Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre

Alle har brug for ferie og et pusterum fra hverdagen. Men for en stor gruppe udsatte børn i Danmark, er ferie ikke en del af sommerens planer. Familierne har hverken råd eller overskud til de ferieoplevelser, vi andre kan glæde os til, og børnene får derfor ikke den tiltrængte pause fra hverdagens problemer.

Derfor indleder Coop nu en landsdækkende indsamling i ca. 1000 butikker i SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli´Brugsen til fordel for Dansk Røde Kors´ sommerlejre for sårbare familier.

”Sommerlejrene er lyspunkter for disse familier, men Coronakrisen har gjort det vanskeligere og dyrere for os at afholde lejrene i år, p.g.a. mange af de nye sikkerhedskrav. Støtten fra Coops kunder hjælper os med at sende familier på ferielejr til sommer, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Marie-Louise Gotholdt, chef for national afdeling i Røde Kors.

Røde Kors’ ferielejre har eksisteret i 15 år og byder hvert år sårbare familier velkomne i perioden fra juli til og med efterårsferien. Lejrene giver et vigtigt pusterum til familierne, og for børnene betyder det også fællesskaber, aktiviteter og gode ferieminder, som deres familier ellers ikke har mulighed for at give dem.

”Indsamlingen er en fortsættelse af vores tætte samarbejde med Røde Kors, hvor vi i fællesskab rækker ud til danskerne, så vi sammen kan hjælpe både nødlidende rundt omkring i verden og danskere i hele landet, som er ramt af livet,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

For bare 172 kr. kan et barn komme på ferielejr i et døgn og nu kan alle danskere være med til at støtte.

Indsamlingen sker fra 29. juni og frem til 9. august.

Måden man kan støtte på, er for første gang 100 procent elektronisk. I butikkerne møder man papstandere med information om, hvordan kunderne kan vælge at donere på tre forskellige måder:

• Scan & Betal på 50 kr.
  • SMS på enten 50 eller 100 kr.
  • Mobilepay med valgfrit beløb.

Derudover vil de 1,8 million Coop-medlemmer også møde indsamlingen henover sommeren i både Coop App’en og i medlemsmails.

Yderligere information:

CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, 3091 9246

Kommunikationskonsulent i Røde Kors, Julie Bergstrand-Christensen, 3117 3960 / juber@rodekors.dk

Klimaangst er godt for klimaet30.7.2020 08:36:10 CESTPressemeddelelse

Klimaforandringerne bekymrer langt størstedelen af danskerne, viser ny undersøgelse. Bekymring og angst er ikke bare naturlige og sunde reaktioner på klimakrisen, de er også nødvendige, hvis vi skal bremse den negative udvikling, mener nogle af de eksperter, Samvirke har talt med. Tager klimaangsten overhånd hos den enkelte, er det dog problematisk, understreger de. Kun 4% af danskerne er ”slet ikke” bekymrede for klimaforandringerne. Resten af os er bekymrede i en eller anden grad. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Coop Analyse, skriver Samvirke i seneste udgave af magasinet. Og det er både naturligt og sundt at reagere med bekymring og for den sags skyld angst, når man står over for en reel trussel, som klimaforandringerne er, siger flere fagfolk, som Samvirke har talt med. En af dem er psykolog Lise Maj Jensen, der i mange år har været optaget af de psykologiske barrierer og drivkræfter for bæredygtig adfærd. »Angsten er hensigtsmæssig, for­di den hjælper os til at se virkel

Coop og Stop Spild Lokalt indgår landsaftale om madspild16.7.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Det nyeste skridt i Coops mål om at halvere madspild inden 2030 er en aftale med græsrodsorganisationen Stop Spild Lokalt. Den skal være med til at sikre, at endnu mere mad bliver spist og ikke går til spilde. Målet med den nye aftale, er at 200 butikker til højtider og på mere fast basis skal donere overskudsmad til organisationen og dermed reducerer madspildet fra butikkerne endnu mere. Coop vil også styrke organisationen Stop Spild Lokalt ved at gøre det muligt for de mere end 3500 frivillige medlemsvalgte, der sidder i butiksbestyrelser i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, med at hjælpe Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild. ”Vi er rigtig glade for at udvide samarbejdet med Stop Spild Lokalt. Madspild er et unødvendigt ressourcespild og en stor belastning for vores klima. Og når donationerne samtidig hjælper værdigt trængende, så giver det god mening at forære maden væk. Coop er selv en forening, så det er naturligt, at vi også understøtter Stop Spild Lokalt med frivillige k

Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer26.6.2020 09:06:58 CESTPressemeddelelse

Økologien stortrives i Danmark, og selvom økologiske fødevarer er populære som aldrig før, har økologien stadig sit at bokse med. Dyrevelfærd og klimabelastning er bare to af udfordringerne, skriver Samvirke. Nej, økologi er ikke automatisk lig med bedre dyrevelfærd. Det afhænger nemlig af, hvordan man definerer dyrevelfærd. Og det er en af mange fejlslutninger omkring økologien, som i år får ekstra fokus på grund af det statslige røde Ø-mærkes 30-års fødselsdag. Det skriver Samvirke, som i juli-magasinet ser nærmere på 30 påstande og myter om økologien. I økologien er det fortsat et problem, at fjerkræ tages af rovdyr i det fri, og at søer ligger smågrise ihjel, fordi de ikke fikseres i farebøjler. Økologiske kalve tages også tidligt fra deres mor, selvom de får lov at blive dobbelt så længe som konventionelle kalve. Økologien arbejder videre med disse udfordringer, som også tæller, at cirka halvdelen af æglæggerkyllingerne er haner, som ikke kan bruges i ægindustrien, og derfor afliv