Coop Danmark A/S

Coop og Danmarks Naturfredningsforening går sammen i kamp for mere økologi

Del

Danskerne køber især økologi for at undgå pesticidrester i maden. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop nu fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ til traditionelle fødevarer

Der skal færre pesticider i vores mad! Det mener ikke blot et flertal af de danske forbrugere - men også Coop og Danmarks Naturfredningsforening.

De gør nu fælles front mod pesticiderne i hele oktober og omdøber måneden til Øktober. Formålet er at få flere økologiske varer på hylderne og øge den økologiske produktion.

Tre ud af fire danskere køber i forvejen økologi. Og den vigtigste årsag er, at de vil undgå pesticidrester i deres mad. Det viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse.

Økologi er det oplagte valg

“Der er en stigende bevidsthed om indholdet i det, vi putter i munden, og hvad det betyder for vores følelse af velvære. Samtidig søger flere mod det naturlige og transparente, og så er økologien et oplagt valg for rigtig mange kunder," forklarer Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop.

"Det er rigtig godt, at danskerne køber så meget økologi. For det gavner både naturen og miljøet," siger Rikke Lundsgaard, der er landbrugspolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

"Vi arbejder for, at Danmark skal blive 100 procent økologisk. Og det sker jo kun, hvis flere danskere vælger den økologiske vare, når de står nede i supermarkedet," fortsætter hun.

Kendte kvinder vil købe mere økologi

For at inspirere danskerne til at købe mere økologi har Danmarks Naturfredningsforening allieret sig med tre kendte kvinder: Sanger og konferencier Annette Heick, den tidligere topsvømmer Lotte Friis og håndboldspiller Ann Grethe Nørgaard.

De har hver især sat et mål for, hvor meget økologi de vil købe i løbet af Øktober. Danskerne kan melde sig på hold med den kendte, hvis øko-mål passer bedst med deres eget. Så er de med i konkurrencen om tre gange en måneds forbrug af økologi.

De kendte kvinder dyster samtidig om, hvem der får flest medspillere på deres øko-hold.

Derudover vil der være et ekstraordinært stort fokus på økologi i Coops butikker: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Irma og Fakta, bl.a. med mange tilbud.

Læs mere på Øktober.dk

Yderligere information

Coop: Thomas Roland, CSR-chef, 30 91 92 42

Danmarks Naturfredningsforening: Michael Ohmsen, Presserådgiver, 26 36 15 31

Nøgleord

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f

Kvickly og APOTEKEREN A.m.b.a. indgår aftale om samarbejde8.10.2018 08:00pressemeddelelse

Der vil åbne apoteker-butikker i en række Kvickly-varehuse over hele Danmark i de kommende år. Det er resultatet af en rammeaftale mellem APOTEKEREN A.m.b.a. og Coop, som netop er indgået. Aftalen er den første af sin art mellem en apotekskæde og en dagligvarekæde. Det bliver særlige afdelinger i Kvicklys forområde, hvor apotekerne etablerer og selv driver dem, som selvstændige filialer, og med eget, faguddannet personale. De vil typisk få et areal på 80-100 kvm. De første afdelinger forventes at åbne inden for de kommende seks måneder, nogle formentlig allerede først i det nye år. Kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly: ”I Kvickly er vi glade for aftalen. Det gør hverdagen lidt lettere for vores kunder, når de kan klare deres apoteks-indkøb samtidig med, at de køber dagligvarer. Og på denne måde udnytter vi vores areal på en måde, der gør vores varehuse mere attraktive at handle i.” Bestyrelsesformand, apoteker Per Wijngaard APOTEKEREN A.m.b.a.: ”Vi føler med denne aftale, at ønske

Køb økologi og beskyt dit drikkevand1.10.2018 10:19pressemeddelelse

Når du køber danske øko-varer, så sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Det er budskabet i Øktober, Danmarks Naturfredningsforening og Coops kampagne for mere økologi I Danmark har vi noget enestående: vores grundvand som vi drikker. Men sprøjtegifte siver ned i vores grundvand og kommer nogle gange med ud, når vi åbner hanen. Sidste år fandt man rester af sprøjtegift i drikkevandet 802 gange i 80 af landets 98 kommuner. Det viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen. Men når du køber danske økologiske fødevarer, så sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop igen i år fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ, når de gør oktober til Øktober. - Dansk drikkevand er en unik ressource, som vi skal passe godt på, så vi kan sikre rent drikkevand til vores børn og børnebørn. Heldigvis kan du selv gøre noget – hver gang du fylder indkøbskurven. Derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Coop, siger Maria Reumert Gjerd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum