Coop: Nyt forslag er sejr for forbrugerne

Bedre emballage af fødevarer på vej efter, at 21.000 forbrugere skrev under på krav om det

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen er på vej med en vigtig og strammere kemi-lovgivning for emballering af fødevarer.

Han ønsker at forbyde organiske fluorerede stoffer i pap og papir til fødevarer.

Det vækker begejstring hos Coop, der i 2017 indsamlede flere end 21.000 underskrifter fra danskere, der også ønskede en strammere kemilovgivning fordi de flourede er under kraftig mistanke for at være kræftfremkaldende og skadelige for miljøet.

Coop har ud fra et forsigtighedsprincip løbende arbejdet med at udfase stofferne fra egne varer (Änglamark, Coop og X-tra). Coop har ikke haft stofferne i vores egne varemærker, siden de som det sidste produkt fjernede det fra mikroovns popcorn i 2015. Erfaringen er, at det godt kan lade sig gøre at producere emballager uden fluorerede stoffer, uden at det går ud over kvaliteten af fødevarerne. Det har endda vist sig næsten omkostningsfrit at substituere stofferne.

”Vi er glade for at ministeren har lyttet til Coop og set at det godt kan lade sig gøre at udfase de farlige stoffer. Men vi vil vi samtidig opfordre ministeren til, at udvide forslaget om forbud mod de skadelige flourstoffer til også at omfatte kosmetiske produkter. Disse stoffer hører ikke hjemme i produkter, man smører på huden, – og det er fuldt ud muligt at fremstille effektive hudplejeprodukter uden flourerede stoffer,” siger Signe D. Frese

Coop lancerede i 2014 en kemikalie-strategi og har arbejdet systematisk med at udfase ”det beskidte dusin”, som er 12 problematiske stoffer fra egne varemærker.

Yderligere information:

CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246 / signe.frese@coop.dk

www.nykemilov.nu

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk