Coop klar med verdens måske mest ambitiøse klimaplan

Med milliard-investeringer vil Coop reducere CO2 udledning med 75 procent i 2025 og blive klimapositiv i 2030

Den danske dagligvarevirksomhed, Coop, vil med en ny plan sætte en højere standard for klimamål blandt verdens supermarkedskoncerner. Og gå længere end regeringens ambitioner er for området.

I 2025 skal CO2 udledningen fra Coops driftsaktiviteter være reduceret med 75 procent.

I 2030 skal driften være klimapositiv.

Coop vil desuden reducere sin indirekte drivhusgasudledning fra leverandører, transportører og forbrugere, så der reduceres med mere end en million tons årligt, når vi når 2030. Det svarer til mere end to procent af Danmarks nationale klimaregnskab.

”Coop har en 153 år lang tradition for at gå foran i Danmark på ansvarlighed. Nu, hvor verden står over for sin største udfordring nogensinde, ønsker vi at være en naturlig del af klima-løsningen,” siger adm. direktør i Coop, Peter Høgsted.

Planen er udarbejdet over de seneste seks måneder, hvor både klima-eksperter og Coops 1,8 million medlemmer som noget nyt, er blevet hørt om, hvad planen skulle indeholde.

”Som demokratisk medlemsejet virksomhed har det været en fantastisk proces at co-create klimastrategien sammen med tusindvis af engagerede medlemmer,” siger Peter Høgsted,

”Forbrugerne kommer blandt andet til at opleve planen via klimakampagner og muligheden for at følge deres eget klimaftryk, flere nye grønne klimavenlige varer samt at kunne støtte den grønne omstilling på en række måder. Klimaudfordringen er måske den største miljøudfordring menneskeheden har stået overfor og med den stærkt stigende bevidsthed, der er i befolkningen, er det nødvendigt, at vi er ambitiøse og klar til at tage mange konkrete valg, der kan reducere den klimabelastning, der er ved at drive dagligvarehandel,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Der er en række bærende elementer, der skal skabe den store reduktion:

1. Udfasning de stærkt klimaskadelige klimagasser i køleanlæg og mere end 1 mia. i investering i nye klimavenlige løsninger
  2. Opsætning af ny vedvarende energikilde i Danmark til at dække stor del af koncernens samlede elforbrug
  3. Nye grønnere lastbilsløsninger til varedistribution og overgang til firmabiler på alternative brændstoffer
  4. Aktivt arbejde med leverandører for at fremme mere klimavenlige produkter og produktionsmetoder og fremtidige krav om klimaplaner fra alle leverandører
  5. Via crowdfunding skaffe finansiering til mindre producenters omlægning til mere klimavenlig produktion samt konkret hjælp til mindre leverandører
  6. Indføre klimascoring i vareudvælgelsen og afsættelse af en intern klimapulje på 100 mio. frem til 2030, til fremme af mere klimavenlige produkter, som nogle gange koster ekstra
  7. Lancering af klimafunktion i Coops App som ligger på 1,5 million danskeres mobiltelefon, så forbrugerne kan følge deres eget klimaaftryk fra deres vareindkøb
  8. Styrke madspildsindsatsen hos leverandører samt i egen drift - og inspirere endnu flere forbrugere til at reducere madspild i hjemmet
  9. Øge genanvendelighed og reducere brugen af unødig plastik og emballage omkring produkter, emballering og bæreposer til forbrugerne
  10. Stille viden til rådighed for de 40.000 medarbejdere og for kunder og medlemmer, og herigennem understøtte koncernens og samfundets klima-mål
  11. Gøre op med unødig klimafrådseri og vil bl.a. arbejde for at tilbudsavisen bliver forbudt.  Hvis der sker, vil Coop genetablere offentlig tilgængelig rekreativ skov til en værdi af 25 mio. kr.
  12. Etablering af et internt klimateam med dedikeret klimachef til at sikre handling og fremdrift

Planen baserer sig på principperne i det internationale og anerkendte rammeværk for reduktioner: Science Based Targets. Det betyder at reduktionerne er i tråd med videnskabens anbefalinger og Paris-aftalens målsætninger.

”Som ny-udnævnt klimachef er det en fornøjelse at gå i gang med denne meget store, ambitiøse opgave på et fagligt seriøst grundlag. Det handler ikke om at lave lette løsninger. Det handler om at skabe løsninger, der gør en reel forskel for klimaet,” siger klimachef Peter Svendsen, Coop.

Klima-planen er en del af en større CSR-strategi, som Coop offentliggør først i det nye år. Hele klima-planen kan ses på https://www.coop.dk/klima

Yderligere information:

CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246

Klimachef Peter Svendsen, 5159 3298

Ny HR-chef i Irma19.11.2021 13:13:06 CET | Pressemeddelelse

Maria Hamm er tiltrådt som ny HR-chef for Irma pr. 1. november. Hun kommer fra en stilling som Head of People & Culture i ISS Danmark, hvor hun har været siden 2018. Tidligere har Maria arbejdet hos Mærsk og DHL, også internationalt, og boet i Schweiz og Sverige. "Jeg har en stor passion for at skabe relationer og opnå resultater gennem mennesker, og jeg glæder mig meget til samarbejdet med alle kollegerne i såvel Irma som resten af Coop,” siger Maria Hamm. ”Vi har et ambitiøst mål om at øge trivslen som fundament for positive resultater i Irma. Samtidig ønsker vi at styrke fællesskabsfølelsen og udvikle Irma til Danmarks ​mest moderne retail arbejdsplads. Så der er nok at kaste sig over, og heldigvis skal vi bygge videre på et rigtig godt fundament og ikke starte fra scratch,” siger Maria Hamm. Hun har en executive MBA fra Henley Business School i London. Irma består af 68 butikker, der alle ligger i hovedstadsområdet. Kædedirektør Charlotte Nilsson Norby har netop offentliggjort stra

Dagli’Brugsen vinder på jobglæde i detailbranchen17.11.2021 16:25:04 CET | Pressemeddelelse

I ny stor undersøgelse fra Jobindex bliver Dagli’Brugsen kåret som det bedste sted at arbejde, blandt 18 kæder. Resultatet er baseret på besvarelser fra knap 7.000 nuværende og tidligere medarbejdere, der i undersøgelsen evaluerer deres jobglæde på arbejdspladsen. - Jeg er ekstremt stolt over vi vinder på jobglæde i detailbranchen. Specielt fordi det er vores egne kolleger i butikkerne, der anerkender Dagli’Brugsen som en god arbejdsplads. Resultatet kommer ovenpå en pandemi, der har sat ekstra krav til vores kolleger i butikkerne. De har ydet en indsats udover det sædvanlige for at servicere og sikre kundernes behov og myndighedernes retningslinjer. Kollegerne i butik fortjener den største anerkendelse for den indsats, de har gjort både før, under og efter, at vi blev udfordret af en pandemi, siger kædedirektør i Dagli’Brugsen Maria Beck Tange. Undersøgelsen fra Jobindex konkluderer at et kundeorienteret arbejdsmiljø er kilde til stolthed i branchen. Ligesom det at gøre karriere og mu

SuperBrugsen og Kvickly indleder ny jagt på mange nye kolleger17.11.2021 12:18:03 CET | Pressemeddelelse

I løbet af det kommende år forventer Brugskæderne – Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen – at få brug for mange nye kolleger fx bagere, slagtere, delikatessemedarbejdere og salgsledere. Det er baggrunden for, at man nu har premiere på en helt ny rekrutteringskampagne. Under overskriften ”Hos os sælger du både gode varer og gode værdier” tager Coop-kæderne nu hul på et koncept, der går ud på at vise et mere nuanceret billede af, hvad det vil sige at arbejde i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli´Brugsen. ”Det fællesskab og kollegaskab, som er en del af vores DNA, rammer tidsånden godt. Med den knaphed på arbejdskraft, der er i øjeblikket, er det et stærkt kort for os at vise, hvilken rolle man udfylder. Fx gør en slagter meget mere end at skære bøffer. Han hjælper også kunderne med at få nem og god mad på bordet i en travl hverdag, og en god leder får både medarbejderne og butikken til at blomstre,” siger HR-chef Kirsten Jespersen, Brugskæderne. I kampagnen indgår en række film række film,

Flemming Møller Hansen bliver Coops ejendomsdirektør12.11.2021 08:52:18 CET | Pressemeddelelse

Ejendomschef Flemming Møller Hansen er udnævnt til ejendomsdirektør i Coop. Flemming Møller Hansen er 43 år og har arbejdet i Coop i knap 24 år. Han begyndte sin karriere som uddeler i SuperBrugsen i 1998 og har siden haft stillinger som hhv. regionschef i fakta, projektchef og udviklingschef i Coop Ejendomme, indtil han i 2019 blev ejendomschef. Udnævnelsen sker på baggrund af den række flotte resultater, som Flemming Møller Hansen har leveret, siden han tiltrådte som ejendomschef. I den tid har han stået i spidsen for at udvikle helt nye ejendomsprojekter og gennemføre Coops butiksporteføljestrategi og ejendomsstrategi om i højere grad at eje de ejendomme, hvorfra Coop driver sine butikker. Resultaterne tæller bl.a. købet af et større tocifret antal butiksejendomme over hele landet, sammensætning af et nyt og udvidet byg- og projektudviklingsteam og opbygningen af en pipeline af ejendomsviklingsprojekter i milliardklassen, ikke mindst Coop Byen - en ny bæredygtig bydel for foreningsl