Coop klar med verdens måske mest ambitiøse klimaplan
Den danske dagligvarevirksomhed, Coop, vil med en ny plan sætte en højere standard for klimamål blandt verdens supermarkedskoncerner. Og gå længere end regeringens ambitioner er for området.
I 2025 skal CO2 udledningen fra Coops driftsaktiviteter være reduceret med 75 procent.
I 2030 skal driften være klimapositiv.
Coop vil desuden reducere sin indirekte drivhusgasudledning fra leverandører, transportører og forbrugere, så der reduceres med mere end en million tons årligt, når vi når 2030. Det svarer til mere end to procent af Danmarks nationale klimaregnskab.
”Coop har en 153 år lang tradition for at gå foran i Danmark på ansvarlighed. Nu, hvor verden står over for sin største udfordring nogensinde, ønsker vi at være en naturlig del af klima-løsningen,” siger adm. direktør i Coop, Peter Høgsted.
Planen er udarbejdet over de seneste seks måneder, hvor både klima-eksperter og Coops 1,8 million medlemmer som noget nyt, er blevet hørt om, hvad planen skulle indeholde.
”Som demokratisk medlemsejet virksomhed har det været en fantastisk proces at co-create klimastrategien sammen med tusindvis af engagerede medlemmer,” siger Peter Høgsted,
”Forbrugerne kommer blandt andet til at opleve planen via klimakampagner og muligheden for at følge deres eget klimaftryk, flere nye grønne klimavenlige varer samt at kunne støtte den grønne omstilling på en række måder. Klimaudfordringen er måske den største miljøudfordring menneskeheden har stået overfor og med den stærkt stigende bevidsthed, der er i befolkningen, er det nødvendigt, at vi er ambitiøse og klar til at tage mange konkrete valg, der kan reducere den klimabelastning, der er ved at drive dagligvarehandel,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
Der er en række bærende elementer, der skal skabe den store reduktion:
- Udfasning de stærkt klimaskadelige klimagasser i køleanlæg og mere end 1 mia. i investering i nye klimavenlige løsninger
- Opsætning af ny vedvarende energikilde i Danmark til at dække stor del af koncernens samlede elforbrug
- Nye grønnere lastbilsløsninger til varedistribution og overgang til firmabiler på alternative brændstoffer
- Aktivt arbejde med leverandører for at fremme mere klimavenlige produkter og produktionsmetoder og fremtidige krav om klimaplaner fra alle leverandører
- Via crowdfunding skaffe finansiering til mindre producenters omlægning til mere klimavenlig produktion samt konkret hjælp til mindre leverandører
- Indføre klimascoring i vareudvælgelsen og afsættelse af en intern klimapulje på 100 mio. frem til 2030, til fremme af mere klimavenlige produkter, som nogle gange koster ekstra
- Lancering af klimafunktion i Coops App som ligger på 1,5 million danskeres mobiltelefon, så forbrugerne kan følge deres eget klimaaftryk fra deres vareindkøb
- Styrke madspildsindsatsen hos leverandører samt i egen drift - og inspirere endnu flere forbrugere til at reducere madspild i hjemmet
- Øge genanvendelighed og reducere brugen af unødig plastik og emballage omkring produkter, emballering og bæreposer til forbrugerne
- Stille viden til rådighed for de 40.000 medarbejdere og for kunder og medlemmer, og herigennem understøtte koncernens og samfundets klima-mål
- Gøre op med unødig klimafrådseri og vil bl.a. arbejde for at tilbudsavisen bliver forbudt. Hvis der sker, vil Coop genetablere offentlig tilgængelig rekreativ skov til en værdi af 25 mio. kr.
- Etablering af et internt klimateam med dedikeret klimachef til at sikre handling og fremdrift
Planen baserer sig på principperne i det internationale og anerkendte rammeværk for reduktioner: Science Based Targets. Det betyder at reduktionerne er i tråd med videnskabens anbefalinger og Paris-aftalens målsætninger.
”Som ny-udnævnt klimachef er det en fornøjelse at gå i gang med denne meget store, ambitiøse opgave på et fagligt seriøst grundlag. Det handler ikke om at lave lette løsninger. Det handler om at skabe løsninger, der gør en reel forskel for klimaet,” siger klimachef Peter Svendsen, Coop.
Klima-planen er en del af en større CSR-strategi, som Coop offentliggør først i det nye år. Hele klima-planen kan ses på https://www.coop.dk/klima
Yderligere information:
CSR-direktør Signe D. Frese, 3091 9246
Klimachef Peter Svendsen, 5159 3298
Links
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen Øster Jølby skifter kæde17.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. april 2025 bliver SuperBrugsen Øster Jølby medlem af Danmarks største kæde af lokale dagligvarebutikker, Brugsen. ”For kunderne betyder skiftet en mere overskuelig butik og en butik, der fortsat har vores gode slagter- og delikatesseafdeling. For foreningen og forretningen betyder det, at vi får en bedre økonomi og dermed får en mere sikker fremtid,” siger formand Ole Sørensen, Øster Jølby Brugsforening. I Brugsen glæder man sig til at byde butikken i Øster Jølby velkommen i kæden: ”Det er en god butik og en brugsforening med en lang historie, som er stærkt forankret i lokalområdet. Rent omsætningsmæssigt passer butikken godt til vores koncept, hvor butikken vil få bedre mulighed for at fokusere på det de er dygtige til. Vi vil sammen med uddeler Per Larsen og hans team, gøre alt hvad vi kan for, at konverteringen bliver samme succes, som vi har set andre steder i landet,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Medarbejderne i butikken fortsætter uændret i det nye kædek
Coop og Stop Spild Lokalt i nyt samarbejde om madspild17.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops butikker donerer overskudsmad til udsatte familier sammen med Stop Spild Lokalt, så julens mad kommer alle til gode. Fra januar udvides samarbejdet, så endnu flere butikker kan bidrage til Stop Spild Lokalts indsats mod madspild. Samarbejdet skal sikre, at overskudsmaden fra butikkerne bliver afhentet og bragt ud til økonomisk trængte familier, også uden for højtiderne.
Coop sætter rekord i udlevering af pakker2.12.2024 10:45:00 CET | Pressemeddelelse
Efter Black Friday boomer det med pakker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount
Ny direktør for Lobyco19.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lobyco, der siden Coop stiftede det i 2020, er blevet en international succes inden for digital markedsføring i detailhandelen, skifter direktør. Adm. direktør Jan Madsen, der er en af skaberne af selskabet, har valgt at stoppe. Han afløses af Ole Buch, der i dag er Chief Technology Officer (CTO) i selskabet. ”Vi ser et meget stort potentiale i såvel en fortsat international ekspansion samt en fortsat udvikling af vores egen Coop app, som markedets førende digitale kommunikationskanal,” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop, der er bestyrelsesformand for Lobyco "Lobyco er et selskab, der i de seneste år har tiltrukket sig international opmærksomhed bl.a. fra en række kunder i flere dele af verden – og vi ser stor værdi i at videreudvikle Lobyco fremover,” siger Thor Skov Jørgensen. Coop appen slår løbende rekorder i brugen, hvor Coop netop har haft over en million transaktioner på én uge på selvbetjeningsplatformen, som kunderne i alle Coops kæder har taget særdeles godt imod.
To store brugsforeninger går sammen på tværs af landegrænser6.11.2024 11:30:04 CET | Pressemeddelelse
Fredensborg Brugsforening (FOB) investerer et tocifret millionbeløb i den færøske brugsforening Føroya Keypssamtøka (FK), og de to store selvstændige brugsforeninger indgår dermed et strategisk samarbejde. Sammen danner de et fælles selskab, hvor de hver ejer 50 procent, men med stemmemajoritet til Fredensborg Brugsforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum