Coop laver intern ledelsesrokade

Coop gennemfører en række ændringer i sin koncernledelse i forbindelse med sin strategi om at blive Danmarks mest kundeorienterede dagligvarevirksomhed. Målet er enklere og mere effektive beslutningsgange, tættere på butikker og kunder.
Kommerciel direktør i Coop, Kenneth Pedersen, bliver ny kædedirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen
Kæden har ambitiøse vækstmål for de kommende fem år. For at nå det skal beslutningerne tages så tæt på kunderne som muligt. Ledelsen af SuperBrugsen får derfor fremover det fulde ansvar for kundetilfredsheden, den kommercielle udvikling samt for udviklingen af deres eget brand.
”Med Kenneth Pedersen får vi en af de mest erfarne detailhandlere i Danmark tilbage i spidsen for vores største kæde. Kenneth har haft en mere end 25 år lang karriere i Coop og nyder stor respekt i hele Coop-familien,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen.
Som følge af denne organisationsændring fratræder kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring. Og jobbet som kommerciel direktør nedlægges.
”Jesper har stået for en nødvendig effektivisering og optimering af kæden, og har skabt et godt grundlag for den næste vigtige fase for vores største kæde,” siger Allan Kristoffersen.
Kenneth Pedersen ser frem til at vende tilbage til SuperBrugsen, hvor han var kædedirektør fra 2014-2017.
”Med det fulde ansvar, som følger med det nye job, mener jeg, vi har alle muligheder for at skabe vækst gennem et koncept fokuseret på kunder og kvalitet – og som kan bidrage til et mere mangfoldigt udvalg i dansk dagligvarehandel,” siger Kenneth Pedersen.
Ny enhed for Operationel Excellence og styrkelse af Kategoriorganisationen
Kædedirektør for Irma, Charlotte Nilsson Norby, er udnævnt til ny Kategoridirektør for Food Coop og dermed ansvarlig for indkøb af alle dagligvarer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma og Coop.dk MAD.
Hun afløser Jan Adolfsen, der er udpeget til direktør for en helt ny afdeling i Coop, Operationel Excellence, der samler kompetencer fra Logistik, Indkøb og SAP-projektet for at styrke transformationen til en mere procesdrevet organisation. Afdelingen skal styrke kernedriften og varetilgængeligheden i butikkerne og sikre fundamentet for vækst i salget.
”Jan Adolfsen har en særdeles stærk baggrund fra Coops bagland i både Nonfood og Food og har ud over jobbet som kategoridirektør også haft ansvaret for implementeringen af Coops SAP-projekt på forretningssiden. Vi kunne ikke finde nogen bedre til at løse den opgave, og jeg er rigtig glad for, at Jan har takket ja til udfordringen,” siger koncerndirektør Per Thau.
Etableringen af Operational Excellence og flytningen af administrative opgaver fra kategori skal frigive tid og ressourcer til at kategori kan løfte sortiment, pris og kampagne til et nyt niveau sammen med stærke leverandører. Coop har altid haft gode varer og vil fortsat være forrest i bussen på gode varer til gode priser samt på at udvikle de trends som trækker kunderne ind.
”Charlotte Nilsson Norby har en unik erfaring i dansk dagligvarehandel fra både leverandør- og detailsiden. Hun har demonstreret stærke kommercielle kompetencer og er en dygtig leder, der allerede har realiseret gode resultater i Irma. Derfor er vi glade for, at hun har påtaget sig opgaven, der er en af de vigtigste i dagligvarehandelen,” siger Per Thau.
Som ny kædedirektør for Irma er den hidtidige salgs- og driftsdirektør Jan Larsen udnævnt.
”Irma var der, hvor jeg begyndte for 30 år siden som salgsassistent, og hvor jeg har haft den største del af min karriere. Det er derfor en ære for mig at skulle stå i spidsen for at bringe Irma videre, som den førende supermarkedskæde i København med vægt på de bedste og mest erfarne medarbejdere, det mest unikke sortiment og den bedste kundeservice,” siger Jan Larsen.
Charlotte Nilsson Norby tiltrådte som kædedirektør for Irma i april sidste år. Hun kom fra jobbet som direktør i Løgismose Meyers, med ansvaret for Løgismose. Før da havde hun en ti år lang karriere i det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading. Og tidligere var hun 12 år i den globale fødevarevirksomhed Mars.
”Det er med blødende hjerte, at jeg allerede forlader Irma nu. Men når man har beskæftiget sig med fødevarer hele sit liv, er jobbet som Kategoridirektør for Food i Coop det ultimative. Det har været en kæmpe oplevelse at arbejde sammen med de mange kolleger i Irma, der brænder for kunderne, kæden og den særlige kultur, der er. Heldigvis er kæden i god gænge, og med Jan Larsen i spidsen og et stærkt lederteam, der sammen har udviklet en ny 4-årig strategiplan, kan kæden ikke være i mere trygge hænder,” siger Charlotte Nilsson Norby.
Yderligere information:
Koncerndirektør Allan Kristoffersen,2845 5670
Kædedirektør Kenneth Pedersen, 2097 2780
Koncerndirektør Per Thau, 4247 7700
Fooddirektør Charlotte Nilsson Norby, 2779 9099
Kædedirektør Jan Larsen, 5219 7683
Foto til fri brug af kædedirektør Kenneth Pedersen
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Slut med usikkerheden: Ny modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer hver gang i Coops butikker1.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49.
Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop tager endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton plast.
Coop lancerer Irma-kollektion af boligtekstiler10.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nostalgi er navnet på den nye kollektion, der er skabt i krydsfeltet mellem tradition og innovation.
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

