Coop Danmark A/S

Coop og Danmarks Naturfredningsforening går sammen i kamp for mere økologi

Del

Danskerne køber især økologi for at undgå pesticidrester i maden. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop nu fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ til traditionelle fødevarer

Der skal færre pesticider i vores mad! Det mener ikke blot et flertal af de danske forbrugere - men også Coop og Danmarks Naturfredningsforening.

De gør nu fælles front mod pesticiderne i hele oktober og omdøber måneden til Øktober. Formålet er at få flere økologiske varer på hylderne og øge den økologiske produktion.

Tre ud af fire danskere køber i forvejen økologi. Og den vigtigste årsag er, at de vil undgå pesticidrester i deres mad. Det viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse.

Økologi er det oplagte valg

“Der er en stigende bevidsthed om indholdet i det, vi putter i munden, og hvad det betyder for vores følelse af velvære. Samtidig søger flere mod det naturlige og transparente, og så er økologien et oplagt valg for rigtig mange kunder," forklarer Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop.

"Det er rigtig godt, at danskerne køber så meget økologi. For det gavner både naturen og miljøet," siger Rikke Lundsgaard, der er landbrugspolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

"Vi arbejder for, at Danmark skal blive 100 procent økologisk. Og det sker jo kun, hvis flere danskere vælger den økologiske vare, når de står nede i supermarkedet," fortsætter hun.

Kendte kvinder vil købe mere økologi

For at inspirere danskerne til at købe mere økologi har Danmarks Naturfredningsforening allieret sig med tre kendte kvinder: Sanger og konferencier Annette Heick, den tidligere topsvømmer Lotte Friis og håndboldspiller Ann Grethe Nørgaard.

De har hver især sat et mål for, hvor meget økologi de vil købe i løbet af Øktober. Danskerne kan melde sig på hold med den kendte, hvis øko-mål passer bedst med deres eget. Så er de med i konkurrencen om tre gange en måneds forbrug af økologi.

De kendte kvinder dyster samtidig om, hvem der får flest medspillere på deres øko-hold.

Derudover vil der være et ekstraordinært stort fokus på økologi i Coops butikker: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Irma og Fakta, bl.a. med mange tilbud.

Læs mere på Øktober.dk

Yderligere information

Coop: Thomas Roland, CSR-chef, 30 91 92 42

Danmarks Naturfredningsforening: Michael Ohmsen, Presserådgiver, 26 36 15 31

Nøgleord

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop siger farvel til dåser20.7.2018 09:24pressemeddelelse

Tomater og de fleste andre former for konserves skal fremover ikke længere være emballeret i metal-dåser i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Som led i Coops nye emballagestrategi skifter Coop dåserne i sine egne varemærker, Änglamark og Coop, ud med såkaldte bricks, der primært består af fibre (pap/papir). De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye, langt mere bæredygtige udgaver. ”Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Den store miljømæssige fordel er, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys. Dertil kommer, at der betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra l

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum