Coop køber Kvickly-grund i Prøvestenscentret og Post Nord Terminal i Helsingør

Ny strategi får Coop til milliard-investeringer i ejendomme, der skal styrke Coops kerneforretning: Driften af butikkerne.

For et trecifret millionbeløb har Coop Danmark pr. 1.1. 2021 købt Kvickly-grunden i Prøvestenscentret i Helsingør, hvor man i dag driver Kvickly, og Post Nord Terminalen, der ligger i forbindelse med centret.

Planen er at udvikle et attraktivt detailhandelsområde lige ved indkørslen til Helsingør.

”Vi ønsker at styrke Kvickly, så det bliver mere synligt og det bliver lettere at komme til. Samtidig ser vi mulighed for at tiltrække andre attraktive kæder på denne stærke placering,” siger ejendomschef Flemming Møller Hansen, Coop Ejendomme.

Coop har købt ejendommene af dødsboet efter Peter Zobel, tidligere topchef for Codan Forsikring.

Opkøbet er det seneste i en række fra Coop, der er i gang med at realisere en ny strategi om i højere grad selv at eje sine ejendomme.

I november 2020 købte Coop etstørre ejendomskompleks ved Nørrebros Runddel i København for mere end 300 millioner kr. I 2019 købte Coop den markante ejendom på Fyn, hvor fra man driver Odense Distributionscenter, for over en halv milliard kr. Senest har man sammen med Fensmark Brugsforening købt 143.000 kvm. jord mellem Fensmark og Næstved. Her skal der opføres omkring 150 boliger og etableres et nyt Coop lavprissupermarked, OK tankanlæg mv. Derudover har Coop i løbet af det seneste købt et større tocifret antal butiksejendomme over hele landet.

”Vi mener, at retail og real estate er tæt forbundet. Derfor vil vi på langt sigt og under de rette markedsvilkår købe nye ejendomme, hvorfra vi selv driver butikker,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

For at kommer i mål med den ambisiøse ejendomsstrategi søger Coop Ejendomme blandt andet projektudviklere, byggeledere og en energichef.

Yderligere information: Ejendomschef Flemming Møller Hansen (via Lars Aarup: 3091 9266)