Coop og ENIGMA har succes med at få danskerne i tale

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen over hele landet inviterer indenfor til Danmark taler sammen, hvor borgere mødes for at vende lokale udfordringer over et måltid mad. Bag tiltaget står Coop og ENIGMA.

Det kniber med den lokale dialog, og danskerne taler for lidt sammen. Derfor dækker en række af Coops butikker op til samtalemiddag en aften i ugen op til efterårsferien i oktober.

Under overskriften ”Danmark taler sammen” sætter flereaf Coops butikker i samarbejde med ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation – både aftensmad og et lokalt samtaleemne på menuen. Det er bestyrelsen for de enkelte butikker, som midt i åbningstiden inviterer områdets børn og voksne til samtale og hverdagsmad.

Det er anden gang, at andelsfællesskabet Coop og ENIGMA sætter strøm til den lokale dialog og får danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem. I maj måned deltog 12 butikker i ”Danmark taler sammen”, og nu har 32 butikkermeldt sig som værter for initiativet i oktober.

Styrker fællesskabet i hverdagen Efterspørgslen er især til at mærke i de mindre byer og på landet, hvor Brugsen kan spille en aktiv rolle i at skabe sammenhold og byudvikling ved at være samlingssted for lokalsamfundet.

”Brugsen har i 153 år været meget mere end et sted, hvor vi handler. Det er her, vi mødes, og mange af vores omkring 600 medlemsvalgte bestyrelser inviterer allerede indenfor til forbrugeraftener, foredrag, årsmøder og fællesspisning og styrker fællesskabet i hverdagen på mange måder. Med ”Danmark taler sammen” gør vi det samtidig over hele landet for at sætte fokus på samtalen og styrke dialogen mellem endnu flere danskere. Initiativet er blevet rigtig godt modtaget, og vi tror bestemt, at det er noget, vi kommer til at se mere af,” siger Lasse Bolander, formand for den medlemsejede dagligvarevirksomhed Coop.

Jane Sandberg, som er direktør for ENIGMA – er medinitiativtager og har en klar vision for projektet:

”I en tid, hvor vi taler mere om det, der skiller os ad end, hvad der samler os, er samtaler på tværs af forskelle helt nødvendige som sammenhængskraft i vores hverdag. Derfor er jeg både glad og stolt over, at Coop sagde ja til samarbejdet med kommunikationsmuseet ENIGMA, da vi foreslog, at vi i fællesskab skulle forsøge at samle danskerne til samtaler over et måltid mad i lokale dagligvarebutikker. På ENIGMA har vi udviklet en samtalemenu, som vi bruger til vores egne arrangementer, men med projektet #danmarktalersammen er der nu budt op til samtaler i hele landet, når vi dækker op i Coops butikker fra Gedser til Skagen”, siger Jane Sandberg, museumsdirektør på ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation.

Sådan foregår det

De enkelte butiksbestyrelser står for arrangementet, og indtil videre har 32 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 41. Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time, og man melder sig til i sin lokale butik. Butikken kan vælge at tage imod et mindre beløb til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Læs mere og hent pressefotos på lokaleaktiviteter.dk/danmark-taler-sammen

Kontakt for yderligere information, kommentarer eller kontakt til lokale arrangører:

Jane Sandberg Museumsdirektør og aktuel med bogen Come Together om fællesskaber i Danmark 21 67 28 19 js@enigma.dk

Lasse Bolander Formand, Coop22 44 74 44

June Scheibel Kommunikationskonsulent, Coop 22 53 68 75 june.scheibel@coop.dk

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020. Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid. Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere). ”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet. De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er: Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001) Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker Central tilstan

SuperBrugsens kædedirektør stopper26.5.2020 12:15:00 CESTPressemeddelelse

Jesper K. Andersen, kædedirektør for SuperBrugsen, har besluttet at stoppe i Coop. Han fratræder med udgangen af denne måned. "Det er en stor karriere, der slutter i Coop. Jesper begyndte for over 30 år siden som flaskedreng, og har arbejdet sig op gennem systemet i kraft af stærke resultater. Varehuschef i Kvickly, salgschef i SuperBrugsen, varehusdirektør i Helsinge Brugsforening, kædedirektør for Dagli´Brugsen og har altså de seneste knap tre år stået i spidsen for vores største kæde med flotte resultater," siger koncerndirektør Stina Glavind. Om baggrunden for sin beslutning siger Jesper K. Andersen: "Vi har netop leveret et af de bedste resultater i SuperBrugsens historie, og jeg nærmer mig nu de 50 år. Så hvis jeg skal prøve noget andet i mit arbejdsliv, er tiden den helt rigtige. Hvad det bliver, må tiden vise. Men jeg har været meget taknemmelig for alle de muligheder, jeg har fået i Coop-familien og alle de dygtige kolleger, jeg har arbejdet sammen med". Som kædedirektør for S