdage fra 9.30-18 og lørdag 10-14. Kvickly og APOTEKEREN forventer, at der vil komme en række apoteker i løbet af det kommende år. I forvejen har Kvickly apotek i 15 andre varehuse. ”Det gør hverdagen lettere for vores kunder, når de kan de kan klare deres apoteksindkøb samtidig med, at de er ude at købe ind i Kvickly. Og dermed bidrager det til, at vi bliver et endnu mere attraktivt sted at komme,” siger kædedirektør Allan Kristof

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 201920.5.2019 05:30:00 CESTPressemeddelelse

Coop deltager med stærkt program for både store og små på Naturmødet i Hirtshals. De medlemsvalgte bestyrelser fra Kvickly Hjørring, SuperBrugsen Hirtshals, Dagli’Brugsen Bindslev og Dagli’Brugsen Tornby står som tidligere år bag aktiviteterne på stand nr. 49. Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, og netop ”bæredygtig emballage” er hovedtemaet i dette års debatter og oplæg. Der vil også være aktiviteter for de helt unge deltagere, når elever fra Hirtshals Skole sammen med folkene bag Coops skolekontakt og lokale bestyrelsesmedlemmer bygger Skrotrobotter ud af emballageaffald. Det er lokale kræfter, der står for det praktiske arrangement, men Naturmødet har høj prioritet i hovedkvarteret i Albertslund. Derfor kommer en række fagpersoner fra Coop og bidrager til spændende oplæg og debatter om bæredygtighed i dagligvarehandlen – både på Coops egen stand og på de store scener. Bestyrelsen for andelsfællesskabet Coop amba kommer også til Hirtshals, og for

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle15.5.2019 16:00:00 CESTPressemeddelelse

Kvickly har indgået aftale med NPV A/S om etablering af et helt Kvickly varehus på Gammelhavn i Vejle. Der bliver tale om en flytning af det varehus, Kvickly har haft i Bryggen siden etableringen i 2008. ”Med aftalen om etablering på Gammelhavn får vi en optimal placering i Vejle, trafikalt nemt at komme til med parkeringspladser lige ved indgangen og muligheden for at præsentere det bedst og mest moderne inden for dansk dagligvarehandel,” siger kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly. Medarbejderne i Kvickly Bryggen flytter med over i det nye varehus, og varehuset i Bryggen vil være åbent helt normalt frem til den dag den nye butik på Gammelhavn slår dørene op. I NPV A/S siger udlejningsdirektør Line Højvang Christiansen om aftalen med Kvickly: ”Vi er glade for, at få Kvickly ind på den meget markante og centrale placering i Vejle, hvor butikken får en fantastisk synlighed og tilgængelighed fra Fredericiavej med gode parkeringsforhold for kunderne. Kvickly vil med sin tilstedeværels

Coop flytter lager fra Vejen til Odense2.5.2019 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Vejen Distributionscenter bliver en del af Odense Distributionscenter pr. 1. oktober. Lageret, som Coop etablerede i 1963, har stået for distribution af dagligvarer til fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i Sønderjylland, Midtjylland og Fyn. Fremover skal de primært have varerne fra Odense. ”Vi har et supermoderne og højteknologisk center i Odense, hvor vi har mere kapacitet, end vi udnytter i dag. Derfor vil det være væsentligt mere økonomisk fornuftigt at distribuere varerne derfra fremover,” siger supply chain direktør Nicolaj Boysen, Coop. Der er 137 medarbejdere ansat i Vejen. Heraf er 94 fastansatte lagerarbejdere, som alle tilbydes job i Odense. Desuden tilbydes alle en særlig bonus, hvis de bliver i job frem til centrets lukning. ”Det er mange medarbejdere, der har arbejdet dygtigt og loyalt i rigtig mange år for os. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at de får mulighed for at fortsætte hos os. Og hvis ikke de ønsker det, at de kommer videre på en orden