Coop Danmark A/S

Coop lancerer personlig klimaberegner

Del

Som den første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.

Fra i dag den 15. juni kan man som kunde i Coops butikker - Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, fakta og Irma - følge med i det klimaaftryk, som éns varer generer. Hvis man vælger at trykke på en ny grøn knap i Coops app, får man nemlig nu en oversigt over klimaaftrykket fra éns indkøb.

20% af danskernes klimaaftryk kommer fra den mad, vi spiser. Derfor er det oplagt for Coop som forbrugerejet virksomhed at hjælpe danskerne med at få indsigt i deres klimaaftryk.

”Vi står overfor store klimaudfordringer, og der er brug for helt konkrete værktøjer, der kan hjælpe os alle sammen med at blive endnu mere bevidste om vores klimaaftryk. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu giver kunderne mulighed for at se klimabelastningen af deres konkrete indkøb”, siger Peter Høgsted.

Med den nye klimaberegner kan man:

  • se éns aftryk fra indkøb i Coops butikker
  • se hvilke varer, der giver det største aftryk
  • se den totale klimabelastning fra årets fødevareindkøb
  • sammenligne sig med gennemsnittet af Coop-kunder
  • få inspiration og forslag til nye, mere klimavenlige vaner

CSR-chef Thomas Roland har stået i spidsen for udviklingen af klimaberegneren og den metode, der er brugt:

”Der har været meget debat om klimamærkning og med god grund, for der er mange måder at beregne klimaaftryk på. I vores nye værktøj indregner vi aftrykket for produktion, forarbejdning og transport af varerne frem til butikken samt madspild undervejs fra produktion til butik,” fortæller Thomas Roland og fortsætter:

”Ofte fokuserer vi som forbrugere meget på, om vi skal vælge den ene grøntsag frem for den anden. Men det er ikke det vigtigste. Det væsentlige er, hvilke typer varer, vi køber mest af, og hvilket klimaaftryk det har”.

Coop stiller metoden bag klimaberegningen gratis til rådighed for de dagligvarebutikker, der vil gå samme vej, fortæller Thomas Roland.

”Klimaudfordringen er så stor, at vi er nødt til at arbejde samme på tværs af gamle skel. Jeg håber, at de øvrige dagligvarekæder vil være med på denne rejse,” siger Thomas Roland.

Den nye klima-funktion er en del af Coops klimastrategi. Du kan læse mere om klimaberegneren her: https://kampagner.coop.dk/mitklimaaftryk/

Kontakter

CSR-chef i Coop, Thomas Roland, 3091 9242

Billeder

Links

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre29.6.2020 04:00:00 CESTPressemeddelelse

Alle har brug for ferie og et pusterum fra hverdagen. Men for en stor gruppe udsatte børn i Danmark, er ferie ikke en del af sommerens planer. Familierne har hverken råd eller overskud til de ferieoplevelser, vi andre kan glæde os til, og børnene får derfor ikke den tiltrængte pause fra hverdagens problemer. Derfor indleder Coop nu en landsdækkende indsamling i ca. 1000 butikker i SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli´Brugsen til fordel for Dansk Røde Kors´ sommerlejre for sårbare familier. ”Sommerlejrene er lyspunkter for disse familier, men Coronakrisen har gjort det vanskeligere og dyrere for os at afholde lejrene i år, p.g.a. mange af de nye sikkerhedskrav. Støtten fra Coops kunder hjælper os med at sende familier på ferielejr til sommer, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Marie-Louise Gotholdt, chef for national afdeling i Røde Kors. Røde Kors’ ferielejre har eksisteret i 15 år og byder hvert år sårbare familier velkomne i perioden fra juli til og med efterårsferien. Lejr

Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer26.6.2020 09:06:58 CESTPressemeddelelse

Økologien stortrives i Danmark, og selvom økologiske fødevarer er populære som aldrig før, har økologien stadig sit at bokse med. Dyrevelfærd og klimabelastning er bare to af udfordringerne, skriver Samvirke. Nej, økologi er ikke automatisk lig med bedre dyrevelfærd. Det afhænger nemlig af, hvordan man definerer dyrevelfærd. Og det er en af mange fejlslutninger omkring økologien, som i år får ekstra fokus på grund af det statslige røde Ø-mærkes 30-års fødselsdag. Det skriver Samvirke, som i juli-magasinet ser nærmere på 30 påstande og myter om økologien. I økologien er det fortsat et problem, at fjerkræ tages af rovdyr i det fri, og at søer ligger smågrise ihjel, fordi de ikke fikseres i farebøjler. Økologiske kalve tages også tidligt fra deres mor, selvom de får lov at blive dobbelt så længe som konventionelle kalve. Økologien arbejder videre med disse udfordringer, som også tæller, at cirka halvdelen af æglæggerkyllingerne er haner, som ikke kan bruges i ægindustrien, og derfor afliv

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum