Coop og ENIGMA vil have danskerne til at tale sammen

Fra midt i maj og igen i oktober vil Coop-butikkerne lægge lokaler og gryder til initiativet Danmark taler sammen, hvor borgere mødes for at vende lokale udfordringer over et måltid mad. Bag tiltaget står Coop og ENIGMA, og visionerne er store: vi skal genoplive samtalen og blive bedre til at lytte til hinanden.

Inden længe vil mange Coop-butikker over hele Danmark lægge hus til samtaler om andet end aftensmaden og mælkeprisen. Med initiativet Danmark taler sammen vil andelsfællesskabet Coop og ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation – sætte strøm til den lokale dialog og få danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem. Derfor inviterer parterne inden for til en samtalemenu for både børn og voksne, som fastlægges lokalt, og som sættes i spil hen over en gryderet, så aftensmaden er på plads, og dialogen kan flyde.

”Aldrig har så mange levet alene, og aldrig har en så stor del af vores kontakt med omverdenen foregået via en skærm samtidig med, at vi bruger mindre tid på at lave mad. Vi tror på, at samtalen betyder noget, og vi vil have Danmark til at tale sammen igen på tværs af alder, etnicitet og sociale skel – og hvorfor ikke gøre det i vores butikker over en gryde mad? Alle mennesker skal handle, og alle skal spise, så vi har valgt dagligvarebutikken som ramme,” siger Lasse Bolander, som er formand for Coop.

Han understreger, at der ikke er noget nyt i, at dagligvarebutikken danner ramme om den type initiativer. I brugsbevægelsens mere end 150-årige historie har butikken altid været et samlingssted for lokalsamfundet og et sted, der bød på mere end dagligvarer. Ofte vil en lokal mediepartner indgå i arrangementet, så dialogen kan fortsættes efter mødet.

Jane Sandberg, som er direktør for ENIGMA – er medinitiativtager og har også en klar vision for projektet: ”Vi skal bringe borgerne i Danmark sammen igen. I dag skal der noget til, før vi tager os tid til at sætte os ned og tale sammen med folk, vi ikke kender, eller har et særligt formål med at mødes med. Men når vi sætter os sammen over et måltid mad og en ganske let styret dialog, bliver det pludselig meget lettere at tale med en fremmed – og samtale må jo være udgangspunktet for enhver relation,” siger hun.

”På et kommunikationsmuseum arbejder vi hver dag for at fremme den gode kommunikation, og med Danmark taler sammen tager vi et vigtigt skridt for at invitere til samtaler i hele landet. Butiksbestyrelserne vælger i dialog med det lokale medie hvilke emner, de vil sætte på menuen, og vi bistår med vores samtalemenu med en ramme om samtalen, som vi ved, hjælper snakken på gled,” forklarer Jane Sandberg.

Sådan foregår det

De enkelte butiksbestyrelser står selv for arrangementet, og indtil videre har 20 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 20 og uge 41. Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time og man melder sig til i sin lokale butik. Butikken kan vælge at opkræve et mindre gebyr til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Se hvor der er Danmark taler sammen-arrangementer i uge 20:

For flere oplysninger, kontakt:

Uddannelseschef Carsten Lindgren, Coop, tlf. 2775 7535

Museumsdirektør Jane Sandberg, Enigma, tlf. 2167 2819

Verdensberømt plantebaseret burger lander i Irma26.6.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Som det første supermarked i Danmark kan Irma nu tilbyde kunderne verdens mest populære og anderkendte plantebaserede burger, The Beyond Burger® fra Beyond Meat. Den er 100 procent plantebaseret, uden gluten og uden soya, kendt som den burger, der smager og ligner en kødbaseret bøf mest. Den kommer fra burgerens eget hjemland, USA, hvor den er et kæmpehit. ”Vi mærker en stærkt stigende efterspørgsel efter flere plantebaserede fødevarer af høj kvalitet. Med The Beyond Burger®, opfylder vi et stort ønske ikke alene fra vores veganske kunder, men også fra det stigende antal forbrugere, der skærer lidt ned på kødet og supplere med plantebaserede alternativer,” siger Søren Steffensen. The Beyond Burger® sælges sammen med kød fra slagterafdelingerne i Irma fra 8. juli. Tal fra Coop Analyse viser, at danskernes interesse for plantebaserede varer er 3-doblet siden 2012. Og fra 2017-2018 steg salget med 18 procent. https://coopanalyse.dk/analyse/02_377-vegi-varer-salg/ https://coopanalyse.dk/an