Coop markerer byggeriet af ny bæredygtig butik i Glostrup

Onsdag den 8. december 2021 markerer Coop starten på byggeriet af en ny bæredygtighedscertificeret Coop365 i Glostrup med en julefest. Det sker i forbindelse med Coops nye mål om at reducere sit CO2-aftryk i nybyggeri og ombygninger.

Snart forvandles parkeringspladsen i Hvissinge i Glostrup til byggeplads, når Coop begynder byggeriet af den første bæredygtige butik i Coops nye dagligvarekæde Coop365.

Den kommende butik skal bl.a. have tag med grøn beplantning, varmegenvinding fra køleanlægget, biodiversitet i beplantning omkring bygningen og lokale regnvandsløsninger og dermed opnå den internationale certificering for bæredygtighed - DGNB Guld.

”Vi har som virksomhed et kæmpe ansvar for at reducere vores klimaaftryk, og det skal vi arbejder med på alle led af virksomheden. Derfor skal vi selvfølgelig tænke på klimaet, når vi bygger nye butikker. Coop365 Granskoven bliver ikke bare vores første discountbutik med en international bæredygtighedscertificering, men viser også vejen for, hvordan vi skal og kan tænke bæredygtighed hele vejen rundt,” siger Jonas Engberg, klimachef i Coop.

Butikken får fx træfacader, ladestandere til elbiler og et overdækket torv, hvor man kan have sæsonvarer, sælge blomster og møde sine naboer, når man er ude for at købe ind. Derudover vil der være masser af økologiske varer på hylderne og fokus på mindre plastik, mere dyrevelfærd, mindre madspild og produkter, der er fri for skadelig kemi.

”Med Coop365 Granskoven får vi og kunderne i Glostrup et grønt flagskib med helt særlige rammer for den gode og ansvarlige kundeservice og handleoplevelse, som Coop365 skal være kendt for. Det er vi nu et skridt tættere på, og det glæder jeg mig til at markere med en julefest for byens borgere,” siger kædedirektør for Coop365 & Fakta, Thomas Nielsen.

Glostrups borgmester, John Engelhardt (V), ser også frem til, at butikken kan slå dørene op i sommeren 2022:

”Der har længe været et stort ønske om at få bedre muligheder for at handle dagligvarer lokalt i Hvissinge. Så der er ingen tvivl om, at der er mange, der glæder sig til, at den nye Coop365 står færdig. Oven i det får vi et både markant og spændende projekt med en tydelig grøn profil, der matcher vores ambitioner på miljøområdet. Og jeg synes, det er en fin måde at markere byggeriets start.”

Indvielsen af byggeriet i Glostrup sker samtidig med, at Coop lancerer et nyt byggekoncept med et mål om, at alle nye butikker i kæderne Coop365 og SuperBrugsen skal kunne bæredygtighedscertificeres efter DGNB-ordningen. De bæredygtighedscertificerede butikker er desuden en del af Coops strategi om at blive klimapositive i 2030.

Klimachef i Coop, Jonas Engberg (via Signe Christiansen): 28 94 51 26
Kædedirektør Coop365, Thomas Nielsen (via Signe Christiansen): 28 94 51 26
Borgmester Glostrup Kommune John Engelhardt (via Christian Mahrt): 61 67 30 25

Pressen er velkommen til at deltage d. 8. december kl. 16.00 – 17.00 på p-pladsen, Granskoven 2, 2600 Glostrup. Programmet for dagen er:

Kl. 16.00: Coop365 serverer varm kakao og gløgg

Kl. 16.15: Taler v. Jonas Engberg, klimachef i Coop og v. John Engelhardt, borgmester i Glostrup

Kl. 16.30: Juletræet tændes og pladsen indvies v. Thomas Nielsen, kædedirektør i Coop365

Kl. 16.30 – 17.00: Mød arkitekterne, få en julepose til børnene og smag brød fra BrødCooperativet

Coop laver intern ledelsesrokade14.1.2022 12:10:00 CET | Pressemeddelelse

Coop gennemfører en række ændringer i sin koncernledelse i forbindelse med sin strategi om at blive Danmarks mest kundeorienterede dagligvarevirksomhed. Målet er enklere og mere effektive beslutningsgange, tættere på butikker og kunder. Kommerciel direktør i Coop, Kenneth Pedersen, bliver ny kædedirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen Kæden har ambitiøse vækstmål for de kommende fem år. For at nå det skal beslutningerne tages så tæt på kunderne som muligt. Ledelsen af SuperBrugsen får derfor fremover det fulde ansvar for kundetilfredsheden, den kommercielle udvikling samt for udviklingen af deres eget brand. ”Med Kenneth Pedersen får vi en af de mest erfarne detailhandlere i Danmark tilbage i spidsen for vores største kæde. Kenneth har haft en mere end 25 år lang karriere i Coop og nyder stor respekt i hele Coop-familien,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen. Som følge af denne organisationsændring fratræder kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring. Og jobbet

Amerikanske kæder vil lære af dansk IT-selskab13.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops teknologiselskab, Lobyco, skal tale på verdens største detailhandelskonference, NRF 2022, i New York City. 16. januar vil selskabets adm. direktør Jan Madsen i Javits Center på Manhattan fortælle om den digitale transformation, som Coop i Danmark har været igennem samt dele ud af Lobycos internationale erfaringer med digitale loyalitetsprogrammer. Centralt her er udviklingen af Coop appen, der er blevet den digitale kommunikationskanal mellem virksomheden og dens 1,9 million medlemmer samt øvrige kunder. ”Digital transformation handler ofte om e-handel, men en McKinsey-undersøgelse viser at 2/3 af alle amerikanere er utilfredse med de loyalitetsprogrammer, de er medlemmer af. Med det rette program og digitale værktøjer kan loyaliteten øges betydeligt. Det har vi vist i Danmark, og det har siden skabt den store interesse fra kæder fra hele verden. Og nu oplever vi kolossal interesse efter den ”vindende formel”, udtaler Jan Madsen. Lobyco blev stiftet 1. september 2020 og har siden