Coop klar til at sælge varer fra Ukraine for millioner til danskerne

Kunderne kan for første gang smage et bredt udvalg af ukrainske varer i de 1000 butikker i Kvickly-SuperBrugsen, Coop 365discount, Dagli´Brugsen og Irma. Det er fra 4.november

Kunderne inviteres under overskriften ”God sag god smag” til Ukrainske Uger i Kvickly-SuperBrugsen, Coop 365discount, Dagli´Brugsen og Irma fra 4. november. Her bliver det i knap 1000 butikker muligt at prøve ca. 20 forskellige kvalitetsprodukter fra Ukraine, som f.eks. vine, øl, bær, olier og oste.

Det sker efter, at Coop på møder i Kyiv og Odesa i juli  indgik aftaler med en række fødevareproducenter fra det krigsramte land.

”Siden den russiske invasion begyndte 24. februar, har vi været i tæt dialog med den ukrainske ambassadør i Danmark, og har sammen med en række af vores leverandører sendt mere end 10 lastvognstog med nødhjælp til Ukraine,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

”Men vi synes grundlæggende, at den bedste måde at hjælpe på er gennem handel. Da vi på en messe i foråret smagte en række ukrainske vine, blev vi positivt overraskede over, hvor høj kvalitet, varerne har.  Efterfølgende havde vi en møderække i Kyiv med en lang række producenter indenfor flere fødevarekategorier. Og vi har nu købt varer for et millionbeløb, som danskerne nu kan glæde sig til at smage,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Allerede for en måned siden begyndte man med salg af vine fra Ukraine. Og resultaterne lover utroligt godt for det større salg af forskellige ukrainske fødevarer.

”Vine  - røde, hvide og mousserende – er blevet revet af hylderne. Ukraine har en lang historie som vinproducerende land, og kan tilbyde vine af høj kvalitet til konkurrencedygtige priser, produceret på de mest moderne anlæg. Derfor forventer vi, at det succesfulde salg vil sprede sig til de andre varer, både i de kommende uger og på længere sigt,” siger kategorigruppechef Brian Karstens.

”God sag god smag” i SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Irma og Coop365discount er tænkt som begyndelsen på et langvarigt samarbejde mellem Coop og de ukrainske fødevareproducenter.

Yderligere information:

Kategorigruppechef Brian Karstens, Coop, 5221 4244

Coops første ungeråd er nu valgt25.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I forlængelse af forårets ansættelse af en ungeminister, nedsættes nu Coops første ungeråd. Målet med ungerådet er at give større indflydelse og ejerskab over Coop til unge kollegaer. Derfor har det været muligt for alle unge ansatte i Coop, der er omkring 15-25 år gamle, at blive en del af ungerådet. Som medlem af ungerådet skal man sammen med andre Coop kollegaer rådgive Coops ungeminister om, hvilke temaer som Coops unge ansatte ønsker, at ungeministeren skal arbejde med. Ungerådet mødes hver måned og på møderne drøftes både ungerådets egne emner og emner fra Servicekontoret. Årets ungeråd består af: Morten Brixen, Kvickly Silkeborg Emilie Friis-Vestergaard, SuperBrugsen Fensmark Tim Hylander, Coop365 Discount Børkop Cecilie Nielsen, Kvickly Middelfart Katrine Høfner, SuperBrugsen Løgstør Anders Jensen, SuperBrugsen Vig Frederikke Sommer, Dagli’Brugsen Snertinge Sebastian Ravn, SuperBrugsen Hinnerup Marcus Jørgensen, SuperBrugsen Roskilde Frederik Pedersen, Kvickly Svendborg Storcen

Danmarks nye discountkæde åbner butik nr. 300    24.11.2022 10:49:11 CET | Pressemeddelelse

Coop 365discount runder fredag d. 25. november butik nummer 300, når man åbner i Løkken, Rødovre, Frederiksberg C og Horsens. Yderligere 26 butikker er på vej i løbet af den kommende måned, så kæden ved udgangen af året består af 328 butikker. Mens Løkken, Rødovre og Frederiksberg er konverteringer af eksisterende Fakta-butikker, er der tale om en helt ny butik i Horsens. ”Jeg fylder år i denne måned og den bedste fødselsdagsgave, jeg kunne ønske mig, er glade kunder og kollegaer, tårnhøj vækst og Danmarks hurtigste og mest succesfulde udrulning nu med 300 butikker,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365discount. 365discount har fået en forrygende start. I 2022 har der været hele 5 store, uafhængige pristjek blandt danske supermarkedskæder. 365discount har, med sine kun 11 måneder på bagen været med helt i top hver gang​: 3 gange som den billigste, de 2 andre gange blandt de tre billigste. Kunderne har kvitteret ved at øge deres indkøb, så kæden har set ind i større 2-cifret væks

Coop opruster med frisk brød22.11.2022 09:45:08 CET | Pressemeddelelse

Et nyt bageri ved Albertslund vest for København skal sikre, at Coop står endnu stærkere med friskbagt brød til danskerne. ”BrødCooperativet er en væsentlig løftestang i Coops ambition om et optimeret kundemøde. Vi ved at brød, der er til at betale, og i særdeleshed friskbagt brød er en væsentlig del af indkøbsoplevelsen, og med udvidelsen af vores bageri tager vi strategien et skridt videre. Særligt muligheden for at levere friskbagt brød til alle vores Coop 365 butikker på Sjælland skal være med til at differentiere os, så vi også her gør en forskel," forklarer Coops administrerende direktør Kræn Østergaard Nielsen. ” Til dagens rejsegilde bliver det 4.000 kvm. store bageri vist frem, og efter planen skal der fra næste forår levere friskbagt brød til 200 af Coops butikker under navnet BrødCooperativet. ”BrødCooperativet er allerede Danmarks største bagerkæde, og med udvidelsen af bageriet vil vi gøre friskbagt kvalitetsbrød tilgængelige i flere af vores kæder og dermed sikre friskbag

Coop går over til statens dyrevelfærdsmærke7.11.2022 10:00:00 CET | Pressemeddelelse

Nu bliver det enklere for kunderne at finde de varer, hvor der er taget hensyn til dyrevelfærd. Fremover vil der kun findes ét mærke. Efter at have haft sin egen mærkningsordning, der består af 1-4 hjerter, gennem de seneste ca. fem år, har Coop besluttet at skifte til den statslige ordning, der består af 1-3 hjerter. Det sker fra 1. januar 2023. ”Vi skabte vores egen ordning i 2016, fordi vi ville øge dyrevelfærden og give vores kunder mulighed for at vælge bedre dyrevelfærd til. Dengang var statens mærke Bedre Dyrevelfærd endnu ikke lanceret. Nu må vi imidlertid erkende, at vi kan gøre mere for dyrevelfærden ved at være med i den fælles ordning og dér påvirke, hvordan kravene udvikler sig og dermed bidrage til en løbende forbedring af dyrevelfærden. Derfor tilslutter vi os det statslige mærke,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland. I Coops butikker vil man dog ikke finde grisekød med kun et hjerte i Bedre Dyrevelfærds-mærkningen, for Coop mener fortsat, at det anpriser et for lavt ni