Coop Danmark A/S

Coop laver intern ledelsesrokade

Del

Coop gennemfører en række ændringer i sin koncernledelse i forbindelse med sin strategi om at blive Danmarks mest kundeorienterede dagligvarevirksomhed. Målet er enklere og mere effektive beslutningsgange, tættere på butikker og kunder.

Kommerciel direktør i Coop, Kenneth Pedersen, bliver ny kædedirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen

Kæden har ambitiøse vækstmål for de kommende fem år. For at nå det skal beslutningerne tages så tæt på kunderne som muligt. Ledelsen af SuperBrugsen får derfor fremover det fulde ansvar for kundetilfredsheden, den kommercielle udvikling samt for udviklingen af deres eget brand.

”Med Kenneth Pedersen får vi en af de mest erfarne detailhandlere i Danmark tilbage i spidsen for vores største kæde. Kenneth har haft en mere end 25 år lang karriere i Coop og nyder stor respekt i hele Coop-familien,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen.

Som følge af denne organisationsændring fratræder kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring. Og jobbet som kommerciel direktør nedlægges.

”Jesper har stået for en nødvendig effektivisering og optimering af kæden, og har skabt et godt grundlag for den næste vigtige fase for vores største kæde,” siger Allan Kristoffersen.

Kenneth Pedersen ser frem til at vende tilbage til SuperBrugsen, hvor han var kædedirektør fra 2014-2017.

”Med det fulde ansvar, som følger med det nye job, mener jeg, vi har alle muligheder for at skabe vækst gennem et koncept fokuseret på kunder og kvalitet – og som kan bidrage til et mere mangfoldigt udvalg i dansk dagligvarehandel,” siger Kenneth Pedersen.

Ny enhed for Operationel Excellence og styrkelse af Kategoriorganisationen

Kædedirektør for Irma, Charlotte Nilsson Norby, er udnævnt til ny Kategoridirektør for Food Coop og dermed ansvarlig for indkøb af alle dagligvarer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma og Coop.dk MAD.

Hun afløser Jan Adolfsen, der er udpeget til direktør for en helt ny afdeling i Coop, Operationel Excellence, der samler kompetencer fra Logistik, Indkøb og SAP-projektet for at styrke transformationen til en mere procesdrevet organisation. Afdelingen skal styrke kernedriften og varetilgængeligheden i butikkerne og sikre fundamentet for vækst i salget.

”Jan Adolfsen har en særdeles stærk baggrund fra Coops bagland i både Nonfood og Food og har ud over jobbet som kategoridirektør også haft ansvaret for implementeringen af Coops SAP-projekt på forretningssiden. Vi kunne ikke finde nogen bedre til at løse den opgave, og jeg er rigtig glad for, at Jan har takket ja til udfordringen,” siger koncerndirektør Per Thau.

Etableringen af Operational Excellence og flytningen af administrative opgaver fra kategori skal frigive tid og ressourcer til at kategori kan løfte sortiment, pris og kampagne til et nyt niveau sammen med stærke leverandører. Coop har altid haft gode varer og vil fortsat være forrest i bussen på gode varer til gode priser samt på at udvikle de trends som trækker kunderne ind.

”Charlotte Nilsson Norby har en unik erfaring i dansk dagligvarehandel fra både leverandør- og detailsiden. Hun har demonstreret stærke kommercielle kompetencer og er en dygtig leder, der allerede har realiseret gode resultater i Irma. Derfor er vi glade for, at hun har påtaget sig opgaven, der er en af de vigtigste i dagligvarehandelen,” siger Per Thau.

Som ny kædedirektør for Irma er den hidtidige salgs- og driftsdirektør Jan Larsen udnævnt.

”Irma var der, hvor jeg begyndte for 30 år siden som salgsassistent, og hvor jeg har haft den største del af min karriere. Det er derfor en ære for mig at skulle stå i spidsen for at bringe Irma videre, som den førende supermarkedskæde i København med vægt på de bedste og mest erfarne medarbejdere, det mest unikke sortiment og den bedste kundeservice,” siger Jan Larsen.

Charlotte Nilsson Norby tiltrådte som kædedirektør for Irma i april sidste år.  Hun kom fra jobbet som direktør i Løgismose Meyers, med ansvaret for Løgismose. Før da havde hun en ti år lang karriere i det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading. Og tidligere var hun 12 år i den globale fødevarevirksomhed Mars.

”Det er med blødende hjerte, at jeg allerede forlader Irma nu. Men når man har beskæftiget sig med fødevarer hele sit liv, er jobbet som Kategoridirektør for Food i Coop det ultimative. Det har været en kæmpe oplevelse at arbejde sammen med de mange kolleger i Irma, der brænder for kunderne, kæden og den særlige kultur, der er. Heldigvis er kæden i god gænge, og med Jan Larsen i spidsen og et stærkt lederteam, der sammen har udviklet en ny 4-årig strategiplan, kan kæden ikke være i mere trygge hænder,” siger Charlotte Nilsson Norby.

Yderligere information:

Koncerndirektør Allan Kristoffersen,2845 5670

Kædedirektør Kenneth Pedersen, 2097 2780

Koncerndirektør Per Thau, 4247 7700

Fooddirektør Charlotte Nilsson Norby, 2779 9099

Kædedirektør Jan Larsen, 5219 7683

Foto til fri brug af kædedirektør Kenneth Pedersen

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Kvaliteten vandt til jul20.1.2022 11:18:29 CET | Pressemeddelelse

Mens en række kæder solgte flæskesteg til historisk lave priser til jul, gik Irma den stik modsatte vej og satsede på kvalitet. Irmas slagtilbud var en økologisk flæskesteg af Poppelgris til 59,95 kr. pr ½ kilo. Resultat: En stigning i antal solgte med 20 procent i forhold til december 2020. En økologisk ribbensteg blev der solgt 50 procent flere af. Det var også muligt at købe en konventionel flæskesteg i Irma. Den blev der solgt 11 procent færre af i forhold til året før. Og det samlede salg af den var beskedent. ”Vi må dermed konstatere, at kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden sejrer i Irma. En tendens vi også har set på vores andre kvalitets- julevarer som for eksempel Irmas økologiske risengrød og Irmas økologiske æbleskiver, selv når vi sammenligner med rekordåret 2020. Så der er ingen tvivl om, at det er vores satsning på kvalitet, som var medvirkende til, at vi fik vores bedste julehandel nogensinde,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma. Salget af økologiske æbleskiver v

Irma-kunder sætter rekord: Over to millioner kr. til Mødrehjælpen19.1.2022 11:30:00 CET | Pressemeddelelse

I alt 2.290.000 kr. har kunderne i Irma støttet Mødrehjælpen med i 2021. Det er en stigning på 11 procent i forhold til året før. Dermed er støtten mere end fordoblet over de seneste tre år. Det betyder, at 688 familier, der lever under økonomisk vanskelige forhold, har fået julehjælp i kraft af donationer fra Irmas kunder. Dertil kommer ca. 1300 familier der har fået rådgivning. Irma har gennem en årrække samarbejdet med Mødrehjælpen, hvor kæden har gennemført forskellige aktiviteter til fordel for organisationens vigtige arbejde for udsatte familier. De største indtægtskilder er pantautomaterne, hvor kunderne kan vælge at donere deres pant til Mødrehjælpen, og ikke mindst kunstplakater skabt specielt til formålet af en række af tidens førende kunstnere: Idaholm, Kunstsalonen, Martin Jørgensen , Line Jensen, HuskMitNavn ogMormor. De har alle gerne ville støtte mennesker, hvor livet har taget en drejning og givet særlige udfordringer. ”Irmas kunder vil gerne hjælpe medborgere, der har

Amerikanske kæder vil lære af dansk IT-selskab13.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops teknologiselskab, Lobyco, skal tale på verdens største detailhandelskonference, NRF 2022, i New York City. 16. januar vil selskabets adm. direktør Jan Madsen i Javits Center på Manhattan fortælle om den digitale transformation, som Coop i Danmark har været igennem samt dele ud af Lobycos internationale erfaringer med digitale loyalitetsprogrammer. Centralt her er udviklingen af Coop appen, der er blevet den digitale kommunikationskanal mellem virksomheden og dens 1,9 million medlemmer samt øvrige kunder. ”Digital transformation handler ofte om e-handel, men en McKinsey-undersøgelse viser at 2/3 af alle amerikanere er utilfredse med de loyalitetsprogrammer, de er medlemmer af. Med det rette program og digitale værktøjer kan loyaliteten øges betydeligt. Det har vi vist i Danmark, og det har siden skabt den store interesse fra kæder fra hele verden. Og nu oplever vi kolossal interesse efter den ”vindende formel”, udtaler Jan Madsen. Lobyco blev stiftet 1. september 2020 og har siden

Irma klar med billig økologi hver søndag til københavnerne12.1.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Irma vil være den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. For at nå det vil der komme flere nye varer, mere markedsføring – og som det første her og nu: Billigere varer. Med 20 procent rabat på alle 2.400 forskellige økologiske varer hver søndag i januar tester Irma, hvor meget så stor en rabat vil rykke på københavnernes lyst til at købe mere økologi. ”Det er en stor investering for os, fordi det omfatter 1/3 del af vores samlede omsætning. Men vi kommer til at vise mange konkrete tiltag som dette for at dokumentere, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være verdens første supermarkedskæde, hvor økologien står for over halvdelen af salget,” siger marketingchef Lise Hørdam, Irma. I dag er 33 procent af alle de fødevarer, Irma sælger, økologiske mod landsgennemsnittet, der er under det halve, ca. 15 procent. En del af forklaringen på Irmas store økologi-salg er det store udvalg. Det er ca. fire gang så stort som i de største discoun

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum