Coop lukker lokale butikker

En række Dagli´Brugser & LokalBrugser, der gennem en årrække har givet underskud, bliver nu lukket.

Pr. 30. juni lukker Coop 15 Dagli´Brugser & LokalBrugser over hele landet. Det drejer sig om disse butikker:

Hornsyld

Gørding

Taulov

Nykøbing Mors

Thisted

Resen

Ullerslev

Årslev

Arden

Holbøll Plads, Aalborg SØ

Suldrup

Hjortekær

Smidstrup Strand

Kragelund

Viborg

”Det er butikker, der giver betydelige underskud og hvor vi gennem flere år har kæmpet for at vende udviklingen. Men i år har butikkerne samlet set desværre forstærket den negative udvikling, trods en stor indsats fra medarbejdernes side. Vi ser derfor ikke flere muligheder for at drive dem videre,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen.

Udover disse 15 butikker lukker Brugsen på Amagerbrogade i København også. Til sammen har de 16 butikker belastet Coop med et underskud på et årligt to-cifret millionbeløb.

Ca. 300 medarbejdere berøres af lukningen. Coop gør alt, hvad der er muligt for at skaffe dem job andetsteds i Dagli´Brugsen eller i en af Coops øvrige kæder.

Coop skal ikke benytte de berørte lokaler til andre formål, og de sættes derfor til salg eller udlejning til, hvem der måtte ønske at overtage dem.

Dagli´Brugsen og LokalBrugsen er fortsat Danmarks suverænt største kæde af nærbutikker med 315 butikker.

Yderligere information: Kædedirektør Torben B. Andersen, 2053 5274/

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen, 5159 4468

Coop stopper salg af vatpinde af plastik25.5.2018 06:15pressemeddelelse

Coop stopper salget af vatpinde af plast, og vil fremover udelukkende sælge vatpinde af bæredygtigt FSC-certificeret papir. Problemet med vatpinde opstår, når de skylles ud i toilettet. I rensningsanlægget forsager vatpindene problemer, da de kan slippe lige igennem anlæggenes riste, og hurtigt forstopper systemet eller ender i maskineriet. Vatpindene risikerer også at ende i naturen, når de ikke sætter sig fast i rensningsanlægget, men i stedet suser lige igennem. Vatpinde i plast er svære for naturen at nedbryde, og belaster derfor naturen i mange år. Undersøgelser af danske strandområder peger på, at vatpinde udgør en væsentlig del af det affald, der findes på de danske strande. ”Vi kommer til at have en langt mere kritisk brug af plastic i de varer, vi sælger. Og vi kommer til at træffe langt mere miljørigtige valg af materialer, når vi sætter produkter på markedet. Selvom plastik i nogle sammenhænge kan have mange miljømæssige fordele, som mange forbruger ikke nødvendigvis er opmæ