Coop laver bæreposer af eget affald

I fremtiden vil Coops bæreposer være fremstillet af plastikaffald fra butikkerne.

Coops butikker modtager hver dag varer, som er pakket ind i plastfolie for at beskytte dem under transporten. Det bliver til over 600 tons plast om året.

I stedet for at sende plastfolien videre som affald, indsamler Coop nu folien og bruger den til at fremstille nye genbrugs-plastikposer af. På den måde går plasten ikke til spilde, og man mindsker produktionen af ny plast.

"I Coop har vi ikke bare en ambition om at skære ned på plastikken på vores varer. Vi arbejder også på alle muligheder for at genanvende plasten. Det er den nye genbrugspose et fantastisk eksempel på. Vi har sat plastaffaldet fra vores egne butikker ind i et lukket system, så det nu bliver kørt direkte til plastproducenten og genbrugt i vores nye genbrugsposer”, siger ansvarlighedsdirektør Signe Frese.

De nye poser er et initiativ under Coop nye Ansvarlighedsstrategi ”Tid til at handle”, der blandt andet har et mål om at reducere vores brug af konventionel plastik med 25% i 2025.

"Det er godt at genbruge plastik. Så husk at bruge din bærepose igen og igen. Og når posen er slidt op, så husk at smide den i plastikcontaineren, så møder du den måske som ny pose et andet sted," siger Signe Frese.

De nye poser er i butikkerne nu og vil afløse de gamle, efterhånden som de gamle bliver solgt.

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre29.6.2020 04:00:00 CESTPressemeddelelse

Alle har brug for ferie og et pusterum fra hverdagen. Men for en stor gruppe udsatte børn i Danmark, er ferie ikke en del af sommerens planer. Familierne har hverken råd eller overskud til de ferieoplevelser, vi andre kan glæde os til, og børnene får derfor ikke den tiltrængte pause fra hverdagens problemer. Derfor indleder Coop nu en landsdækkende indsamling i ca. 1000 butikker i SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli´Brugsen til fordel for Dansk Røde Kors´ sommerlejre for sårbare familier. ”Sommerlejrene er lyspunkter for disse familier, men Coronakrisen har gjort det vanskeligere og dyrere for os at afholde lejrene i år, p.g.a. mange af de nye sikkerhedskrav. Støtten fra Coops kunder hjælper os med at sende familier på ferielejr til sommer, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Marie-Louise Gotholdt, chef for national afdeling i Røde Kors. Røde Kors’ ferielejre har eksisteret i 15 år og byder hvert år sårbare familier velkomne i perioden fra juli til og med efterårsferien. Lejr

Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer26.6.2020 09:06:58 CESTPressemeddelelse

Økologien stortrives i Danmark, og selvom økologiske fødevarer er populære som aldrig før, har økologien stadig sit at bokse med. Dyrevelfærd og klimabelastning er bare to af udfordringerne, skriver Samvirke. Nej, økologi er ikke automatisk lig med bedre dyrevelfærd. Det afhænger nemlig af, hvordan man definerer dyrevelfærd. Og det er en af mange fejlslutninger omkring økologien, som i år får ekstra fokus på grund af det statslige røde Ø-mærkes 30-års fødselsdag. Det skriver Samvirke, som i juli-magasinet ser nærmere på 30 påstande og myter om økologien. I økologien er det fortsat et problem, at fjerkræ tages af rovdyr i det fri, og at søer ligger smågrise ihjel, fordi de ikke fikseres i farebøjler. Økologiske kalve tages også tidligt fra deres mor, selvom de får lov at blive dobbelt så længe som konventionelle kalve. Økologien arbejder videre med disse udfordringer, som også tæller, at cirka halvdelen af æglæggerkyllingerne er haner, som ikke kan bruges i ægindustrien, og derfor afliv