Coop laver intern ledelsesrokade

Coop gennemfører en række ændringer i sin koncernledelse i forbindelse med sin strategi om at blive Danmarks mest kundeorienterede dagligvarevirksomhed. Målet er enklere og mere effektive beslutningsgange, tættere på butikker og kunder.

Kommerciel direktør i Coop, Kenneth Pedersen, bliver ny kædedirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen

Kæden har ambitiøse vækstmål for de kommende fem år. For at nå det skal beslutningerne tages så tæt på kunderne som muligt. Ledelsen af SuperBrugsen får derfor fremover det fulde ansvar for kundetilfredsheden, den kommercielle udvikling samt for udviklingen af deres eget brand.

”Med Kenneth Pedersen får vi en af de mest erfarne detailhandlere i Danmark tilbage i spidsen for vores største kæde. Kenneth har haft en mere end 25 år lang karriere i Coop og nyder stor respekt i hele Coop-familien,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen.

Som følge af denne organisationsændring fratræder kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring. Og jobbet som kommerciel direktør nedlægges.

”Jesper har stået for en nødvendig effektivisering og optimering af kæden, og har skabt et godt grundlag for den næste vigtige fase for vores største kæde,” siger Allan Kristoffersen.

Kenneth Pedersen ser frem til at vende tilbage til SuperBrugsen, hvor han var kædedirektør fra 2014-2017.

”Med det fulde ansvar, som følger med det nye job, mener jeg, vi har alle muligheder for at skabe vækst gennem et koncept fokuseret på kunder og kvalitet – og som kan bidrage til et mere mangfoldigt udvalg i dansk dagligvarehandel,” siger Kenneth Pedersen.

Ny enhed for Operationel Excellence og styrkelse af Kategoriorganisationen

Kædedirektør for Irma, Charlotte Nilsson Norby, er udnævnt til ny Kategoridirektør for Food Coop og dermed ansvarlig for indkøb af alle dagligvarer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma og Coop.dk MAD.

Hun afløser Jan Adolfsen, der er udpeget til direktør for en helt ny afdeling i Coop, Operationel Excellence, der samler kompetencer fra Logistik, Indkøb og SAP-projektet for at styrke transformationen til en mere procesdrevet organisation. Afdelingen skal styrke kernedriften og varetilgængeligheden i butikkerne og sikre fundamentet for vækst i salget.

”Jan Adolfsen har en særdeles stærk baggrund fra Coops bagland i både Nonfood og Food og har ud over jobbet som kategoridirektør også haft ansvaret for implementeringen af Coops SAP-projekt på forretningssiden. Vi kunne ikke finde nogen bedre til at løse den opgave, og jeg er rigtig glad for, at Jan har takket ja til udfordringen,” siger koncerndirektør Per Thau.

Etableringen af Operational Excellence og flytningen af administrative opgaver fra kategori skal frigive tid og ressourcer til at kategori kan løfte sortiment, pris og kampagne til et nyt niveau sammen med stærke leverandører. Coop har altid haft gode varer og vil fortsat være forrest i bussen på gode varer til gode priser samt på at udvikle de trends som trækker kunderne ind.

”Charlotte Nilsson Norby har en unik erfaring i dansk dagligvarehandel fra både leverandør- og detailsiden. Hun har demonstreret stærke kommercielle kompetencer og er en dygtig leder, der allerede har realiseret gode resultater i Irma. Derfor er vi glade for, at hun har påtaget sig opgaven, der er en af de vigtigste i dagligvarehandelen,” siger Per Thau.

Som ny kædedirektør for Irma er den hidtidige salgs- og driftsdirektør Jan Larsen udnævnt.

”Irma var der, hvor jeg begyndte for 30 år siden som salgsassistent, og hvor jeg har haft den største del af min karriere. Det er derfor en ære for mig at skulle stå i spidsen for at bringe Irma videre, som den førende supermarkedskæde i København med vægt på de bedste og mest erfarne medarbejdere, det mest unikke sortiment og den bedste kundeservice,” siger Jan Larsen.

Charlotte Nilsson Norby tiltrådte som kædedirektør for Irma i april sidste år.  Hun kom fra jobbet som direktør i Løgismose Meyers, med ansvaret for Løgismose. Før da havde hun en ti år lang karriere i det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading. Og tidligere var hun 12 år i den globale fødevarevirksomhed Mars.

”Det er med blødende hjerte, at jeg allerede forlader Irma nu. Men når man har beskæftiget sig med fødevarer hele sit liv, er jobbet som Kategoridirektør for Food i Coop det ultimative. Det har været en kæmpe oplevelse at arbejde sammen med de mange kolleger i Irma, der brænder for kunderne, kæden og den særlige kultur, der er. Heldigvis er kæden i god gænge, og med Jan Larsen i spidsen og et stærkt lederteam, der sammen har udviklet en ny 4-årig strategiplan, kan kæden ikke være i mere trygge hænder,” siger Charlotte Nilsson Norby.

Yderligere information:

Koncerndirektør Allan Kristoffersen,2845 5670

Kædedirektør Kenneth Pedersen, 2097 2780

Koncerndirektør Per Thau, 4247 7700

Fooddirektør Charlotte Nilsson Norby, 2779 9099

Kædedirektør Jan Larsen, 5219 7683

Foto til fri brug af kædedirektør Kenneth Pedersen

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde