Coop og 3F går sammen om ansvarlig online-handel

Klare rammer, enklere distribution og tryghed om løn, pension og rettigheder til chauffører, der bringer dagligvarer ud for Coop, der nu ansætter egne chauffører til at møde kunderne. En ny overenskomst mellem 3F Transport og Coop dækker en stor del af det voksende marked for onlinehandel med direkte levering af dagligvarer.

Fremadrettet bliver varerne fra Coop.dk MAD leveret på baggrund af overenskomst hele vejen fra lageret og frem til døren.

Det står klart efter, at Coop og 3F Transport er blevet enige om en overenskomst, der dækker chaufførerne i de varebiler, der kører dagligvarer fra Coop.dk MAD til private husstande som erhvervskunder, kommuner og øvrige kunder.

Overenskomsten sikrer klare rammer for aflønning af chaufførerne, pension, betaling for overarbejde og andre almindelige rettigheder, som det danske arbejdsmarked er kendt for.

Aftalen er kommet i stand efter, at Coop har besluttet at ansætte chauffører direkte.

Hidtil har Coop benyttet en række underleverandører, men nu samles størstedelen af distributionen direkte under Coop. Coop kan fortsat benytte underleverandører, og underleverandørernes aflønning skal fremover følge de gældende chaufføroverenskomster.

Coop mener, at det er vigtigt, at digitaliseringen i detailhandelen også sker efter den danske model, der sikrer ordnede forhold for medarbejderne.

”Vores salg er steget så meget det seneste år, at vi bedre er i stand til at forudse efterspørgslen. Derfor vil vi gerne gå over til at have vores egne chauffører, som kan sikre kunderne den bedste oplevelse, når de får varer fra Coop.dk MAD.

Hos Coop ønsker vi at tage ansvar for vores chauffører, som er vores ansigt hos kunderne i forbindelse med online-handel. Vi er derfor glade for de konstruktive forhandlinger, vi har haft med 3F om en overenskomst, som sikrer både ordnede forhold for vores medarbejdere og en fleksibel levering for kunderne”, siger adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen fra Coop.

I 3F Transport kalder formand Jan Villadsen den nye overenskomst et gennembrud for fair transport i hele distributionskæden.

”Jeg er meget glad. Overenskomsten med Coop er et vigtigt gennembrud i en tid, hvor onlinehandel er i stærk vækst, mens medierne beretter om uhyrlige forhold på den her del af arbejdsmarkedet. Onlinehandel gør livet lettere for mange, men arbejdet skal naturligvis foregå på ordentlige vilkår. Overenskomsten med Coop sikrer, at forbrugere nu kan vælge sikkerhed for fair transport og ordnede forhold, når de bestiller varer. Samtidig kan den nye overenskomst medvirke til at skabe lignende rammer hos andre virksomheder, der leverer varer direkte til forbrugernes dørtrin eller andre ydelser via en app”, siger Jan Villadsen, formand i 3F Transport.

Pressehenvendelser bedes rettet til:

Coop: Informationsdirektør Jens Juul Nielsen, 5159 4468

3F Transport: Politisk konsulent Caroline Juul Jensen, 6022 8976

Coop Trading og Carrefour udvider sit samarbejde7.10.2021 18:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den franske dagligvaregigant Carrefour og det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading udvider deres samarbejde til også at omfatte Carrefours internationale mærker. De to virksomheder annoncerede i maj et strategisk samarbejde, der var fokuseret på egne mærker (private labels). Nu udvides samarbejdet, så det også kommer til at omfatte globale mærkevareproducenter. Carrefour World Trade (CWT) har fået mandat til at definere og udvikle Coop Tradings internationale partnerskab med globale mærkevareleverandører fra 1. januar 2022. Partnerskabet er underskrevet CWT og Coop Trading, og dækker Coop i Finland (SOK), Danmark (Coop Danmark), Norge (Coop Norge) og Sverige (Coop Sverige). Carrefours Merchandise Executive Director, Guillaume de Colonges: “Vi er glade for at byde Coop Trading velkommen som ny international partner i Carrefour World Trade. Coop i de nordiske lande har vist stærk vækst og en flot drift på deres hjemmemarked, og passer godt ind i CWTs geografiske dækning. Det nye p

Kenneth Pedersen bliver ny kommerciel direktør for Brugskæderne30.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, der tilsammen har en omsætning omkring 25 milliarder kr., får ny kommerciel direktør. Det er Kenneth Holmen Pedersen, 53 år, der dermed vender tilbage til Coop, hvor han har haft en mere end 25 år lang karriere. Han har tidligere bl.a. været detaildirektør, direktør for SuperBrugsen og adm. direktør for reklamebureauet Republica. ”Brugskæderne altså Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen er helt central for Coops forretning. At få Kenneth tilbage betyder, at vi får en erfaren leder med dybt kendskab til både butikkerne, Coops maskinrum og kundernes behov,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen, Coop. Kenneth Holmen Pedersen kommer til at udgøre den øverste ledelse af Brugskæderne sammen med bl.a. de tre kædedirektører: Jesper Gottschalk, SuperBrugsen, Torben B. Andersen, Kvickly, og Maria Bech Tange, Dagli´Brugsen. Han kommer tillige til at indgå i Coops koncernledelse. ”Brugskæderne skal have de mest kundeorienterede butikker, det stærkeste

Jeff Salter bliver ny kommerciel direktør for Coop365 og Fakta29.9.2021 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Coop365 er i øjeblikket under hastig udvikling med mange nye butikker på vej. For at styrke den udvikling er Jeff Salter udnævnt til ny kommerciel direktør for både Coop365 og Fakta. Hans opgave bliver at skabe det stærkeste grønne koncept i discount med butikker, som kunderne skal opleve som mere attraktive og inspirerende. ”Med Jeff på holdet får vi nok dansk dagligvarehandels dygtigste til at skabe vindende butikskoncepter. Det har han dokumenteret gennem fornyelse og udvikling af Danmarks største dagligvarekæder, eksempelvis SuperBrugsen, hvor han stod bag kædens markante løft fra 2013 og frem,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop. ”Det går meget stærkt med udviklingen af Coop365 lige nu, og testen af de nye elementer går godt, men vi skal stadig blive endnu tydeligere med at vise kunderne, hvordan kæden adskiller sig fra andre,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop365 og Fakta. Jeff Salter, 45 år, kommer fra en tilsvarende stilling i Brugskæderne, Kvickly, SuperBru