Coop Danmark A/S

Coop og ENIGMA har succes med at få danskerne i tale

Del

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen over hele landet inviterer indenfor til Danmark taler sammen, hvor borgere mødes for at vende lokale udfordringer over et måltid mad. Bag tiltaget står Coop og ENIGMA.

Det kniber med den lokale dialog, og danskerne taler for lidt sammen. Derfor dækker en række af Coops butikker op til samtalemiddag en aften i ugen op til efterårsferien i oktober.

Under overskriften ”Danmark taler sammen” sætter flereaf Coops butikker i samarbejde med ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation – både aftensmad og et lokalt samtaleemne på menuen. Det er bestyrelsen for de enkelte butikker, som midt i åbningstiden inviterer områdets børn og voksne til samtale og hverdagsmad.

Det er anden gang, at andelsfællesskabet Coop og ENIGMA sætter strøm til den lokale dialog og får danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem. I maj måned deltog 12 butikker i ”Danmark taler sammen”, og nu har 32 butikkermeldt sig som værter for initiativet i oktober.

Styrker fællesskabet i hverdagen Efterspørgslen er især til at mærke i de mindre byer og på landet, hvor Brugsen kan spille en aktiv rolle i at skabe sammenhold og byudvikling ved at være samlingssted for lokalsamfundet.

”Brugsen har i 153 år været meget mere end et sted, hvor vi handler. Det er her, vi mødes, og mange af vores omkring 600 medlemsvalgte bestyrelser inviterer allerede indenfor til forbrugeraftener, foredrag, årsmøder og fællesspisning og styrker fællesskabet i hverdagen på mange måder. Med ”Danmark taler sammen” gør vi det samtidig over hele landet for at sætte fokus på samtalen og styrke dialogen mellem endnu flere danskere. Initiativet er blevet rigtig godt modtaget, og vi tror bestemt, at det er noget, vi kommer til at se mere af,” siger Lasse Bolander, formand for den medlemsejede dagligvarevirksomhed Coop.

Jane Sandberg, som er direktør for ENIGMA – er medinitiativtager og har en klar vision for projektet:

”I en tid, hvor vi taler mere om det, der skiller os ad end, hvad der samler os, er samtaler på tværs af forskelle helt nødvendige som sammenhængskraft i vores hverdag. Derfor er jeg både glad og stolt over, at Coop sagde ja til samarbejdet med kommunikationsmuseet ENIGMA, da vi foreslog, at vi i fællesskab skulle forsøge at samle danskerne til samtaler over et måltid mad i lokale dagligvarebutikker. På ENIGMA har vi udviklet en samtalemenu, som vi bruger til vores egne arrangementer, men med projektet #danmarktalersammen er der nu budt op til samtaler i hele landet, når vi dækker op i Coops butikker fra Gedser til Skagen”, siger Jane Sandberg, museumsdirektør på ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation.

Sådan foregår det

De enkelte butiksbestyrelser står for arrangementet, og indtil videre har 32 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 41. Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time, og man melder sig til i sin lokale butik. Butikken kan vælge at tage imod et mindre beløb til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Læs mere og hent pressefotos på lokaleaktiviteter.dk/danmark-taler-sammen

Kontakt for yderligere information, kommentarer eller kontakt til lokale arrangører:

Jane Sandberg Museumsdirektør og aktuel med bogen Come Together om fællesskaber i Danmark 21 67 28 19 js@enigma.dk

Lasse Bolander Formand, Coop22 44 74 44

June Scheibel Kommunikationskonsulent, Coop 22 53 68 75 june.scheibel@coop.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye