Coop: Nyt forslag er sejr for forbrugerne

Bedre emballage af fødevarer på vej efter, at 21.000 forbrugere skrev under på krav om det

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen er på vej med en vigtig og strammere kemi-lovgivning for emballering af fødevarer.

Han ønsker at forbyde organiske fluorerede stoffer i pap og papir til fødevarer.

Det vækker begejstring hos Coop, der i 2017 indsamlede flere end 21.000 underskrifter fra danskere, der også ønskede en strammere kemilovgivning fordi de flourede er under kraftig mistanke for at være kræftfremkaldende og skadelige for miljøet.

Coop har ud fra et forsigtighedsprincip løbende arbejdet med at udfase stofferne fra egne varer (Änglamark, Coop og X-tra). Coop har ikke haft stofferne i vores egne varemærker, siden de som det sidste produkt fjernede det fra mikroovns popcorn i 2015. Erfaringen er, at det godt kan lade sig gøre at producere emballager uden fluorerede stoffer, uden at det går ud over kvaliteten af fødevarerne. Det har endda vist sig næsten omkostningsfrit at substituere stofferne.

”Vi er glade for at ministeren har lyttet til Coop og set at det godt kan lade sig gøre at udfase de farlige stoffer. Men vi vil vi samtidig opfordre ministeren til, at udvide forslaget om forbud mod de skadelige flourstoffer til også at omfatte kosmetiske produkter. Disse stoffer hører ikke hjemme i produkter, man smører på huden, – og det er fuldt ud muligt at fremstille effektive hudplejeprodukter uden flourerede stoffer,” siger Signe D. Frese

Coop lancerede i 2014 en kemikalie-strategi og har arbejdet systematisk med at udfase ”det beskidte dusin”, som er 12 problematiske stoffer fra egne varemærker.

Yderligere information:

CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246 / signe.frese@coop.dk

www.nykemilov.nu

Coop.dk udfordrer discount på økologi-priser23.4.2019 00:00:00 CESTPressemeddelelse

Det bliver nu muligt at få leveret økologiske varer direkte til døren til samme pris som i discountbutikkerne. Det er Coop.dk MAD, der lancerer knapt 300 nye varer til samme priser som i fakta, hvoraf over 200 af dem er økologiske. ”Vores kunder går mere op i økologi end landsgennemsnittet. Derfor har det altid været afgørende for os at have et stort udvalg af økologiske varer. Men vi vil også gerne tilbyde økologi til lavere priser. Vi gør derfor op med, at det skal være dyrere at købe økologi på nettet,” siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk MAD. Derfor lancerer Coop.dk MAD serien af økologiske/miljømærkede kvalitetsvarer fra Fakta, 365, til samme pris som i discountkæden. Varerne, som vil være alt lige fra økologisk mælk og avocado til pasta og personlig pleje, kan bestilles her i dag: https://mad.coop.dk/ https://mad.coop.dk/ Coop.dk MAD åbnede i 2016 med ”alt det bedste fra Coop” i form af ca. 8.000 forskellige dagligvarer, herunder også de bedste og mest populære Irma-