Coop og ENIGMA har succes med at få danskerne i tale

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen over hele landet inviterer indenfor til Danmark taler sammen, hvor borgere mødes for at vende lokale udfordringer over et måltid mad. Bag tiltaget står Coop og ENIGMA.

Det kniber med den lokale dialog, og danskerne taler for lidt sammen. Derfor dækker en række af Coops butikker op til samtalemiddag en aften i ugen op til efterårsferien i oktober.

Under overskriften ”Danmark taler sammen” sætter flereaf Coops butikker i samarbejde med ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation – både aftensmad og et lokalt samtaleemne på menuen. Det er bestyrelsen for de enkelte butikker, som midt i åbningstiden inviterer områdets børn og voksne til samtale og hverdagsmad.

Det er anden gang, at andelsfællesskabet Coop og ENIGMA sætter strøm til den lokale dialog og får danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem. I maj måned deltog 12 butikker i ”Danmark taler sammen”, og nu har 32 butikkermeldt sig som værter for initiativet i oktober.

Styrker fællesskabet i hverdagen Efterspørgslen er især til at mærke i de mindre byer og på landet, hvor Brugsen kan spille en aktiv rolle i at skabe sammenhold og byudvikling ved at være samlingssted for lokalsamfundet.

”Brugsen har i 153 år været meget mere end et sted, hvor vi handler. Det er her, vi mødes, og mange af vores omkring 600 medlemsvalgte bestyrelser inviterer allerede indenfor til forbrugeraftener, foredrag, årsmøder og fællesspisning og styrker fællesskabet i hverdagen på mange måder. Med ”Danmark taler sammen” gør vi det samtidig over hele landet for at sætte fokus på samtalen og styrke dialogen mellem endnu flere danskere. Initiativet er blevet rigtig godt modtaget, og vi tror bestemt, at det er noget, vi kommer til at se mere af,” siger Lasse Bolander, formand for den medlemsejede dagligvarevirksomhed Coop.

Jane Sandberg, som er direktør for ENIGMA – er medinitiativtager og har en klar vision for projektet:

”I en tid, hvor vi taler mere om det, der skiller os ad end, hvad der samler os, er samtaler på tværs af forskelle helt nødvendige som sammenhængskraft i vores hverdag. Derfor er jeg både glad og stolt over, at Coop sagde ja til samarbejdet med kommunikationsmuseet ENIGMA, da vi foreslog, at vi i fællesskab skulle forsøge at samle danskerne til samtaler over et måltid mad i lokale dagligvarebutikker. På ENIGMA har vi udviklet en samtalemenu, som vi bruger til vores egne arrangementer, men med projektet #danmarktalersammen er der nu budt op til samtaler i hele landet, når vi dækker op i Coops butikker fra Gedser til Skagen”, siger Jane Sandberg, museumsdirektør på ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation.

Sådan foregår det

De enkelte butiksbestyrelser står for arrangementet, og indtil videre har 32 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 41. Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time, og man melder sig til i sin lokale butik. Butikken kan vælge at tage imod et mindre beløb til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Læs mere og hent pressefotos på lokaleaktiviteter.dk/danmark-taler-sammen

Kontakt for yderligere information, kommentarer eller kontakt til lokale arrangører:

Jane Sandberg Museumsdirektør og aktuel med bogen Come Together om fællesskaber i Danmark 21 67 28 19 js@enigma.dk

Lasse Bolander Formand, Coop22 44 74 44

June Scheibel Kommunikationskonsulent, Coop 22 53 68 75 june.scheibel@coop.dk

Coop vil forvandle den danske vinbranche med nyt online-univers1.11.2019 07:03:55 CETPressemeddelelse

VinCooperativet er navnet på gigantisk online satsning fra Coop.På Coop.dk åbner det i dag med en helt ny måde at købe vin og alt, hvad dertil hører, inklusive rejser, smagninger og tilbehør. Det er et nyt univers for ”vinøse og spirituøse oplevelser.” Udvalget omfatter fra starten ca. 1100 forskellige vine og spirituosa fra hele verden. Det er dels de bedste vine, som i dag kan fås i Irma og Kvickly, dels flere hundrede vine, både store kendte klassiske vine, og nye ukendte vine, som Coop importer enten direkte fra producenten eller med parallelimport. En stor del findes allerede på det danske marked, men VinCooperativet vil sælge dem til markant lavere priser. ”Vi er i dag Danmarks største forhandler af vin, og sælger ca. 44 procent af al den vin, der sælges i dagligvarehandelen. Med den indkøbsstyrke er målet, at vi skal have samme position på nettet i løbet af de kommende fire år,” siger vinchef i Coop, Brian Karstens. VinCooperativet adskiller sig fra andre online-vinbutikker ved

Ny fond skal skabe møder mellem mennesker og madkulturer24.10.2019 13:54:12 CESTPressemeddelelse

Irma og Meyers går sammen om Verdenskøkkeninitiativet, en ny fond som fejrer mangfoldigheden i Danmark ved at støtte projekter der fremmer samtaler og samvær på tværs af kulturer. Pengene kommer fra salget af færdigretter i et utraditionelt samarbejde mellem Meyers og Irma Siden august er det blevet muligt at støtte op om en mangfoldig madkultur i Danmark, når man handler ind til aftensmaden. Små klistermærker på en række nye verdenskøkkenretter fra Meyers,gør nemlig handlende i Irma opmærksomme på, at de støtter med 2 kr., når de hiver en portion libanesisk kafta tahin, marokkansk kyllingetagine eller persisk gryderet ned i kurven. Pengene går til den nystiftede fond, Verdenskøkkeninitiativet, hvis styregruppe består af medlemmer fra ledelsen i Irma, Meyers og foreningen Mino Danmark. "Med Verdenskøkkeninitiativet har vi mulighed for at styrke de gode kulturmøder mellem mennesker, og samtidig give synlighed til en bred og mangfoldig folkegruppe der er ivrige efter at byde ind til samf