Coop og Danmarks Naturfredningsforening går sammen i kamp for mere økologi

Danskerne køber især økologi for at undgå pesticidrester i maden. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop nu fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ til traditionelle fødevarer

Der skal færre pesticider i vores mad! Det mener ikke blot et flertal af de danske forbrugere - men også Coop og Danmarks Naturfredningsforening.

De gør nu fælles front mod pesticiderne i hele oktober og omdøber måneden til Øktober. Formålet er at få flere økologiske varer på hylderne og øge den økologiske produktion.

Tre ud af fire danskere køber i forvejen økologi. Og den vigtigste årsag er, at de vil undgå pesticidrester i deres mad. Det viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse.

Økologi er det oplagte valg

“Der er en stigende bevidsthed om indholdet i det, vi putter i munden, og hvad det betyder for vores følelse af velvære. Samtidig søger flere mod det naturlige og transparente, og så er økologien et oplagt valg for rigtig mange kunder," forklarer Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop.

"Det er rigtig godt, at danskerne køber så meget økologi. For det gavner både naturen og miljøet," siger Rikke Lundsgaard, der er landbrugspolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

"Vi arbejder for, at Danmark skal blive 100 procent økologisk. Og det sker jo kun, hvis flere danskere vælger den økologiske vare, når de står nede i supermarkedet," fortsætter hun.

Kendte kvinder vil købe mere økologi

For at inspirere danskerne til at købe mere økologi har Danmarks Naturfredningsforening allieret sig med tre kendte kvinder: Sanger og konferencier Annette Heick, den tidligere topsvømmer Lotte Friis og håndboldspiller Ann Grethe Nørgaard.

De har hver især sat et mål for, hvor meget økologi de vil købe i løbet af Øktober. Danskerne kan melde sig på hold med den kendte, hvis øko-mål passer bedst med deres eget. Så er de med i konkurrencen om tre gange en måneds forbrug af økologi.

De kendte kvinder dyster samtidig om, hvem der får flest medspillere på deres øko-hold.

Derudover vil der være et ekstraordinært stort fokus på økologi i Coops butikker: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Irma og Fakta, bl.a. med mange tilbud.

Læs mere på Øktober.dk

Coop: Thomas Roland, CSR-chef, 30 91 92 42

Danmarks Naturfredningsforening: Michael Ohmsen, Presserådgiver, 26 36 15 31

Fakta reducerer madspild for over 20 millioner kroner på ét år24.1.2018 06:00pressemeddelelse

I 2017 præsterede Fakta-kæden sit laveste niveau af madspild i 4 år. Sammenlignet med 2016 har Fakta reduceret madspild for mere end 20 millioner kroner. ”Det er et enestående resultat. Vi har et stort fokus på den gode indkøbsoplevelse. Det kan vi også se kunderne belønner os for i Coops seneste tilfredsundersøgelse, hvor vi går markant frem. At vi kan lægge yderligere til den positive oplevelse ved at kunne tilbyde vores kunder at købe en vare tæt på udløb til en særlig god pris, giver bare rigtig god mening. Derfor skal vores kunder også have tak for at gå sammen med os om at reducere madspild.”, udtaler Direktør i Fakta, Stina Glavind. Forklaringen på det reducerede madspild skyldes en målrettet indsats: * Systematisk nedsættelse af varer med kort holdbarhed * Uddannelse i disponering * Ekstra fokus på samarbejde i hele organisationen fra butikker til bagland. En af de ting kunderne er blevet mere tilfredse med, er friskhed i frugt og grønt, når de handler i Fakta. Det fremgår af d

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse11.1.2018 14:00pressemeddelelse

En af Skandinaviens mest erfarne ledere inden for dagligvarehandelen, træder nu ind i bestyrelsen for Coop Danmark A/S og Coop Holding. Det er Karl Wistrand, som har været direktør i to af Sveriges største dagligvarevirksomheder, ICA og Coop Sverige. I ICA sluttede han som finansdirektør, CFO, og siden har han været adm. direktør for Coop Sverige. Han er i dag medlem af direktionen i Swedavia, der driver og udvikler 10 lufthavne i Sverige, herunder Arlanda. ”Med Karl Wistrand får vi dyb erfaring i både drift af detailhandel og finansiel styring ind i Coops bestyrelse, og jeg ser frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.